15. júla 2020

Bolo krásne slnečné ráno, 15. júla 1997. Gianni Versace, najslávnejší módny dizajnér svojej doby, sa rozhodol, že po rannú kávu výnimočne nepošle svojho asistenta, ale že si do kaviarne neďaleko luxusnej vily v Miami Beach zájde sám. Kúpil si kávu a troje noviny a pomalým krokom sa vracal k domu. Tam už nikdy nedorazil.

Na schodoch pred bránami domu ho pištoľou Taurus PT100 strelil dvakrát do hlavy psychopat Andrew Cunanan, drogovo závislý homosexuálny gigolo a tiež masový vrah, ktorý mal za tri mesiace na svedomí už štyri mužské obete. Gianni Versace bol piaty.

Rovnakou zbraňou o niekoľko dní neskôr Cunanan spácha samovraždu a o skutočnom motíve vraždy najslávnejšieho módneho návrhára konca 20. storočia sa už navždy bude iba špekulovať. Natočia sa filmy a seriály, ako slávny American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace, a vyjde aj niekoľko kníh. Všetky však budú iba fabulovať, výpovede svedkov sa budú rozchádzať, tlačové prehlásenia a zistenia americkej polície bude pravidelne dementovať Versaceho talianska rodina.

Ako zamestnankyňa korporátu chcela pohodlné
biznis oblečenie. Dala výpoveď a začala ho šiť

Za mŕtveho bol Versace vyhlásený 20 minút po tom, čo zazneli osudné výstrely, o 9:21 ráno miestneho času v Jackson Memorial Hospital, kam ťažko zraneného návrhára narýchlo previezli. Módna ikona mala práve 50 rokov a jeho smrťou sa svetový módny priemysel, biznis s ročným obratom viac ako bilión dolárov, nenávratne zmenil.

Dotyk Medúzy

Versace pochádzal z najchudobnejšej časti Kalábrie a už ako malý prejavoval veľký talent na šitie. Krajčírov okolo neho boli stovky, krajčírkou bola aj jeho matka a syn jej v salóne pravidelne a rád pomáhal. Bolo to v 50. rokoch 20. storočia, Gianni nemal ešte ani desať a už vytvoril svoje prvé šaty.

Edgar Ramírez v úlohe Gianniho Versaceho v sérii The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story. Foto: SITA/AP

Naučil sa precízne strihať i šiť a do svojich modelov neskôr rád komponoval to, čo ho v detstve a mladosti obklopovalo: spomienky na staré Grécko a Rím, odlesk umenia starovekej mytológie. Napokon aj preto pre svoj neskorší salón, ktorý v roku 1976 založil s podporou staršieho brata Santa a mladšej sestry Donatelly, zvolil logo bájnej Medúzy. Jeho obľúbenými motívmi na potlači látok boli prvky z korintských a dórskych stĺpov, inšpiroval sa v talianskych galériách i architektúre, kombinoval nekombinovateľné.

O dva roky neskôr už vlastnil prvý butik a na talianskej módnej scéne sa stal čoskoro senzáciou. Jeho modely boli príťažlivé a sexy, v ostrom rozpore s tradičným ponímaním talianskej elegancie.

„Pokiaľ Armani oblieka bohaté talianske manželky, Versace oblieka milenky,“ tvrdil obľúbený bonmot. Giorgio Armani sa stal jeho celoživotným sokom a hlavným konkurentom. Tam, kde Armani vyberal ženám precízne strihané saká, padnúce nohavicové kostýmy a blúzky z hodvábu, Versace servíroval kožené bundy, opulentné zlaté šperky, divoké farebné potlače na saténe, úzke čierne minišaty a večerné róby zopnuté zlatými špendlíkmi – ako bola tá, ktorú predviedla herečka Liz Hurley, vtedajšia priateľka Hugha Granta, na premiére jeho filmu Štyri svadby a jeden pohreb.

