19. februára 2021

Ich zariadenie dokáže naniesť vzor na takmer akúkoľvek látku, navyše bez použitia pitnej vody a šetrí aj energiu. Patentovanú technológiu vyvinuli dvaja Slováci –Daniel Šulík a František Balazsy. Vlani za ňu získali ocenenie Delloite v kategórii Impact Star, ktorým sa označujú inovatívne firmy s revolučným dopadom na trh. Pandémia síce biznis startupu Pikto Digital pribrzdila, no dcérska firma sa postupne etabluje na slovenskom aj českom trhu. 

Textilný priemysel je jeden z najväčších a zároveň najviac znečisťujúcich priemyslov na svete. Štúdie ukazujú, že je zodpovedný za približne pätinu globálneho znečistenia vody a každý rok vyprodukuje približne toľko skleníkových plynov ako prevádzka 94 miliónov automobilov. Pritom až 98,5 % textilu v roku 2019 bolo vyrobeného pôvodnými metódami.

„Textilný biznis začal priemyselnú revolúciu, ale ako by v nej zaspal a odvtedy výraznejšie neinovoval. Veľa technológií funguje na podobnom princípe ako v 19. storočí,“ hovorí Vladimír Hičák z Pikto Digital, no dodáva, že postupne sem prenikajú high-tech inovácie.

Dôvodom je, že aj krajiny, ktoré roky ignorovali textilných znečisťovateľov, výrazne sprísňujú reguláciu a ekologický dohľad.

Eko technológia

Do konzervatívneho sektora sa Pikto Digital snaží priniesť pokrokovejšie riešenie. Ich technológia využíva namiesto chemických procesov fyzikálne. Pri výrobe jedného milióna metrov štvorcových látky, čo je asi 700-tisíc tričiek, ušetrí 7 ton chemikálií a 65-tisíc litrov vody. Navyše oproti starším strojom minie až o 70 percent menej elektrickej energie. Pri takomto objeme výroby by sa zákazníkovi vrátila investícia do stroja v priebehu roka.

Reklama

S inováciou prišiel František Balazsy, ktorého pred niekoľkými rokmi zaujala technológia digitálnej pigmentácie. Pigmenty sú prírodné farbivá, ktoré sa do textilných vláken viažu mechanicky, vďaka čomu sa pri takejto výrobe neuvoľňujú škodliviny a neznečisťujú ani vodu. Naprogramoval softvér, mozog budúceho pigmentovacieho stroja.

Jeho telo navrhol a zostrojil Františkov kamarát, vyštudovaný mechatronik Daniel Šulík. Na to však už potrebovali peniaze, preto začali hľadať investorov. V roku 2018 projekt zastrešila břeclavská akciovka Pikto Digital. Slovenskí tvorcovia stroja sú zároveň držiteľmi 50 % akcií firmy.

Tvorcovia stroja Daniel Šulík a František Balazsy. Foto: Pikto Digital

Svoju technológiu priniesli na trh koncom roka 2019, no ich plány na veľtrhy a prezentáciu prístroja širšiemu svetu skomplikovala pandémia. Zatiaľ sa stihli ukázať v New Yorku a v Singapure, ktoré sú však z hľadiska ich zamerania kľúčovými. Singapur je podľa Hičáka high-tech metropolou, ktorá je vstupnou bránou do Ázie, a uspieť tam znamená uspieť v celom regióne.

Prvé rokovania s investormi im zabezpečil singapurský akcelerátor Expara a firma tam v súčasnosti rokuje s prvým veľkým klientom.

Vytlačia vám látku podľa návrhu

Keď sa pozrieme na konkurenciu v tejto oblasti v zahraničí, podľa Hičáka je na trhu v podstate len jedna, izraelská spoločnosť Kornit, ktorá už je kótovaná na burze NASDAQ. Jej trhová kapitalizácia je na úrovni vyše štyroch miliárd dolárov.

Fabrissimo ponúka možnosť vyrobiť si látku s vlastným motívom.

„Najvýznamnejší rozdiel medzi nami je ten, že Kornit ponúka tzv. uzavreté riešenie, musíte nakupovať ich chemikálie a farby. My dokážeme ponúknuť otvorené riešenie a všetko prispôsobiť presne na mieru zákazníkovým potrebám,“ vysvetľuje Hičák a dodáva, že vďaka tomu majú väčší priestor na hľadanie ideálnych výstupov a kvality tlače. Prístroj sa dá navyše spojiť s akoukoľvek pigmentovou tlačiarňou na textil.

Pre firmu je momentálne dôležité najmä obnovenie medzinárodných veľtrhov, ktoré stopla pandémia koronavírusu. „Rovnako kľúčové ako vyvinúť top technológiu, je ukázať jej použiteľnosť a ekonomickosť zákazníkom,“ vysvetľuje Hičák. Aj preto sa rozhodli prísť s dcérskou firmou Fabrissimo, ktorá využíva technológiu Pikto Digital na tlač pre koncových a B2B zákazníkov.

Ich klientmi sú napríklad slovenská značka Snowflake, nezisková organizácia Dobrý Anjel či český štátny zámok Lysice. „Vízia na tento rok je prienik na nemecký trh, pre ktorý sme už niekoľkokrát pracovali a chceli by sme túto spoluprácu rozšíriť,“ uzatvára.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?