26. novembra 2019

Na scéne je nová akvizícia česko-slovenského startupu svetovou firmou. Facebook iba v utorok večer oznámil, že do svojej divízie Oculus Studio pričlení česko-slovenské herné štúdio Beat Games (niekdajšie Hyperbolic Magnetism), ktoré stojí za megaúspešnou VR hrou Beat Saber. 

Napriek tomu, že ani jedna zo strán nezverejnila sumu predaja, je jasné, že pôjde o väčší obchod. Za hrou stoja dvaja spolužiaci z Popradu Ján Ilavský s Vladimírom Hrinčárom, ktorí ju naprogramovali, a Čech Jaroslav Beck, ktorý ju vytiahol manažérsky aj hudobne, pričom ich produkt sa za krátky čas od svojho vydania stal najúspešnejšou hrou pre virtuálnu realitu (VR) na svete.

„Beat Saber začínal ako malý nezávislý projekt a ja som nikdy neočakával, že sa stane nejaká z takých šialených vecí, aké sa udiali za posledný rok. Som veľmi vďačný a verím, že tento krok (akvizícia Facebookom, pozn. red.) nám umožní vytvoriť úžasné veci – rýchlejšie, jednoduchšie a s pomocou extrémne talentovaných ľudí,“ napísal už pár minút po tom, ako Facebook oznámil akvizíciu, jeden zo spoluzakladateľov štúdia Ján Ilavský.

Stojí za VR hrou, ktorá za prvý mesiac zarobila 2 milióny dolárov

Napriek tomu, že nie sú známe žiadne detaily predaja, česko-slovenskí vývojári už oznámili, že síce budú pokračovať pod hlavičkou VR divízie Facebooku Oculus Studio, no aj naďalej budú aj spolu s tímom sídliť v Prahe.
Hrať Beat Saber je podľa jedného z autorov jednoduché. Foto: archív J. Ilavského
Na vývoji ich najznámejšej hry začali pracovať pred troma rokmi. Hra, z ktorej do dnešného dňa predali viac ako milión kópií, sa pritom drží jednoduchého princípu. „Hráč drží v rukách dva virtuálne meče a pomocou nich v rytme hudby rozsekáva kocky, ktoré na neho postupne letia,“ povedal Ján Ilavský v januárovom rozhovore pre Forbes.

Úspech na seba nenechal dlho čakať: Skôr, ako bola hra dokončená, zarobila dva milióny dolárov a po vydaní mala vysoké hodnotenie od užívateľov. Tržby z predaja hry doposiaľ prekročili 20 miliónov eur. ­

Facebook zároveň pri oznámení akvizície zdôraznil, že si nebude uplatňovať exkluzivitu hry iba na svoje platformy. Pre sociálnu sieť ide už o druhú akvizíciu v rámci jej platformy pre rozšírenú a zmiešanú realitu. V septembri tohto roka získali newyorský startup CTRL-Labs.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk