Niekto si z potuliek po svete nosí magnetky, oni si okrem zážitkov pribalili aj podnikateľský nápad, v ktorom videli potenciál, zmysel aj pridanú hodnotu. Martina Ivanová a Tomáš Bukoven si počas dobrodružstva na Novom Zélande zamilovali voskové obrúsky, ktoré sa rozhodli rozšíriť aj v našich končinách. S cieľom čo najviac zefektívniť výrobu a dostať tieto ekologické produkty k väčšiemu počtu ľudí, vymysleli vlastnú technológiu voskovania bavlnenej látky, ktorá zožala úspech.
Príbeh založenia značky Peelo nám rozpovedala Martina, ktorá na vysokej škole študovala multimédiá v ekonomickej praxi. Otvorili sa jej tak dvere do reklamného sveta. „Popri tom som začala pracovať v reklamnej agentúre, v ktorej som strávila niekoľko ďalších rokov,“ spomína.
Jedného dňa však prácu opustila a s vtedajším priateľom Tomášom sa vydala na novozélandské dobrodružstvo. Bok po boku brázdili cesty tejto krajiny viac ako rok a ich prechodným domovom sa stala dodávka Nissan Homy z roku 1997.
Prelomový bod
„Nechceli sme si tam hľadať klasickú prácu, chceli sme si krajinu užiť skrz inú optiku a lepšie spoznať prírodu,“ dodáva Martina, ktorá sa v tom čase venovala marketingu na voľnej nohe.
Martina a Tomáš bývali počas novozélandského dobrodružstva v malej dodávke. Foto: archív značky Peelo
Už mali čo-to precestované, pochodili Európu, nazreli do Spojených štátov či Ázie a Nový Zéland bola pre nich ďalšia cestovateľská méta. „Je to vzdialené miesto, a nie je jednoduché sa naň dostať na dlhšie obdobie, preto sme na rok využili možnosť pracovných víz,“ vraví Martina.
Okrem zážitkov ich v novej krajine čakalo aj akési precitnutie. Keďže žili v dodávke s minimom vecí, intenzívne vnímali, aké množstvo odpadu denne vyprodukujú.
V tejto krajine sa prvýkrát zoznámili s voskovými obrúskami na potraviny, ktoré im hneď padli do oka. „Prišli sme na to, že takýto produkt nám doma chýbal. Nepoznali sme ho napriek tomu, že sme sa dosť zaujímali o podobné výrobky a už dlhšie sme sa snažili minimalizovať našu spotrebu,“ konštatuje Martina.
Do podnikania sa pustili po hlave
Nadchla ich predovšetkým funkčnosť voskových obrúskov a chceli ich viac rozšíriť a v našich končinách. „Hovorili sme si, že je to užitočná a krásna vec. Nadchla nás myšlienka produktu, ktorým vieme priamo prispieť k znižovaniu potravinového odpadu. Vždy sme mali blízko k jedlu a sme veľkí gastro pôžitkári, takže sme v produkte spojili všetko, čo nás bavilo.“
V roku 2018 sa vrátili naspäť a v novembri 2019 uzrela svetlo sveta ich nová značka. „Myslím si, že sme do podnikania išli trošku po hlave,“ hovorí s úsmevom Martina. „Až tak sme si neuvedomovali, do čoho sa púšťame a že tvorba produktu – od vývoja cez dizajn po celkový štart značky – je pomerne zložitá cesta.“
K voskovým obrúskom zaradili spoločníci aj voskové vaky. Foto: archív značky Peelo
S Tomášom nemali veľké očakávania, no predstava podnikania s produktmi, ktoré ich nadchli aj svojím ekologickým rozmerom, ich napĺňala. „V tom čase sme sa nezamýšľali ani nad prekážkami,“ uvádza.
Získali aj ocenenie
Už na začiatku však mali v pláne sprístupniť svoje produkty väčšiemu množstvu ľudí a zároveň posunúť značku Peelo na vyššiu úroveň. „Poznali sme tradičný spôsob výroby voskových obrúskov, avšak tento proces je od začiatku do konca ručný a časovo náročný. Vosk sa nanáša štetcom alebo sa zažehľuje do látky,“ vysvetľuje Martina.
Oni sa chceli odlíšiť, a tak v priebehu 10 mesiacov navrhli a vyvinuli vlastnú unikátnu technológiu, ktorá bola na trhu nedostupná. Vďaka nej výrobu výrazne zefektívnili a priblížili sa tak svetovej kvalite v tomto segmente.
Úsilie, ktoré vložili do technológie na voskovanie bavlnenej látky, bolo ocenené druhým miestom v kategórii technologickej inovácie na súťaži Inovatívny čin roka 2019, ktorú každoročne vyhlasuje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. A zaujali tiež na niekoľkých medzinárodných startupových súťažiach.
Diera na trhu
Nerobili to však iba sami pre seba, ale aj pre väčšie firmy, ktoré by tieto ekologické produkty chceli zaradiť do ponuky, no na ich výrobu nemajú kapacity či know-how. „Chceli sme len vyplniť dieru na trhu. Podobný biznis model sme v Európe nevideli a naším cieľom bolo ponúkať kvalitný produkt, ktorý by mohol byť alternatívou produkcii z druhého konca sveta,“ uvádza Martina.
Voskové obrúsky padli spoločníkom do oka počas potuliek v zahraničí. Foto: archív značky Peelo
Minulý rok vďaka tomu nadviazali partnerstvá s ďalšími spoločnosťami, v Česku to bol napríklad e-shop Košík.cz, pre ktorý pripravili vlastnú kolekciu voskových obrúskov.
Cieľom spoločníkov nie je raziť si iba cestu so značkou Peelo, ale zároveň tieto ekologické produkty dostávať do sveta aj cez spolupráce. Tým pádom by podľa Martiny dokázali dosiahnuť zmenu, po ktorej od začiatku bažili, a to, aby sa voskové obrúsky dostali k väčšiemu počtu ľudí.
Pridali aj ďalšie ekologické produkty
Hoci sa v značke Peelo sprvu zameriavali iba na voskové obrúsky a vaky, neskôr pridali do portfólia aj bavlnené vrecká na potraviny. Tento krok bol výsledkom dopytu zo strany zákazníkov.
„Predstavujú o čosi jednoduchšiu zmenu, zatiaľ čo voskové obrúsky sú niečo, k čomu sa možno dopracujú po niekoľkých mesiacoch, pretože sa ich na začiatku boja. Chceli sme im dať túto možnosť, aby ich cesta za znižovaním odpadu bola čo najjednoduchšia,“ približuje Martina.
V značke Peelo vymysleli aj vlastnú technológiu na voskovanie. Foto: archív značky Peelo
Popri budovaní značky sa obaja spoločníci venujú aj ďalším pracovným aktivitám. Tomáš sa zameriava na oblasti UX/UI dizajnu a fotografie, zatiaľ čo Martina pokračuje v budovaní kariéry vo sfére marketingu.
„Minulý rok sme sa do podnikania opreli a dnes je už viac zabehnuté.“ Výrobu voskových obrúskov, vakov a bavlnených vreciek preto zverili do rúk trojice zamestnancov.
Malé zmeny, ktoré vie urobiť každý
„Aj tak do toho dávame stopercentnú starostlivosť, ktorá nezačína o deviatej a nekončí o piatej,“ hovorí Martina. V budúcnosti by si želali, aby sa ich ekologické produkty stali bežnou súčasťou domácností a aby ich poznali aj ľudia mimo pomyselnej zero waste bubliny.
„Aby sa aj malé zmeny, ktoré vie urobiť každý, stali prirodzenejšou súčasťou života. Náš ultimátny cieľ je, aby našou prvou voľbou boli trvácne produkty, ktoré po prvom použití nevyhodíme, pretože to je niečo, čo dlhodobo nedáva zo žiadneho pohľadu zmysel,“ uzatvára.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]