30. novembra 2020

Modrá fľaša, zdobená striebornými a zlatými ornamentmi, ktoré pripomínajú slávu slovenského baníctva, aj náš národný poklad – modrotlač. Takto vyzerá slovenský prémiový gin z rodinnej manufaktúry Flašíkovcov. Malý liehovar spod Vihorlatu aj vďaka nemu dobýva svet. 

Podnikanie s kvalitným alkoholom na Slovensku si stále vyžaduje dostatok odvahy, zákazníkov si treba doslova vychovať. Branislav a Ľubomír Flašíkovci, ktorí s podporou ďalších rodinných príslušníkov stoja za značkami BVD, Gin Gin a najnovšie aj Lúčky Gin, sa však netaja tým, že sa nikdy nebáli byť prví. Na konte už majú prvú slovenskú borovičku – destilát a prvý slovenský prémiový gin.

Príbeh rodinnej manufaktúry sa začal písať v roku 2011, keď sa Flašíkovci rozhodli využiť svoje pozemky vo Vtáčom údolí pod Vihorlatskými vrchmi a postaviť tam malý liehovar.

„Údolie je jedno z mála hniezdisk bociana čierneho a ďalších vzácnych druhov vtáctva na Slovensku. Taktiež tento región stále oplýva do veľkej miery nepoznačenou prírodou, s množstvom divorastúcich pôvodných krajových odrôd ovocia,“ vysvetľuje Branislav Flašík.  Po dvoch rokoch vývoja technologických postupov a experimentov s rôznymi odrodami ovocia predstavili v marci 2013 prvé ovocné destiláty. Začiatky však boli, podľa jeho slov, pomerne náročné.

Marhuľovica a borovička značky BVD vyhrali vo svojich kategóriách prestížnu svetovú súťaž IWSC 2019 v Londýne. Foto: BVD

Slovákov si museli vychovať

„Učili sme verejnosť degustovať kvalitné destiláty, namiesto opíjania sa lacnými liehovinami,“ spomína. Napriek tomu je však Braňo Flašík presvedčený, že nápojová kultúra ako taká na Slovensku napreduje. Stále síce tvrdí, že zákazníkov potrebuje „vytvárať“, vzdelávanie však dodnes patrí medzi priority rodinného biznisu. Ako prezradil, je dokonca podmienkou, aby personál každého podniku, kam BVD distribuuje svoje destiláty, prešiel školením.

Reklama

Dnes sú ovocné destiláty BVD či borovička tejto značky mimoriadne obľúbené, získali niekoľko prestížnych ocenení aj na svetovej úrovni a sú pevnou súčasťou nápojového lístka mnohých špičkových podnikov.

Modrozlatý gin

Obdobnej popularite sa teší aj ich prémiový a dizajnovo neprehliadnuteľný Gin Gin, ktorý bol ďalším logickým krokom po veľkom úspechu borovičky – destilátu.

„Borievkové chute sa nám veľmi zapáčili, a keďže Slováci ešte v tom čase nemali vlastný prémiový gin, vytýčili sme si jeho vývoj ako ďalšiu výzvu. Gin Gin sme postavili na slovenských borievkach a bylinkách tradičného ľudového liečiteľstva,“ hovorí spolumajiteľ liehovaru.

Aj dizajn tohto produktu odzrkadľuje slovenské tradície – modrotlač, ktorá bola zapísaná do svetového nehmotného dedičstva UNESCO, a tiež silnú tradíciu ťažby zlata a striebra na našom území.

Gin Gin vznikol pod rovnakou strechou ako destiláty BVD, no jeho filozofia je odlišná. Foto: Gin Gin

Ako však tvrdí Flašík, Gin Gin vnímajú vo firme ako separátnu značku s odlišnou filozofiou a cieľovou skupinou, preto ho aj komunikujú ako samostatný produkt bez väzby na destiláty BVD.

„BVD je viac konzervatívny brand, obľúbený prevažne v gastronomickej špičke s náročnou klientelou. Gin Gin je hravejší, viac otvorený ľudom, priateľský a vhodný do každej prevádzky, pre náročného klienta, no aj na bežnú prípravu sviežeho letného Gin Tonicu,“ dodáva.