Rúška a dizajnové tepláky. Slovenskí návrhári sa po
skončení pandémie do starých koľají vrátiť nechcú

Versaceho kreativita bola nespútaná a jeho invencia nekonečná. Z jedného salónu počas prvých 10 rokov vybudoval multimiliónové impérium s desiatkami butikov, o ďalších 10 rokov neskôr už išlo o 1500 butikov po celom svete. Okrem módy začal predávať doplnky, šperky, ale napríklad aj vybavenie do interiérov, porcelán, doplnky do domácnosti. Pochopil dôležitosť rozoznateľnosti svojho dizajnu a svojho loga.

Ako sa robí šou

Zároveň bol Versace ohromným vizionárom, ktorý nezvratne premenil celý módny priemysel. Bol prvým návrhárom, ktorý pochopil, že mu po móle musia chodiť hviezdy, nie manekýnky. A v prednom rade musia sedieť celebrity od Madonny po princeznú Dianu, nie bezmenní nákupcovia obchodných domov.

Práve Versace urobil z obyčajných prehliadok skutočne módnu šou, jeho predvádzacie móla, to boli svetové javiská, na ktorých sa odohrávali rockové koncerty aj skvelé divadelné drámy. Versace vedel z modeliek urobiť celebrity – stačilo povedať len ich krstné meno a každý vedel, o kom je reč.

Prada vsadila na geometriu, farby,
vysoké platformy a do šatníka sa vracia menčester

Už v roku 1991 mal na jednom móle Claudiu, Karen, Christy, Naomi, Helenu, Lindu aj Cindy. Počas jedinej šou vedel predviesť 98 modelov, jeho modelky sa smiali, spievali „Freedom“ a vlnili sa ako mačky.

Žiadna strnulá chôdza a naštvaný výraz v kostnatej tvári androgýnnych stvorení, ktoré človek videl všade naokolo. Gianni Versace bol prvý, ktorý dokázal z prehliadok urobiť megašou, a púšťal hudbu tak nahlas, že ľudia nepočuli vlastné slová.

Tvrdil, že opulentné, pompézne a dychberúce sú adjektíva, bez ktorých je móda len výpredaj textilu. Viac bolo jednoducho viac. Z módy robil šoubiznis a robil ho fantasticky. Bol megastar, až do dňa svojej smrti.

Pohreb pre kráľa

Jeho pohreb, to bol napokon pohreb kráľov, na ktorom sa zúčastnili princezné, vrátane tej najslávnejšej. Britská princezná Diana, vtedy už dávno rozvedená s princom Charlesom, bola čestným hosťom rodiny Versaceovcov na pohrebe, ktorý sledoval celý svet.

Princezná Diana a Elton John na pohrebe Gianna Versaceho. Foto: SITA/AP

Nikto, samozrejme, nemohol tušiť, že ide o vôbec posledné oficiálne vystúpenie princeznej Diany na verejnosti. Do jej tragickej smrti v parížskom tuneli totiž ostávalo už iba šesť týždňov. Na Versaceho pohreb ju sprevádzal spoločný priateľ Elton John. Ten, ktorý jej neskôr pri klavíri vo Westminsterskom opátstve zaspieval Candle in the Wind.

Rodina Versaceovcov prevzala vedenie rodinného podniku a dodnes pracuje s odkazom Gianniho na čele s jeho sestrou Donatellou. Aj celebrity zostali značke Versace verné, samotný módny dom Versace však od jeho smrti zažíva striedavé vzostupy a pády.

Predminulý rok tradičnú značku za viac ako dve miliardy dolárov odkúpil Michael Kors a posunul do portfólia svojej skupiny Capri – Versaceovci naďalej zostali vo vedení.

Na smútočnom obrade pred 23 rokmi však rovnako všetci vedeli, že sa niečo nenávratne mení. Smrť Gianniho Versaceho zmenila nielen módny priemysel.

Zmenila svet, ako sme ho poznali. Akurát to vtedy ešte nikto nevedel.

Článok vyšiel v českom vydaní Forbes a jeho autorkou je Irena Cápová.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?