16. februára 2021

Startup Pex Slováka Rastyho Tureka, ktorý dlhodobo pôsobí na západnom pobreží USA, získal významnú investíciu. Ako informoval portál Techcrunch, v novom investičnom kole získal 57 miliónov dolárov. Je to historicky najvyššia suma, akú získal startup slovenského zakladateľa. 

Pex je zameraný na autorské práva, umožňuje ich držiteľom kontrolovať v digitálnom prostredí ich dodržiavanie. Je to prehliadač, ambíciou bolo vytvoriť niečo ako Google, ktorý sa primárne zameriava na identifikáciu videa a hudby na rôznych platformách.

V novom investičnom kole ho podporili existujúci investori ako Susa Ventures a Illuminate Ventures. Pribudli aj noví – napríklad čínsky gigant Tencent, Tencent Music Entertainment, CueBall Group, NexGen Ventures Partners či Amaranthine.

Sám Turek správu na Twitteri okomentoval stručne: Náš malý Pex mal v nedeľu 7 rokov. Oh, a tiež sme získali 57 miliónov dolárov.

Čo bolo predtým

V predchádzajúcom investičnom kole koncom roka 2017 Pex získal 7 miliónov dolárov. Investori vtedy získali zhruba 30 percent a firmu tak v tejto fáze ocenil na 23 miliónov dolárov. Turek vtedy Forbesu povedal, že „funding je niečo, čo nie je dôvod oslavovať“. Čo pre neho bolo hodné oslavy? „Spokojní zákazníci, spokojní zamestnanci a rastúce revenue (výnosy).“

V tom čase bol projekt vo fáze “land grab“ – prišli na to, kto sú ich zákazníci a rozširovali nástroje, aby ich mohli osloviť viac. Produkt mal klientom priniesť dve základné riešenia: manažment práv a analytiku. Turek vysvetľoval, že prvé spomínané je ,,must have“, nevyhnutná súčasť produktu.

Vlastníci práv vyžadujú nástroje, ktoré im pomôžu lepšie manažovať ich práva na internete. ,,No naším hlavným cieľom je analytika, v tej vidíme najväčší potenciál.“ Systém Pexu klientom umožnil sledovať a pochopiť šírenie ich multimediálneho obsahu a obsahu ich konkurentov, identifikovať influencerov a komunity, ktoré reagujú na daný obsah.

Pre pouličných muzikantov aj pre hudobných gigantov

Pre TechCrunch teraz Turek hovorí, že „Pex využíva väčšina najväčších držiteľov autorských práv vo svete“. No systém bol vybudovaný tak, aby bol dostupný aj „pre živoriaceho muzikanta v uliciach Los Angeles, ktorý nemá zdroje na to, aby strážil všetok online obsah“.

Medzi investormi v Pexe, ktorí doň prišli v raných fázach, sú aj známe slovenské mená. Jedným z nich je Juraj Vaculík, ktorý sa okrem vlastnej reklamnej agentúry neskôr venoval predovšetkým ďalšiemu slovenskému ambicióznemu startupu – lietajúcemu autu AeroMobil. V projekte bol zainteresovaný aj Michal Šimkovič, známy v komunite ako MusHo, ktorý žije tiež na západnom pobreží USA.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?