19. marca 2021

Chcela byť viac so svojimi deťmi, na ktoré nemala popri full-time zamestnaní dostatok času. Tak sa Dáša Kozmérová zo Šale pustila do podnikania v oblasti, o ktorej nič netušila. V roku 2013 založila internetový obchod s látkami, metrážou a galantériou Bubulákovo, ktorý dnes funguje v piatich krajinách a vlani dosiahol ročný obrat 2,5 milióna eur bez DPH. Za svoju podnikateľskú aktivitu získala ocenenie Úspešná živnostníčka 2018 v súťaži Podnikateľka Slovenska. 

Značku Bubulákovo nepostihla ani pandémia koronavírusu, vďaka čomu Dáša nemusela riešiť prepad obratu alebo problém s fungovaním. „Vlani si nás našli aj ľudia, ktorí netušili, že existujeme. Objednávali si u nás látky na výrobu bavlnených rúšok,“ približuje. Minulý rok v marci zaznamenala nárast jednorazových zákazníkov, ktorí sa podľa neskorších prieskumov jej tímu vracajú po ďalšie materiály.  

Pochádza z krajčírskej rodiny, no sama nikdy nešila

Dáša predtým pracovala na klientskom centre v banke, neskôr zase pôsobila na fakturačnom oddelení mobilného operátora. K myšlienkam na vlastné podnikanie sa začala uchyľovať po narodení druhého syna.

Viac, než čokoľvek iné na svete, vtedy chcela byť svojim deťom plne k dispozícii. Tužila ich vidieť vyrastať a nezmeškať jediný dôležitý moment v ich životoch. A to ju priviedlo k dileme.

Dáša sa pustila do podnikania bez predchádzajúcich skúseností. Chcela viac času na deti. Foto: archív značky Bubulákovo

„Uvedomila som si, že buď budem matkou, alebo sa zase niekde zamestnám, čím stratím priestor, ktorý by som chcela venovať deťom. Som toho názoru, že sa im treba venovať nielen prvé tri roky,“ vysvetľuje Dáša.

Reklama

Za východisko z tejto situácie považovala vlastné podnikanie, do ktorého sa pustila v roku 2013 založením značky Bubulákovo. „Aj tak som si s odstupom času uvedomila, že to nebolo také jednoduché, ako som si to pôvodne predstavovala,“ smeje sa.  

Keďže bola vždy fanúšičkou elektronického nakupovania a online obchodov, vedela, že sa chce v biznise vydať práve týmto smerom. Značku Bubulákovo preto od začiatku vedie ako internetový obchod s látkami, metrážou a galantériou. „Inak by to bolo zložitejšie, keby sme chceli rásť. Museli by sme otvoriť kamenné pobočky po Slovensku a cestovať. To nebolo pre mňa,“ vraví.

Dáša síce pochádza z krajčírskej rodiny, no tomuto remeslu sa nikdy nevenovala. K podnikateľskej vízii ju priviedlo pátranie po originálnych látkach na detské oblečenie.  

Zamestnancov učí vážiť si každú objednávku

Na prvé mesiace fungovania značky Bubulákovo dnes Dáša spomína ako na skutočne náročné obdobie. „Ja som totiž ten typ, ktorý keď niečo chce, tak za tým ide. Nevedela som nič o obchode, internetovom predaji, zákonoch ani o látkach. Takže som veľa študovala a učila sa, v čom pokračujem,“ približuje.

Prelomovým bol pre ňu rok 2016, kedy si prenajala vlastné priestory a zamestnala prvého človeka. „Zrazu tu bol niekto, kto mi pomohol a komu som musela dôverovať,“ spomína. 

Prvé mesiace značky Bubulákovo boli pre majiteľku náročné, musela a chcela sa vzdelávať. Foto: archív značky Bubulákovo

Aktuálne má Dáša dokopy 20 zamestnancov, s ktorými sa sústreďuje predovšetkým na kvalitný a férový vzťah so zákazníkmi. V značke Bubulákovo si totiž uvedomujú, že za každou objednávkou je zákazník, ktorý do nich vkladá svoju plnú dôveru.

„Všetkých som učila, že si päťeurovú objednávku vážime rovnako ako tú za 500 eur,“ dodáva. Ďalším dôležitým pilierom je pre majiteľku pracovné prostredie. Na výbere nových zamestnancov sa preto podieľa celý tím, pretože spoločne vytvára priestor, v ktorom sa každý cíti dobre. 

