Starý systém narazil na svoje limity a brzdil rozvoj spoločnosti. Nový nám šetrí náklady a umožňuje reagovať okamžite na zmeny v dopyte, vysvetľuje Richard Kujan, šéf IT v ZSSK.
Koľko rokov malo pôvodné ERP, ktoré ste používali v Železničnej spoločnosti Slovensko?
Bolo viac ako 15 rokov staré. Kvôli mnohým doplnkom a modulom sa stalo veľmi zložitým a nevýkonným nástrojom, nad ktorým sme nemali kontrolu. Ak sme sa chceli posunúť ďalej, potrebovali sme zmenu.
Čo ste si od nej sľubovali?
Návrat k štandardu. Znie to na prvý pohľad veľmi jednoducho, no pre nás to znamená mať systém, ktorý je prehľadný, škálovateľný, spoľahlivý a rýchly. Ktorý dáva svojim používateľom slobodu v tom, že ak potrebujú získať informáciu o niektorom dôležitom parametre, tak ju majú okamžite. A to sa týka nielen ekonomických, ale napríklad aj logistických, skladových či marketingových údajov. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme zvolili SAP S/4HANA – jeho komplexnosť.
Richard Kujan, šéf IT v ZSSK. Zdroj foto: Archív klienta
Často sa pri modernizácii IT hovorí práve o schopnosti analyzovať dáta. Nevytvára sa z toho akási mantra, že zrazu chcú mať manažéri všetko hneď a do detailov?
Je to podmienka zdravého fungovania. Ak nie ste schopný reagovať rýchlo, prichádzate o peniaze. ZSSK ako každá firma musí maximalizovať svoju efektivitu a práve v tom nám nový systém veľmi pomáha. Napríklad v prípade logistiky a údržby vozidiel – obrovské sumy, ktoré sú nevyhnutné na investície do skladových zásob náhradných dielov, budeme môcť znížiť vďaka tomu, že v každom okamihu budeme mať detailný prehľad o ich aktuálnom stave. A to je len jeden parameter. Keď sa ich poskladá niekoľko, získame nové zdroje na investície do zlepšenia služieb zákazníkom. Čiže hovoríme o priamom pozitívnom dopade na cestujúcich.
Dá sa už dnes, zhruba pol roka po prechode na SAP S/4HANA, hovoriť o konkrétnych prínosoch?
Práve prvý polrok, kvôli pandémii COVID-19, nám ukázal silu nového riešenia. Je oveľa väčší dopyt po presných informáciách, kvôli obmedzeniam musíme detailne sledovať náklady a výnosy. Vidíme aktuálne dáta o vyťaženosti vlakov a dokážeme pružne reagovať na záujem ľudí cestovať počas krízy, vieme operatívne posilňovať počty vozňov, jednotlivé triedy atď. A predovšetkým, získali sme bázu, na ktorej môžeme ďalej rozširovať funkcionality systému štandardným a kontrolovaným spôsobom.
Prechod na nový informačný systém je neraz bolestivý proces, ako to bolo v prípade ZSSK?
Dodržali sme časový plán, čo je pri tak obrovskej firme so 70 miliónmi zákazníkov ročne a tisíckami zamestnancov obdivuhodné. Drvivá väčšina kľúčových používateľov nové nástroje nielen prijala, ale aj veľmi aktívne pracovala na ich implementácii. Videli totiž, že robíme doslova medzigeneračný skok v digitalizácii firmy, ktorý výrazne uľahčí a skvalitní aj ich prácu.