3. mája 2021

Niekedy stačí len vysloviť spojenie „spätná väzba“ a mnoho ľudí obleje studený pot. Pomyslia si: „Aha, už to prichádza. Urobil som niečo, za čo dostanem padáka?“ Z feedbacku robia katastrofu a keď ho neskôr skutočne dostanú, obrnia sa alebo stratia dôveru v seba samého.

Ak máte pevné nastavenie mysle (fixed mindset), spätná väzba pre vás môže byť demoralizujúcim a vyčerpávajúcim zážitkom. Naopak, s rastovým myslením prichádza spolu s feedbackom skvelá príležitosť na zlepšenie vašich schopností a napredovanie v kariére.

Pri prijímaní spätnej väzby na pracovisku by ste si mali pamätať tri veci:

1. Prekonajte presvedčenie, že spätná väzba je len negatívna.

Keď vás čaká stretnutie so šéfom, snažte sa hneď nemyslieť na to, že zožnete len kritiku za to, čo sa vám nepodarilo. Spätná väzba by sa mala sústrediť aj na to, čo robíte dobre. Choďte na stretnutie s otvorenou mysľou a spoznajte aj oblasti, v ktorých ste silní. Dovoľte si pripustiť to, v čom vynikáte.

2. Spätná väzba nám ukazuje, v čom sa môžeme zlepšiť.

Keď sa váš nadriadený zameriava na oblasti, časti vašej práce alebo prístupy, ktoré môžete vylepšiť, počúvajte. Oblasti zlepšenia sú práve tie, kde sa môžete rozvíjať. Nemusíte v nich byť nevyhnutne hrozní, ale váš šéf si myslí, že v nich môžete byť ešte lepší. Snažte sa to nebrať ako urážku.

Reklama

3. Človek, ktorý dáva feedback, vám dáva príležitosť.

Spätná väzba je príležitosť, vaša príležitosť. Je to vlastne dar, ktorý ste dostali, aby ste využili svoj potenciál a boli čo najlepší.

Prijať ho je niekedy veľmi ťažké, najmä ak idete na schôdzku s predpojatými predstavami alebo predpokladom, že daná osoba má zlý úmysel. Ak má však človek poskytujúci spätnú väzbu dobrý úmysel, máte šancu rásť. Venuje vám čas a energiu, investuje ich do vás. Rešpektujte to a investujte do seba aj vy sami.

Ak dostanete negatívnu spätnú väzbu a myslíte si, že bola povedaná so zlým úmyslom, je v poriadku byť skeptický. Zamyslite sa nad týmto feedbackom tak čestne, ako dokážete, a skúste určiť, či ide o oblasť, na ktorej treba zapracovať.

Článok vyšiel na Forbes.com, jeho autorkou je prispievateľka Forbesu Avery Blank.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?