13. novembra 2020

Zdenko Hoschek (41) sa vracia do ZľavyDňa – biznisu, ktorý založil spolu s Petrom Paškom ešte počas prvej finančnej krízy a ktorý pred troma rokmi opustil. No dnes je späť ako väčšinový majiteľ a okrem výhodne kúpeného podielu má aj chuť jeden z najväčších zľavových portálov na Slovensku inovovať.

Pred troma rokmi urobil Zdenko Hoschek veľké rozhodnutie. Predal podiel v ZľaveDňa, ktorú budoval z pozície CEO od roku 2009 a ktorú vytiahol medzi najrýchlejšie rastúce firmy strednej Európy a na jedného z najväčších predajcov zľavových kupónov na Slovensku. Rovnako odišiel aj z ostatných firiem, ktoré vybudoval, napríklad z jej českej verzie SlevaDne.cz.

„Potreboval som sa posunúť ďalej. Za deväť rokov v podnikaní som sa naučil všetko, čo som chcel, a opäť som potreboval nájsť samého seba,“ zdôvodňoval Zdenko Hoschek svoj vtedajší odchod zo ZľavyDňa v rozhovore pre Forbes.

Nebolo to ľahké rozhodnutie. „Priznať si, že mi podnikanie neprospieva, si vyžadovalo veľa práce s egom. No som spokojný, že som to urobil a hovorím, že som sa mal na tento krok odhodlať aj skôr,“ dodal v rozhovore.

Zdenko Hoschek sa po troch rokoch vracia do zľavového portálu ZľavaDňa ako väčšinový spolumajiteľ. Foto: archív

Nasledujúce tri roky strávil hľadaním samého seba a vrátil sa k veciam, ktoré mal rád odmalička – či už je to pestovanie rastlín na záhrade v Rakúsku, ktorú si prenajal, alebo hra na klavíri.

Reklama

Postupne však dospel k rozhodnutiu vrátiť sa späť do biznisu. Najprv to začalo videom na Facebooku, ktoré zverejnil v auguste tohto roka, a v ktorom nabádal mladé a nádejné firmy, aby sa mu ozvali, ak chcú od neho pomôcť. Bol pripravený poradiť im ako mentor a do niektorých aj investorsky vstúpiť.

Pred troma týždňami však nastal zvrat a do sveta biznisu opäť skočil oboma nohami. Dostal totiž ponuku od šéfa ZľavyDňa Martina Rakovského, aby sa do spoločnosti, ktorú pred vyše dekádou založil, vrátil ako investor, aj ako stratég.

Papiere o kúpe väčšinového podielu spoločnosti podpísal iba pred pár dňami. O tom, ako obchod prebiehal a čo ovplyvnilo toto rozhodnutie, hovorí Zdenko Hoschek v rozhovore pre Forbes.

ZľavaDňa 2.0

V akom čase vám prišla ponuka vrátiť sa do ZľavyDňa?
Celý trh zľavových portálov je teraz v útlme, pretože veľa vecí, ktoré predávajú, sú aktuálne pozastavené, ako napríklad hotely, wellness centrá, salóny krásy a podobne. Ponuka vrátiť sa do ZľavyDňa prišla úplne nečakane, iba pred troma týždňami. Zavolal mi Martin Rakovský (spolumajiteľ a CEO ZľavyDňa, pozn. red.) s tým, či by som v tejto situácii ZľaveDňa nepomohol ďalej sa rozvíjať, inovovať a teda či by som sa nechcel vrátiť.

Ako ste  reagovali?
Sadol som si nad papiere a videl som, že ZľavaDňa robí stále výborné čísla, aj keď má teraz obdobie útlmu a nevie ísť naplno, podobne, ako ďalší hráči v gastre alebo cestovnom ruchu. No toto obdobie prinieslo príležitosť, aby som do ZľavyDňa späť vstúpil. Povedal som si, že je to fajn príležitosť, vyhrnul som si rukávy a idem do toho.

