3. októbra 2020

Emočná inteligencia je schopnosť využívať emócie tak, aby nám neškodili, ale aby nám boli prospešné. To sa pekne povie, ale omnoho zložitejšie uskutoční.

K tomu, aby ste to zvládli, vedú dve základné zručnosti. Prvá je tá, že ste svoje emócie schopní správne pomenovať a pochopiť, prečo vo vás vznikajú a ako vás ovplyvňujú. Druhá je tá, že dokážete emócie zvládnuť a využiť ich, aby vám pomohli tam, kam sa chcete alebo potrebujete dostať.

Ako v sebe tieto dve schopnosti posilniť? Podľa Justina Barisa, autora knihy EQ Emočná inteligencia v každodennom živote, je základom uvedomiť si, prečo v živote reagujeme tak, ako reagujeme. To znamená neísť na autopilota, ale k citovo vypätým chvíľam sa vracať a premýšľať nad tým, čo v nás aké emócie vyvoláva, a rozlúštiť prečo.

Nasmerovať nás k tomu podľa neho môže niekoľko otázok. Zastavte sa preto na chvíľu a skúste na ne odpovedať.

Ale pozor, toto cvičenie nie je žiadny rýchly jednorazový dotazník! Zmyslom nie je odpovedať na všetky otázky naraz, ale vracať sa k nim, pokojne opakovane a kultivovať sebapoznávacie myslenie. A ako sa hovorí, jedna otázka vedie k ďalšej, nebojte sa preto tento základ rozšíriť o vlastné otázky.

Reklama

Buďte preto poctiví, prejdite naraz napríklad iba niekoľko otázok, odpovedajte však detailne a úplne najlepšie s ceruzkou a papierom v ruke.

Základná otázka podľa Barisa znie:

V akých situáciách mi emócie škodia? 

Ďalšie, ktoré ju rozvíjajú, sú:

Aký je môj komunikačný štýl? Som pre ostatných zrozumiteľný?

Aký vplyv má to, ako komunikujem, na druhých?

Aký je môj štýl rozhodovania? Pomalý alebo impulzívny? Čo ma pri rozhodovaní najviac ovplyvňuje?

Ako moje myslenie ovplyvňuje moja momentálna nálada?

Ako je na tom moja sebaúcta a sebavedomie?

Ako moja sebaúcta a sebavedomie ovplyvňujú moje rozhodovanie?

Som otvorený iným názorom?

Ako ľahko sa nechám ovplyvniť druhými?

Zameriavam sa skôr na pozitívne alebo negatívne vlastnosti druhých?

Ktoré vlastnosti mi u druhých prekážajú a prečo?

Verím v nevinu druhých?

Robí mi problém priznať vlastnú chybu?

A keďže sebaspoznávanie je síce prospešné, ale nie vždy príjemné, má Bariso aj niekoľko tipov, ako svoju emočnú inteligenciu rozvíjať bežnými odpočinkovými aktivitami. Pretože aj tie prispievajú podľa výskumov k lepšiemu pochopeniu pocitov.

Pozerajte filmy. A pokiaľ vo vás vyvolajú významnejšiu citovú odozvu, po skončení filmu si ju zanalyzujte.

Čítajte beletriu. Keď sa ponoríte do príbehu, prebúdza to nielen vašu obrazotvornosť, ale zároveň vás čítanie núti vžiť sa do jednotlivých postáv a prežívať s nimi to, čo prežívajú, vrátane ich pocitov. Kultivovať tým budete najmä empatiu.

Reklama

Počúvajte hudbu. Pretože hudba nie je len balzam na dušu, ale tiež spoľahlivý spúšťač rôznych emócií. Vo chvíli, keď sa dostavia, skúmajte prečo.

Píšte. Písanie je katarzia, zvlášť keď ste v strese a budete sa zo svojich pocitov vypisovať napríklad do denníka.

Športujte. Vrcholoví športovci zvládajú nielen podávať skvelé fyzické výkony, ale tiež ich emočne ustáť. Kto vydrží tvrdý tréning a tlak súperov, má väčšiu šancu chápať a regulovať emócie.

Cestujte. Teraz to nie je akurát najlepšia rada, ale keď to raz zase pôjde, tak verte, že i pri spoznávaní nových krajín a riešení nečakaných situácií, ktoré vás vytrhnú z komfortnej zóny, posilňujete svoju emočnú stabilitu.

Článok vyšiel v českom vydaní Forbesu a jeho autorkou je Lucie Černohlávková

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?