Tento článok je BrandVoice. Čo to znamená?
4. marca 2021

Tomáš Spuchliak, majiteľ spoločnosti Danubius, rozšíril po 10 rokoch svoje podnikanie s nehnuteľnosťami do potravinárskeho sektora. Jeho prioritou je prinášať na trh kvalitu s domácim pôvodom mäsa. 

Podnikanie v tejto oblasti čelí výzvam trvalej udržateľnosti, rovnako aj životnému štýlu spotrebiteľov, ktorý nehrá v prospech konzumácie mäsa a výrobkov z neho. Ako sa na tieto výzvy pozeráte?

Skúsenosť nám ukazuje, že spotrebitelia postupne upriamujú svoju pozornosť na kvalitu a na výberový sortiment. Je pozitívne vidieť, že ľuďom záleží na pôvode mäsa, a preto vo výrobe využívame prvotriedne slovenské suroviny. Naše mäso neprechádza cestou k zákazníkovi tisícky kilometrov. Prispievame tak k šetreniu životného prostredia, ale máme pod kontrolou aj kvalitu dodávanej suroviny a jej čerstvosť.  

Ako vnímate postavenie slovenských výrobcov a spracovateľov mäsa v porovnaní so zahraničnými a snahu štátu o potravinovú sebestačnosť? 

Konkurovať cene dovážaného mäsa sa nedá a nejde ani porovnávať jeho kvalita. V neprospech ceny slovenského mäsa hrá niekoľko faktorov – od nastavenia politiky agropotravinárstva až po neistotu v chove. Štát len deklaruje potravinovú sebestačnosť, no táto vízia sa nepodarila pretaviť do života ani jednej vláde. Škoda, lebo by to pomohlo celému sektoru, zvýšila by sa zamestnanosť, zlepšila starostlivosť o ornú pôdu a zlepšila aj jej kvalita, spracovávalo by sa domáce kvalitné mäso. Škandály s mäsom zo zahraničia sú nám dostatočným varovaním. 

“Vedel som, že sa potrebujem obklopiť odborníkmi, ktorí mi pomôžu cieľ naplniť a dnes si myslím, že sa mi to podarilo,” tvrdí Tomáš Spuchliak, majiteľ spoločnosti Danubius. Zdroj foto: Archív Danubius.

Ako prebieha kontrola kvality u vás? 

Dodávateľov si vyberáme pozorne, pretože s nimi vytvárame dlhodobé vzťahy a záleží nám na obojstrannej spokojnosti. Sú to rokmi overení chovatelia, ktorí sledujú kvalitu svojich chovov, kvalitu stravy, a inovujú svoje technológie tak, aby výsledný produkt spĺňal najnáročnejšie potreby zákazníkov. Dodávatelia sú pravidelne auditovaní a zaviedli sme náročné systémy riadenia kvality, ktoré neustále kontrolujeme a výsledky denne hodnotíme. 

Naše mäsá a mäsové výrobky spracovávame v prísnych hygienických podmienkach a dôraz kladieme aj na kontrolu už hotových výrobkov. Máme zavedený systém riadenia kvality, certifikovaný medzinárodne uznávanými normami ISO. Riadi sa nimi celá spoločnosť – od nákupu surovín, spracovania, výroby až po expedíciu hotových výrobkov do predajní. 

Aké sú trendy v sortimente mäsových výrobkov? Kam sa posúvajú chute zákazníkov?

Kvalita a dopyt po nej je výrazným trendom posledného obdobia. Ak je výrobok lacnejší alebo na rovnakej úrovni ako surové mäso, niekde je problém. U nás vyrábame klasické výrobky, na ktoré sú zákazníci zvyknutí a na pultoch ich očakávajú. Okrem mäsa sú to salámy, údené výrobky, varené a pečené výrobky, slanina, masť. Tiež neustále prinášame novinky, napríklad sa zvyšuje dopyt po výrobkoch bez prídavných látok, tzv. bezéčkové výrobky. Skúšame tiež nové prísady, používame hľuzovku, rôzne koreniny. Pri čerstvom mäse sme zaradili do ponuky mäso z mangalice a výrobky z neho, pretože obsahujú menej zlého cholesterolu. Pri hovädzom mäse ponúkame mäsové typy dobytka, kde pripravujeme suchým zrením tzv. zreté mäso. Spustili sme výrobu jahňacích párkov a klobás, ktoré si hneď našli svojho konzumenta. Začali sme aj s výrobou jeleních klobás. 

Ako ste sa dostali k podnikaniu v oblasti spracovania mäsa a mäsových výrobkov? 

Už 10 rokov sa venujem správe a prenájmu nehnuteľností a vysoké percento mojich klientov tvoria potravinové siete. Práve vďaka komunikácii s potravinármi som začal stavať svoju víziu podnikania v tomto sektore a som vďačný za ich podporu. Dávalo mi zmysel rozložiť svoje portfólio, pretože jesť budeme stále. Ak budeme k práci pristupovať svedomito a zachováme dôraz na špičkovú kvalitu, očakávam úspech. 

Vzťah k mäsu a jeho spracovaniu však mám už od detstva. Pochádzam z Oravy, kde je tradícia domácich zabíjačiek a k tomuto remeslu som prišiel vďaka podpore môjho dedka. Rád som sa obšmietal okolo dospelých, pomáhal som s výrobou rôznych domácich mäsových pochúťok.  

Inšpiráciou k samotnému podnikaniu mi boli rodičia. Kládli dôraz na vzdelávanie a rozhľad a práve im vďačím za to, že nám doma vytvorili podmienky na to, aby sme spoznali svet z viacerých strán. Vďaka tomu som sa s podnikaním zoznámil už v mladosti. Veľmi ma posilňuje aj úspech mojich priateľov, ich podpora a možnosť zdieľať naše spoločné vízie.  

Spomenuli ste víziu. Ako hodnotíte svoje podnikanie s odstupom času? 

Chcel som vybudovať silnú sieť predajní mäsa a mäsových výrobkov, s jasne definovanou kvalitou a slovenským pôvodom. Spoločnosť, ktorá dokáže uspokojiť svojich odberateľov aj dodávateľov, venuje pozornosť zamestnancom a partnerom. Vedel som, že sa potrebujem obklopiť odborníkmi, ktorí mi pomôžu tento cieľ naplniť a dnes si myslím, že sa mi to podarilo. Máme 150 zamestnancov, modernizujeme, otvárame nové prevádzky. Teším sa, keď nás bude 500, 1 000. Ponúkame prvotriednu kvalitu, ktorú zákazník okamžite rozpozná. 

Čo by ste poradili začínajúcim podnikateľom? 

Najdôležitejšie je mať jasnú predstavu o tom, čo chcem dosiahnuť a nedať sa odradiť. Predstava a viera sú silnými motivátormi, keď k tomu pridáte aj húževnatosť a neoblomnosť, úspech sa postupne dostaví. Iste, prídu aj ťažké časy, ale taký je život, nesmie nás to zlomiť. Podnikanie a spôsob života, ktorý prináša, je o slobode robiť to, po čom túžite. Aj ja mám mnoho negatívnych skúseností, ale patrí to k tomu. Naučil som sa dávať si pozor na ľudí, ktorí sa snažia obrať vás o energiu. Vzhľadom na plány, ktoré mám, a rozsah možných akvizícii sa snažím zachovať si jasnú myseľ a robiť správne rozhodnutia. Jeden priateľ mi raz povedal: „Kde je vôľa, tam je cesta”. Doteraz sa jeho slovami riadim.