Podľa štúdií až 92 percent ľudí nedosahuje svoje ciele a predsavzatia. Často sa píše o tom, ako si ciele správne nastaviť vďaka rôznych technikám (napríklad technikami Smart, Smarter či Smartest). Zriedka sa však hovorí o tom, ako s cieľmi ďalej pracovať a akou stratégiou tieto ciele dotiahnuť do víťazného konca.
V tomto článku sa preto dozviete konkrétnu stratégiu, vďaka ktorej dosiahnete akýkoľvek dosiahnuteľný cieľ. Tu je jej 8 krokov:
1. Napíšte si tri primárne ciele.
Začnite stanovením troch primárnych cieľov, ktoré chcete dosiahnuť do určitého dátumu. Ideálne do šiestich mesiacov od teraz.
Ak ste skúsení a dobre organizovaní, môžete si pridať aj ďalšie tri sekundárne ciele. Tie majú byť menej náročné a dosiahnuteľné v horizonte dní alebo týždňov. Pozor však na to, že kto naháňa 7 zajacov naraz, nechytí ani jedného. Preto je lepšie v termíne dosiahnuť napr. tri ciele, ako nedosiahnuť žiaden, lebo ste si ich stanovili príliš veľa.
Ciele si vytvorte podľa techniky SMART: to znamená, žeby mali byť Špecifické, Merateľné, Ambiciózne, Realistické a Termínovo ohraničené. Taktiež ich napíšte na papier a sformulujte tak, aby vás motivovali vždy, keď si ich prečítate. Prídu dni, keď to oceníte.
2. Definujte aktuálny stav (miesto A).
Do Bratislavy sa dostanete inou trasou z Nitry a úplne inou trasou z Brna. Preto ak sa chcete niekam dostať, potrebujete vedieť, odkiaľ presne vyrážate.
Ku každému primárnemu cieľu si napíšte, čo všetko potrebujete vedieť, aby ste mali skvelý prehľad o súčasnom stave – mieste A.
- Ak chcete napr. schudnúť, potrebujete dáta ako váha, obvod pásu, podiel tuku a svalov, súčasné stravovacie návyky či pohybové aktivity.
- Ak chcete zvýšiť výsledky obchodného tímu, potrebujete dáta ako napr. počet obchodníkov, týždenný počet stretnutí, počet objednávok a klientov, tržba na zákazníka a tak ďalej.
3. Popíšte cieľový stav (miesto B).
Na ceste z A do B potrebujete mať čo najkonkrétnejšiu predstavu o cieľovom mieste B. Ak zadáte do GPS Bratislavu bez presnej ulice a čísla, dostanete sa síce do Bratislavy, avšak zrejme na iné miesto, než ste chceli.
Preto cieľový bod popíšte čo najpresnejšie:
- Ak je cieľom dvojnásobný obrat firmy, môžete opísať, koľko budete mať obchodníkov a predajní, v akých mestách, aké produkty budú tvoriť tržbu a podobne.
- Pokiaľ je cieľom vaše povýšenie, popíšte detaily, na akej budete pozícii, aké zručnosti budete mať, kto vás nahradí na súčasnej pozícii…
4. Vygenerujte všetky možnosti.
Častou chybou býva, že ľudia siahnu po prvej možnosti, ktorá im napadne. Prípadne kopírujú možnosti, ktoré používa konkurencia, ich známi, alebo tie, ktoré používali v minulosti pri iných cieľoch.
Z Bratislavy do Košíc sa dá ísť vlakom, autobusom, autom… Aj autom sa dá ísť viacerými trasami – či už cez Maďarsko, Žilinu, Donovaly a podobne. Ktorá je najvhodnejšia pre vás?
Najlepšie je spísať si všetky možnosti a až následne v kontexte aktuálneho a cieľového stavu vybrať tú najzmysluplnejšiu. Takmer nikdy to nebýva tá prvá. Väčšinou sú to jedny z posledných.
5. Naplánujte si postup.
Ľudia sa príliš rýchlo púšťajú do akcie a podceňujú plánovanie. Kto však zlyháva v plánovaní, plánuje zlyhanie. Pritom každá minúta „strávená“ plánovaním vám ušetrí 10 minút realizácie.
Napíšte si preto podrobný postup, ako sa z bodu A dostanete do bodu B vybranou cestou.
6. Choďte do akcie a prehodnocujte plán.
Až v tomto kroku prichádza realizácia plánu. Veľkou výzvou bude motivácia a schopnosť zvládať prekážky. Prekážky sú však na to, aby zastavili ostatných. Preto ak vám nebude fungovať stratégia, zmeňte stratégiu, nie cieľ. Prehodnocujte ju a prispôsobujte ju okolnostiam.
7. Oslava.
Ak sa budete celý život naháňať za cieľmi bez oslavy, pripravíte sa o radosť. Oslava úspechov tiež zvyšuje pravdepodobnosť dosahovania ďalších cieľov. Naplánujte si preto oslavu a keď ciele splníte, zaslúžene si ju vychutnajte za všetku svoju námahu, vytrvalosť a sebadisciplínu.
8. Retrospektíva.
Každý projekt či dosiahnutie cieľa vás niečo naučí. Vyhodnoťte si preto svoju cestu a poučte sa z nej. Urobiť chybu je ľudské. Robiť ju opakovane je však hlúpe.
Pomenujte si tak všetko, čo ste urobili na svojej ceste dobre, aj to, čo nabudúce urobíte lepšie. Vďaka tomu zvýšite pravdepodobnosť úspechu pri ďalších cieľoch.
Bonus: ako vám pomôže projektové riadenie
Cieľ je v podstate projekt. Aby bol úspešný, potrebuje byť efektívni a zvládať projektové riadenie. Preto vás týmto projektom môže viesť skúsený biznis kouč, alebo sa ním môžete viesť sami. Tu je postup:
- Na riadenie tohto projektu si naplánujte čas v kalendári. Budete potrebovať 12 hodinových blokov;
- Ak chcete svoje ciele naplniť v priebehu 6 mesiacov, naplánujte si hodinový „míting“ sami so sebou raz za dva týždne. Dajte si ich do kalendára a očíslujte si ich 1/12, 2/12 a pod.
- Prvých päť krokov vám zaberie päť „mítingov“. Šiesty krok vám potrvá ďalších päť „mítingov“. Oslava a Retrospektíva sú posedné dva, ktorými projekt končí.
Začnite na svojich cieľoch pracovať systematicky a uvidíte, že sa tak dostanete medzi 8 % ľudí, ktorí svoje ciele dosahujú jeden po druhom a s čoraz väčšou ľahkosťou.
Prispievateľ Peter Strcula 10 rokov a v desiatich krajinách pomáha podnikateľom, manažérom a obchodníkom dosahovať lepšie výsledky s menšou námahou. Je majiteľom dvoch vzdelávacích firiem s heslom: „Tréningy, ktoré vám zarobia peniaze a budú vás baviť.“ Preškolil viac ako 10 000 ľudí a klientom zarobil viac ako 100 miliónov eur. Špecializuje sa na semináre a tréningy predaja, zvyšovanie tržieb a rozvoj top manažérov.