Navyše, kým destiláty pod značkou BVD sú jednoznačne prezentované ako slovenský produkt, pri Gin Gin tento fakt nie je zrejmý na prvý pohľad. „Podarilo sa nám s ním uspieť v Českej republike, vo  Francúzsku, v Španielsku, v Holandsku aj v Taliansku. Práve úspechy v zahraničí z neho robia svetový produkt a to je pre nás kľúčové. Dokázať svojimi výrobkami urobiť dobré meno Slovensku aj za jeho hranicami,“ netají hrdosť Branislav Flašík.

Prvú vlnu ustáli so cťou

Koronakríza zasiahla v prvej vlne takmer každý segment a Flašíkovci neboli výnimkou. Keďže drvivá väčšina distribúcie fungovala v rámci jednotlivých podnikov, e-shop v tom čase ešte neexistoval a vzhľadom na prémiový charakter jednotlivých produktov sa nachádzali len v jedinom obchodnom reťazci, Flašík priznáva, že prepad obratu dosiahol úroveň až 95 percent. V roku 2019 mala ich eseročka tržby 300-tisíc eur.

„O svoju existenciu sme sa báť nemuseli, keďže ako rodina podnikáme aj v iných segmentoch, boli sme pripravení potiahnuť nejaký čas tento biznis z iných zdrojov,“ otvorene priznáva. Napokon však takéto kroky neboli nevyhnutné.

Paradoxne, nakopla ich koronakríza a zvýšený dopyt po dezinfekčných prostriedkoch. „Bolo pre nás nesmierne dôležité, aby krízu nepocítili naši zamestnanci. Preto sme sa rozhodli, že vyrobíme vlastnú dezinfekciu. Snažili sme sa k tomu postaviť férovo – ponúkali sme ju za niekoľkonásobne nižšiu cenu, než bol v tých dňoch štandard, a distribuovali sme ju zadarmo tam, kde ju naozaj potrebovali. Záujem bol obrovský. Tento krok nám pomohol vykryť toto obdobie,“ objasňuje.

Korona však zároveň ukázala, aké dôležité je mať pripravené aj iné predajné kanály, špeciálne tie digitálne. Preto Flašíkovci len nedávno spustili e-shop. „Vytvoril som ho síce úplne sám, no myslím, že aj napriek tomu sa celkom vydaril,“ smeje sa.

Gin zo slovenských lúčok

Okrem toho však koronakríza priniesla rodinnej firme aj jedno dôležité poznanie. „Už predtým sme mali v úmysle predstaviť aj gin pre širšiu verejnosť, ktorý by nebol priveľmi závislý na predaji v gastro prevádzkach. Vyvíjaný v spolupráci s najlepšími slovenskými barmanmi, so zachovaním vysokých kvalitatívných štandardov, ale za polovičnú cenu oproti Gin Gin-u. Univerzálnejšie zloženie byliniek, menej finančne náročné balenie. A dostupnosť všade, kde to bude možné. Koronakríza nám potvrdila, že tento krok má zmysel,“ opisuje Flašík pozadie druhého ginu z dielne rodinného liehovaru.

Týmto ginom je absolútna novinka, ktorú Flašíkovci predstavili len pred niekoľkými týždňami – Lúčky Gin, s pôsobivou ilustrovanou etiketou.

Lúčky Gin je snahou rodinnej manufaktúry zasiahnuť aj širšie publikum. Foto: Lúčky Gin

„Chceli sme kvalitné pitie urobiť pre Slovákov ešte dostupnejším a vyrobiť gin, ktorý bude chuťovým profilom aj cenou konkurovať veľkým zahraničným značkám. Cieľom bolo vyrobiť univerzálny gin, vhodný do všetkých miešaných koktejlov. Veríme, že ľudia radi siahnu skôr po slovenskom produkte, ak bude za férovú cenu,“ vysvetľuje Flašík. Na rozdiel od značiek Gin Gin a BVD, s ktorými odmietol niektoré obchodné reťazce, by Lúčky chcel distribuovať všade tam, kde to bude možné a dostať sa do domácich barov z celého Slovenska.

Vlani vyrobili okolo 14-tisíc fliaš destilátov a podľa Branislava Flašíka sú pripravení aj na prípadné zvýšenie produkcie. Jediné, z čoho má mierne obavy, sú personálne kapacity. Aktuálne pracujú v liehovare siedmi – traja členovia rodiny štyria zamestnanci. „Keďže celá výroba prebieha ručne – každú jednu etiketu opatrne lepíme a každý jeden kus ovocia prechádza cez naše ruky, snáď zvládneme aj takýto zvýšený nápor,“ usmieva sa.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?