8. januára 2019

Wayne Calloway, generálny riaditeľ spoločnosti PepsiCo, hovorieval o zmene toto: „Najlepší čas na opravu strechy je vtedy, keď vonku svieti slnko.“ Možno by sme sa mali opýtať, kam presne svieti slnko v oblasti globálnej ekonomiky. Stav burzy cenných papierov, Brexit, ale i čoraz pesimistickejšie banky neveštia nič dobré. 

Ekonómovia na Wall Street veria, že recesia sa dostaví v roku 2020 alebo neskôr. Čo by však mali robiť freelanceri, aby dokázali pripraviť seba i biznis na tento hospodársky pokles, ktorý môže byť oveľa bližšie, než očakávajú ekonomickí odborníci?  Tu máte pár tipov:

V šuplíku majú 6 500 odborníkov. Radia, aký má byť úspešný freelancer

Ste finančne pripravení? V tomto prípade vám poradí Alice Holbrook zo spoločnosti NerdWallet. Jej rada znie:

  1. Navýšte svoje úspory tým, že budete míňať menej peňazí. Ušetrené financie si odložte na sporiace účty, nechajte si ale dostatok prostriedkov na to, aby ste dokázali pokryť svoje náklady.
  2. Dajte si do poriadku investície. V súvislosti s nimi sa snažte zbaviť všetkých rizík.
  3. Znižujte svoje dlhy.

Naozaj nutne potrebujete to drahé BMW Z4? Veď takým Citroënom sa dostanete na to isté miesto, a pravdepodobne i rovnako rýchlo.

Plňte svoje biznis domáce úlohy. Teraz je vhodný čas na to, aby ste sa podrobne pozreli na vlastný biznis a identifikovali všetky zmeny, ktoré musíte urobiť. Venujete sa oblasti, ktorá je trendy, alebo nie? Každý jeden odborník sa vo svojej kariére stretne s polčasom rozpadu. A vy predsa chcete vedieť, či vo vašom prípade nenastal čas na zmenu.

Dobré meno prinesie freelancerovi klientov. Tu je 5 tipov, ako si ho vybudovať

Je váš biznis z finančného hľadiska správne zorganizovaný, alebo utrácate príliš veľa peňazí na vybavenie či marketing? Keď si v tejto veci urobíte jasno, následne sa pozrite na to, koľko peňazí vlastne účtujete zákazníkom. Ako môj priateľ Frank Cespedes, ktorý je dekanom na Harvard Business School rád hovorí, nikdy si nenechajte ujsť príležitosť zvýšiť svoje ceny. No pamätajte na to, aby ste to neprehnali a nepripravili sa tak o zákazníkov i biznis. Stručne povedané, je čas na preskúmanie vášho podnikateľského plánu, výdavkov i na identifikáciu krátkodobých zmien.

Učte sa od vlastných klientov. Nastal vhodný čas vyžiadať si spätnú väzbu od tých najlepších klientov. Môže byť nepríjemné otvorene sa ich opýtať: „Prečo ste si ma najali?“ Len takto sa však dozviete dôležité informácie o tom, ako vás vidia tí najlepší klienti, a teda aj trh. Nebojte sa klásť i ďalšie otázky, ako napríklad: „Aké zručnosti potrebujem na to, aby som mohol byť dôležitým členom freelancerského tímu vo vašej spoločnosti?“

Preskúmajte a rozšírte svoju sieť. Nastal čas na prieskum, posúdenie a rozšírenie siete. Vďaka novým kontaktom skvalitníte vašu firmu. Práve táto sieť je pre rast vášho biznisu kľúčová. Máte tak kvalitné vzťahy, že si vďaka nim dokážete nájsť nových klientov, vďaka čomu budete schopní rozšíriť svoj freelancerský biznis?

Nadobudnite nové znalosti, po ktorých je dopyt. V prípade IT oblasti majú freelanceri najväčšiu šancu uspieť v týchto štyroch odvetviach: robotika, umelá inteligencia a strojové učenie, blockchain a práca s veľkými dátami. No IT nie je jedinou oblasťou, v ktorej rastie dopyt. Snažte sa pracovať na tom, aby ste priťahovali zaujímavé pracovné ponuky, nech už ide o oblasť HR, obstarávania alebo content marketing.

Investujte do svojho profesionálneho rozvoja. Ako píše Bill Aruda: „Vzdelanie stojí peniaze, no ako freelanceri už pri sebe nemáte rodičov, ktorí by zaň zaplatili. No záväzok, že budete pracovať na svojom profesionálnom rozvoji, je kritický. To vám potvrdí 87 % mileniálov.“ Pokiaľ zanedbávate vlastný vývoj, tak budete musieť nevyhnutne obetovať svoju konkurenčnú výhodu.

Nakoniec sa opýtajte sami seba: Je pre mňa tento druh práce aktuálne vhodný?

Je možné, že vaša kariéra bola emocionálne i finančne závislá od ekonomického boomu posledných rokov. Ako sa hovorí: „Ak vám prekáža horúčava, tak sa nemotajte v kuchyni.“ Pre mnohých freelancerov predstavuje vidina ťažkých hospodárskych časov veľkú výzvu. Mali by premýšľať o tom, či sa radšej nezamestnajú na plný úväzok alebo uzatvoria dlhodobejšie zmluvy. Viem, o čom hovorím, sám som totiž ako freelancer odišiel z lukratívneho postu v konzultačnej firme. Začal som pracovať na čiastočný úväzok vo veľkej banke ako viceprezident oddelenia HR. V tom čase obaja moji synovia študovali na vysokých školách, a na obzore sa začala objavovať obrovská globálna finančná a hospodárska kríza. Musel som zmeniť kariéru, bolo to správne rozhodnutie pre rodinu. O šesť rokov neskôr som však opäť začal fungovať ako freelancer.

Hlavné foto: Unsplash/Manny Pantoja

Prispievateľ Jon Younger píše pre Forbes.com o freelanceroch.