Aký veľký podiel ste odkúpili?
Dohodli sme sa, že kúpim 65 percent v portáloch ZľavaDňa.sk a SlevaDne.cz, čiže som sa stal väčšinovým majiteľom.

A čo ostatné firmy, ktoré ste spolu s Petrom Paškom, druhým zakladateľom ZľavyDňa, kedysi mali?
Pôvodné biznisy, ktoré sme mali združené pod skupinou Creative Web, ako napríklad rezervačný portál Bookio, zostali v jeho rukách. Ja som vstúpil do B2C biznisov, ktoré boli zamerané na zákazníka. Takto to asi malo byť. Peťo vždy inklinoval skôr k softvérovým riešeniam pre firmy a mňa viac bavilo predávať zážitky a služby veľkému publiku. Prirodzene sme sa obaja vrátili k tomu, čo nás viac baví a napĺňa.

Bolo výhodnejšie predať podiel v ZľaveDňa pred troma rokmi, alebo do nej teraz opätovne vstúpiť?
Pre mňa to bolo dnes výhodnejšie, z tohto pohľadu sa mi to oplatilo.

Je to tak, že sa do ZľavyDňa vraciate ako spolumajiteľ, ale nie ako CEO?
Presne tak, na poste výkonného riaditeľa zostáva Martin Rakovský, ktorý ZľavuDňa riadi ako veľmi dobrý manažér a má moju plnú dôveru. Ja sa budem venovať rozvoju a posunu do inovácií a nových segmentov, čiže tomu, čo ma baví. Po desiatich rokoch na trhu som nabral veľké skúsenosti a vidím priestor, ako ich teraz zúročiť.

Čo podporilo vaše rozhodnutie vrátiť sa do ZľavyDňa?
Čoraz viac vecí sa preklápa do online, pandémia obmedzila fyzické nakupovanie a stretávanie sa a všetci, čo predtým na internete neboli, na ňom už sú. Je v tom obrovská pridaná hodnota pre hráča, ako je ZľavaDňa. Síce sa teraz predáva menej zľavových kupónov, ale do budúcna sa otvára veľký priestor pomôcť odpromovať všetky nové e-shopy a služby, ktoré teraz vznikajú. Navyše bez toho, aby sme si za to pýtali nejaký poplatok. ZľavaDna má výhodný biznis model, berie si iba províziu za reálne privedeného zákazníka. Navyše, dnes nám stačí už aj zľava na úrovni 20 – 30 percent.

Nebáli ste sa vstúpiť do biznisu v čase pandémie?
Premýšľal som nad tým, či je to správne obdobie na návrat, keď vonku zúri pandémia, ale, napokon som si povedal, že nie je riešenie len tak sedieť na gauči a nič nerobiť. Možno by to bolo pohodlnejšie, ale každý z nás potrebuje zdolávať výzvy. Povedal som si, že chcem pomôcť ďalším firmám prekonať krízu. To je to, čo viem ovplyvniť, nič iné. A tiež, že toto obdobie predstavuje veľkú príležitosť.

Ako to myslíte?
ZľavaDňa vznikala v čase finančnej krízy v roku 2009. Neviem, či si spomínate, ale vtedy sa vôbec bežne nekupovali pobyty či služby na internete a ZľavaDňa (po boku ďalších, vtedy vznikajúcich portálov, pozn. red.) priniesla do tohto odvetvia malú revolúciu. Podobne ako vtedy, som si aj teraz povedal, že každá kríza prináša aj príležitosť a to, či ju dokážeme využiť, je len uhol pohľadu. Napokon, krízu ani nevnímam ako nejakú katastrofu, skôr sa spoločnosť a ekonomika opäť niekam posúvajú. Zároveň vidím, aké má ZľavaDňa silné stránky a že môžu v tejto situácii, kedy sa čoraz viac komunikácie a predajov posúva do online, veľmi dobre zafungovať. Keď človek pozoruje, ako sa mení svet okolo neho, je pripravený včas naskočiť na tú vlnu.

