5. februára 2021

Ešte pred rokom by to vyzeralo inak. Okolo móla by sedeli davy módnych influencerov na čele so šéfredaktorkou Vogue Annou Wintour schovanou za čiernymi slnečnými okuliarmi.

Doba sa však zmenila a, paradoxne, teraz vďaka nej môžeme všetci exkluzívnu módnu prehliadku zažívať rovnako ako ona – v pohodlí domova.

Odkaz spisovateľky Virginie Woolf

Vďaka real-time šou sme tak mohli v jednej chvíli sledovať entrée herečky Demi Moore, ktorá odštartovala prvú kolekciu Kima Jonesa pre Fendi. A nie hocijakú, rovno Fendi Couture.

Modelky zvučných mien ako Bella Hadid či Cara Delevingne alebo superhviezdy Kate Moss s Naomi Campbell prechádzali veľkolepými sklenenými kulisami, ktoré boli odkazom ako na tradíciu Fendi, tak na detstvo samotného návrhára.

Reklama

V kolekcii Fendi Couture jar/leto 2021 sa stretávajú a prepletávajú zdanlivo odlišné inšpirácie: Pretrvávajúca príťažlivosť slobodnej tvorivosti Virginie Woolf a Vanessy Bell, ktorá je skúmaná spolu s nehynúcim odkazom talianskeho sochárstva a základnými hodnotami Fendi.

Demi Moore. Foto: Fendi

Ako napísala Virginia Woolf v románe Orlando: „Pamäť je šička, ktorá má však svoje vrtochy.“ Ako ústredný motív bol zvolený román s prvkami cestovania v čase a odstraňovania binárnych rozdielov medzi pohlaviami. Takže časopriestor je deformovaný a nádherná ženskosť aj mužská androgýnia sa objavujú ako pohyblivé spektrum podľa vlastnej voľby namiesto vrodenej skutočnosti.

V roku 1928, teda iba tri roky po založení Fendi, napísala Virginia Woolf milostný list Vite Sackville-West vo forme románu Orlando. Literárne ozdoby, nadväzujúce na tento román, sa objavujú v celej kolekcii – niektoré vo forme knižných kabeliek v kovovej väzbe, občas sú riadky textu napísané na malých perleťových kabelkách alebo kožených čižmách.

Bella Hadid. Foto: Fendi

Úryvky z listov, ktoré si v priebehu svojho vzťahu, trvajúceho niekoľko desaťročí, písali Virginia a Vita, nahlas predčítajú priatelia a rodina Fendi za hudobného sprievodu skladby, ktorú špeciálne na módnu prehliadku zložil hudobný skladateľ Max Richter.

Fresky Vanessy Bell a Duncana Granta

Motívy objavené na vidieckom sídle Charleston Farmhouse v grófstve Sussex, ktoré bolo základňou skupiny Bloomsbury a ktoré sa nachádza neďaleko miesta, kde Jones strávil veľkú časť svojho detstva, sú oživené a zasadené do nového kontextu prostredníctvom čižiem ozdobených perličkami a ručne maľovanými podpätkami. Fresky Vanessy Bell a Duncana Granta, ktoré zdobia steny sídla, sú zapracované do vyšívaných ozdôb na róbach.

„Páči sa mi, ako táto rodina ľudí a predovšetkým tieto dve priekopnícke sestry posunuli veci dopredu,“ hovorí Jones. „Obdivujem, ako viedli svoj život, slobodu, ktorú pre seba vytvorili, a umenie, ktoré po sebe svetu zanechali.“

Ručne tlačené knihy v mramorovanej väzbe, vydané Virginiou a Leonardom Woolfovcami v Hogarth Press, ktoré sú vystavené na sprievodnej literárnej výstave, ponúkajú plynulý prechod ku klasickej talianskej estetike.

Sú odrazom mramorovej palety rímskej galérie umenia Galleria Borghese, v ktorej sú vystavené Berniniho sochy, slúžiace ako inšpirácia pre dramatické odhaľujúce drapérie prítomné v kolekcii. A sú svedkom súladu medzi týmito dvoma hnutiami (Vanessa Bell bola taká fascinovaná talianskym klasicizmom, že maľovala v záhradách Borghese, alebo vytvárala repliky starých majstrov, ktoré si vešala po stenách vo svojom sídle v Charlestone).

Rodina v hlavnej úlohe

Mramor sa stáva kľúčovou zložkou vizuálneho jazyka kolekcie a je viditeľný na tkaných žakároch a hodvábnych róbach prostredníctvom intarzovaných kožušín a prvkov s ručne vyšívanými perličkami.

Ďalším zo základných zdrojov je vlastná história Fendi, na ktorú sa Jones pozerá cez prizmu súčasnosti – životopisy tých, ktorí modelujú výber, sú použité na preskúmanie archívov a vytváranie formatívnych skíc a ozdôb.

Zamatové stuhy na vintage kabelke získavajú nový vzhľad, monogramy Karligraphy – prevzaté z poslednej Lagerfeldovej kolekcie – sú „vyperličkované“ na čižmách.

Význam rodiny, pokrvnej či zvolenej, sa oslavuje v celom výbere, ktorý modeluje kolekciu. Každý je predstavený v sklenenej vitríne prerobenej na vlastnú miestnosť.

„Módny dom Fendi predstavuje remeselnú kvalitu najvyššieho kalibru a rodina hrá dôležitú úlohu,“ uvádza Kim Jones. „Na čele módneho domu stojí už tretia generácia rodiny Fendi a ja som hosťom, ktorý pomáha realizovať ďalší pokrok. Som tu obklopený silnými, mocnými ženami, ktoré zbožňujem a vážim si ich. Ich energiu chcem pretaviť do svojej tvorby.“

Článok vyšiel na webe českého Forbesu. Autorkou je Adéla Kozáková.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?