13. apríla 2021

Nemecký výrobca horskej obuvi oslavuje 100 rokov. Za jeho úspechom je tradičná výroba s technologickými inováciami, kvalitné materiály a špeciálne tvary topánok. 

Príbeh bavorskej značky Hanwag začal písať Hans Wagner v roku 1921. Bol obuvník, rovnako ako jeho otec a starý otec. Hans šil najskôr topánky na mieru, a preto musel neustále pendlovať medzi domami svojich zákazníkov. Išlo o zdĺhavý proces, tak sa rozhodol zmeniť svoj prístup a ako dvadsaťpäťročný si v roku 1921 vo svojom dome č. 56 v dedinke Vierkirchen, ktorá mala iba 1 100 obyvateľov, otvoril súkromnú obuvnícku dielňu. Pri práci používal náročnú tzv. double-stitch techniku. Vďaka tejto metóde dvojitého prešívania zvršku s podrážkou boli topánky do náročného terénu omnoho pevnejšie, odolnejšie a zároveň sa dali ľahšie opraviť. Hanwag je jedným z mála výrobcov na svete, ktorý ovláda unikátnu techniku a používa ju pri výrobe niektorých modelov dodnes. 

Dom č. 56 v dedinke Vierkirchen, v ktorom Hans Wagner otvoril súkromnú obuvnícku dielňu. Zdroj foto: Archív Hanwag

Úspech na seba nenechal dlho čakať a počas piatich rokov musel Wagner hneď dvakrát zväčšovať priestory dielne a pribrať viac ľudí na výpomoc. V roku 1936 k Hansovi nastúpil ako učeň jeho synovec Jozef „Sepp“ Wagner. Spoločnými silami navrhli a vyrobili prvé kožené šnurovacie topánky s hranatou špičkou na lyžovanie, ktoré sa v tej dobe tešili stále väčšej obľube. Ich obuv využili aj na zimných olympijských hrách v Garmisch-Partenkirchene, kde sa medzi súťažnými disciplínami prvýkrát objavilo alpské lyžovanie.

Využili možnosti vstúpiť na nové trhy

Druhá svetová vojna prerušila výrobu a po jej skončení zostala továreň nejaký čas prázdna a opustená. Počas hospodárskej obnovy však začal dopyt po lyžiarskych a turistických topánkach opäť pomaly stúpať. V 50. rokoch sa začala výraznejšie prejavovať sila marketingu, a preto Hans Wagner začal vymýšľať názov pre svoj podnik. Pôvodne ho pomenoval Hawa, v roku 1952 meno spoločnosti z legislatívnych dôvodov zmenil na Hanwag.

Zdroj foto: Archív Hanwag

Dôležitým míľnikom bol rok 1956, keď Sepp Wagner prvýkrát predstavil Hanwag na veľtrhu športového vybavenia vo Wiesbadene – dnes známom ako ISPO. Wagnerovci získali dôležité kontakty a expandovali do USA. Sláva topánok z malej bavorskej dedinky sa začala rýchlo šíriť po celej Severnej Amerike, kde sa ich každoročne predalo niekoľko tisíc kusov. V roku 1964 Sepp úplne prebral opraty a začal viesť spoločnosť namiesto strýka.

Podnikanie rozvíjajú rozširovaním ponuky 

Sepp sa sústredil na výrobu nových modelov do terénu. V roku 1970 Hanwag predstavil Haute Route, prvé topánky určené špeciálne na skialpinizmus, o 10 rokov neskôr s pomocou Seppa Gschwendtnera, nemeckého priekopníka športového lezenia, uviedol na trh nové ľahké športové lezecké topánky.

Hanwag ešte aj dnes ponúka obuv na zdolávanie ferát a náročných terénov. Aktuálne najpopulárnejším je model Ferrata II GTX , určený do hôr, hlbokého snehu, aj na ľadovce. Vďaka použitiu špeciálnej technickej tkaniny je obuv ľahká, flexibilná, ale zároveň maximálne odolná. Najviac exponované časti chráni gumená ochrana a vibramová podrážka s extra tlmiacou vrstvou EVA v oblasti päty, ktorá zabezpečuje pohodlný došľap a minimalizuje otrasy.

V polovici 90. rokov na trh uviedli nové topánky Alaska GTX, ktoré doteraz patria medzi najžiadanejšie modely aj u slovenských milovníkov dobrodružstva. Sadnú takmer každému a vyrábajú sa skoro rovnako s minimálnym šitím už 25 rokov. Pretože keď je niečo dobré, netreba to meniť. V tom čase Hanwag odštartoval dlhodobú spoluprácu so spoločnosťou Gore. Vďaka ich goratexovej membráne, ktorú bavorský výrobca využíva v niektorých svojich modeloch, odolajú topánky aj tomu najnepriaznivejšiemu počasiu. Pretože topánky Alaska GTX oslavujú 25. výročie a Hanwag 100 rokov od založenia, predstavuje značka novú kolekciu topánok, medzi ktorými je aj inovovaný model Alaska 100 GTX v limitovanej edícii.

Do výroby prinášajú ďalšie inovácie

V roku 2001 predal Sepp Wagner firmu švédskej spoločnosti Fenix Outdoor AB. Tá zastupuje okrem iného aj ďalšie outdoorové spoločnosti, ako sú Fjällräven či Primus.

Hoci za 100 rokov prešli topánky premenami, cieľ značky Hanwag zostal rovnaký – vyrábať kvalitnú a perfektne sediacu obuv pre každého. Preto sa v rámci inovácií zameriavajú aj na vývoj nových kopýt. Vďaka rozličným kopytám dostáva každá topánka osobitý tvar a sadne na nohu ako uliata. V roku 2013 predstavil  Hanwag rad Bunion. Jeho modely majú viac priestoru v oblasti prstov a sú určené pre ľudí trpiacich vybočenými palcami. Kolekcia je veľmi úspešná a aj v tomto roku je doplnená o nové modely topánok. 

Hanwag sa chce aj naďalej držať svojich pôvodných hodnôt, pracuje s kvalitnými materiálmi a dbá na precízne remeselné spracovanie. Využíva rokmi overené techniky, ale zároveň neustále hľadá nové možnosti, ako vyrábať tie najlepšie topánky. Celých sto rokov vyrába svoje topánky výhradne v Európe. Expandoval do Nemecka, Chorvátska a Maďarska, kde má v pláne vyrobiť 400 000 nových párov topánok, veľká časť výroby však stále zostáva vo Vierkirchene. Namiesto skromnej dielničky tu už niekoľko rokov stojí veľký priemyselný areál, no aj tak je toto miesto pripomienkou, že i z mála môžu vzniknúť veľké veci.