Hoschek sa vracia do ZľavyDňa ako spolumajiteľ, vo funkcii výkonného riaditeľa aj naďalej zostáva Martin Rakovský. Foto: archív

Predsa len, do akej miery ovplyvnila ZľavuDňa pandémia?
Pociťujeme útlm predaja podobne ako všetci, podpísali sa pod to najmä zatvorené fitnes centrá, salóny krásy, hotely, wellness centrá a podobne. Nachádzame sa možno na polovici našej výkonnosti pred pandémiou. To je aktuálna situácia, ale všetci vieme, že takto to nebude navždy. Našou výhodou je, že ZľavaDňa sa až z 90 percent sústreďuje na Slovensko a podporuje miestny cestovný ruch. Ak by sa aj necestovalo do zahraničia, verím, že ľudia budú cestovať po Slovensku a budú vyhľadávať slovenské produkty a my ich budeme na ne smerovať.

Podobne to bolo počas tohto leta, síce zahraničné dovolenky neboli veľmi v kurze, ale miestne turistické atrakcie praskali vo švíkoch.
ZľavaDňa urobila počas leta veľmi dobré čísla, to len potvrdilo, že máme historicky silnú pozíciu v domácom cestovnom ruchu. Navyše sa útlm snažíme kompenzovať predajom vecí z e-shopov, ktoré nám pribudli do ponuky.

Museli vaše zľavové portály aj nejako redukovať počty zamestnancov?
Kým kedysi sme mali vyše 100 ľudí, po dvoch vlnách pandémie je to asi 40. Na druhú stranu to vnímam ako ozdravný proces, pretože zostalo veľmi silné jadro ľudí, ktorí sú veľmi schopní a majú pozitívny vzťah k ZľaveDňa. A viem, že s nimi dokážeme toho veľa zrealizovať a to je dôležité, lebo sám človek nikdy nič nezmôže.

Čas medzi

Pred troma rokmi ste odišli zo ZľavyDňa, predali ste svojich 50 percent firmy druhému spoločníkovi Petrovi Paškovi. Predpokladám, že ste neplánovali taký skorý návrat?
Keď som odchádzal z firmy, myslel som si, že nadobro. Bolo to v novembri 2017, vidíte to sú presne tri roky! Ako to občas vie život zariadiť… (úsmev)

Pomerne otvorene hovoríte o tom, že ste z firmy odišli pre to, že ste vyhoreli a už viac ste v podnikaní nenachádzali radosť. Ako sa spätne pozeráte na dôvody, ktoré viedli k vášmu odchodu?
Potreboval som sa pozrieť na všetko s odstupom, odísť z biznisu a upratať si život. Mal som neustály pocit vyčerpania. Nevedel som si nastaviť hranice, a preto ma to tak zvalcovalo. Chcel som sa zamerať viac na seba, na to, kto som a čo chcem. Naučiť sa, kde sú moje hranice a vedieť povedať nie veciam, ľuďom a projektom, ktoré mi nedávali zmysel. Nedokázal som sa na niekoho nahnevať, aj keby mi to bolo prospelo, pretože hnev je veľmi užitočná emócia, ktorá nám pomáha stanovovať hranice. Kým som sa toto všetko naučil, trvalo mi to tri roky. No myslím, že sa mi to podarilo a chcem ísť späť.

Reklama

Bolo to dobré rozhodnutie odísť v tom čase?
Myslím, že sa veľa vecí dalo urobiť inak, ale v danej dobe to bolo pre mňa jediné rozumné riešenie.

Kedysi ste totiž povedali, že ste v roku 2017 predali svoj podiel za horších podmienok, ako keby ste ho predávali pred piatimi rokmi.
Nebolo to ale spôsobené časom, ZľavaDňa mala veľkú hodnotu aj vtedy, keď som predával podiel v roku 2017 a má ju aj teraz, napriek tomu že je pandémia. Myslel som to skôr tak, že keby som chcel, mohol som aktívne predávať svoj podiel na trhu a hľadať strategického investora, ktorý by mi dal viac peňazí, než som za svoj podiel napokon dostal. Nehľadal som ale hodnotu v peniazoch, skôr som potreboval čas na seba, keďže som sa cítil vyhorený a chcel som sa o seba postarať. Navyše, hľadanie investora by trvalo aj niekoľko mesiacov a je možné, že by si ma tam chcel v období tranzície ponechať. Preto som si povedal, že peniaze nie sú podstatné a podiel som predal svojmu spoločníkovi Petrovi Paškovi.