Sídlia v Šali, odkiaľ Dáša pochádza, preto pre ňu bolo logické usadiť sa s biznisom práve v tejto lokalite. „Zatiaľ sme sa sťahovali trikrát. Posledné sťahovanie dopadlo tak, že sa nám veľmi zapáčilo v areáli, ktorý síce nepatrí nám, ale jeho majiteľ je taký milý, že vždy, keď potrebujeme nový sklad, tak nám ho postaví,“ konštatuje s úsmevom. Momentálne má teda v podnikaní k dispozícii približne tisíc metrov štvorcových plochy.  

Nové látky testuje doma na svojich deťoch

Z portfólia značky Bubulákovo majú podľa majiteľky zákazníci celoročne najväčší záujem o mušelín, úplet, teplákovinu, bavlnu a ľan. „Látky vyberám výlučne ja. Dodávateľov máme z celej Európy, vzťahy s nimi sme si budovali roky. Dá sa povedať, že mnohí sú našimi priateľmi, stretávame sa,“ dopĺňa.

Dáša so svojím tímom navštevuje každoročne rôzne výstavy, na ktorých sa oboznámi s trendmi a kvalitou materiálov. Následne ich objednáva online a novinky pridáva na eshop každý týždeň.  

Dáša rada nakupovala cez internet, preto sa rozhodla viesť svoj biznis online formou. Foto: archív značky Bubulákovo

Najviac dodávateľov má z Holandska a Nemecka, ktoré v Európe hrajú prím. Do ponuky však zaradila aj látky z Fínska či Spojených štátov amerických.

„S USA je to teraz komplikovanejšie, no budeme v tom pokračovať naďalej,“ ozrejmuje. Každý nový materiál značky Bubulákovo majiteľka sama testuje na ušitých vzorkách. „Keďže mám tri deti, mám troch pokusných králikov. Tí to nosia, derú a ja to periem a suším,“ smeje sa. 

Dáša sa od začiatku do dnešného dňa v podnikaní snaží, aby v značke Bubulákovo nevznikal žiadny zbytočný odpad. Do ponuky zaradila aj balíky zvyškových látok, ktoré sú lacnejšie približne o 30 percent.

„Ak nájdeme materiál, ktorý je poškodený, je na ňom dierka alebo fľak, nikdy ho nevyhadzujeme. Tieto látky odkladáme na jedno miesto a počas roka oslovujeme školy, škôlky a organizácie, či nemajú čas, priestor a chuť spotrebovať tento materiál,“ hovorí.  

Raketový štart v Nemecku

Značka Bubulákovo pôsobí aktuálne na slovenskom, českom, maďarskom, nemeckom a rakúskom trhu. Najväčší počet objednávok podľa Dáše putuje do Nemecka, kde so svojím podnikaním zažila raketový štart.

„Stále rastieme a rastieme, Nemci sú viac naučení kupovať látky a šiť, takže zatiaľ nevieme, kde je u nich náš strop,“ hodnotí. Mesačne dorazí majiteľke a jej tímu sedemtisíc maloobchodných objednávok, v sezóne sa tieto počty zvyšujú o asi 30 percent.

V značke Bubulákovo momentálne pracuje 20 zamestnancov. Podľa Dáše fungujú ako rodina. Foto: archív značky Bubulákovo

Zároveň vybavia mesačne aj cez 30 veľkoobchodných objednávok. „V tomto prípade sa objednávajú celé baly, jeden bal má okolo 10 metrov látky. Tento veľkoobchod funguje preto, aby si lokálne slovenské, české, maďarské, nemecké či rakúske značky vedeli nakúpiť materiál lacnejšie. Urobili sme to hlavne kvôli nim, nech nemusia látky nakupovať za maloobchodné ceny, keďže z nich ďalej šijú a predávajú produkty,“ vraví Dáša. 

Reklama

Do budúcnosti by rada posilnila pozíciu značky Bubulákovo na zahraničných trhoch a posúvala sa ďalej. „Chcela by som otvoriť nové krajiny. Vždy však potrebujeme nájsť človeka, ktorý ich dostane na starosť, keďže je u nás zákaznícky servis na prvom mieste,“ vysvetľuje.

Dáša preto uvažuje, že by sa najbližšie jej biznis rozrástol do Francúzska či Poľska. Tento rok ju však čaká prechod od živnosti na spoločnosť s ručením obmedzeným. „Živnosť je skôr pre menších podnikateľov a treba myslieť dopredu,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?