Zdenko Hoschek sa tri roky venoval sebe, rodine a koníčkom. Teraz je však podľa neho správny čas na návrat do vôd biznisu. Napokon krízu vníma ako príležitosť. Foto: archív

Pár mesiacov po vašom odchode do firmy vstúpil terajší CEO firmy Martin Rakovský, bol to v podstate prvý človek „zvonka“ v jej vlastníckej štruktúre. Sledovali ste dianie v ZľaveDňa aj po tom, ako ste z nej odišli?
Nie, nemal som už vo firme žiaden podiel a teda ani dôvod sledovať, čo sa v nej deje.

Nesledovali ste ani, keď vlani odišiel váš kamarát z vysokej školy Peter Paška, s ktorým ste ZľavuDňa založili?
Vedel som, že sa to udialo, ale bral som to ako prirodzený vývoj vo firme. Nechcel som to nijako riešiť, žil som v Rakúsku a bol som spokojný, že mám priestor na seba a dostatok peňazí na život. Pozeral som sa na to tak, že sa udialo to, čo sa malo udiať.

Nie je to tak, že ste prešli z jedného extrému do druhého, že ste sa z veľmi vyťaženého biznisového prostredia stiahli celkom do úzadia?
Tak to aj bolo, ale popravde, tento druhý extrém mi pomohol objaviť svoje hranice. Dnes, keď sa opäť vraciam do biznisu, som schopný nastaviť si svoje priority rozumne a viem, že rovnako dôležité ako pracovať je aj oddychovať, venovať sa rodine, priateľom a koníčkom. Posledný rok si opäť do života zaraďujem veci a ľudí, na ktorých mi záleží, a ktoré v ňom chcem mať. Presne tak sa mi do života vrátila aj ZľavaDňa.

Čo vám tento čas ešte priniesol?
Napríklad som si uvedomil, v čom sú moje silné stránky a čo ma na podnikaní najviac bavilo. Bola to práve kreativita, stretávanie sa s ľuďmi a inovácie. Naopak viem, že výkonný manažment ma skôr vyčerpával a preto je dobré, že sú tu na to iní ľudia, ktorí majú naň talent.

Naspäť do biznisu

Koncom leta ste zverejnili na Facebooku výzvu, že hľadáte malé podniky, ktorým by ste mohli poradiť ako mentor, prípadne do ktorých by ste mohli zainvestovať. Čo vás k tomuto kroku priviedlo?
Chcel som sa pozerať na túto situáciu, ktorú priniesla pandémia, pozitívne a byť produktívny, pomôcť ďalším firmám prekonať krízu. Po tom oddychu, ktorý som mal, je to veľká zmena.

Aký ohlas toto video vyvolalo?
Malo veľmi dobrý ohlas, video videlo vyše 1 400 ľudí. Nielenže sa mi ozvalo viacero zaujímavých biznisov, ale písali mi aj ľudia s tým, že sú radi, že sa vraciam do biznisu. No zároveň prišla aj druhá vlna pandémie a s ňou lockdown, preto som sa na svoju investorskú stratégiu začal pozerať konzervatívnejšie. Povedal som si, že nejdem hneď investovať – napokon, mnoho firiem nepotrebuje ani tak veľmi peniaze, ako zdieľať svoju skúsenosť s budovaním a rastom firmy. Tak som začal mentorsky pracovať s 3 – 4 projektami a neskôr uvidíme, či do nich zainvestujem. Bude to závisieť aj od situácie na trhu, čakám, ako sa vyvinie.

Čo je to za projekty?
Sú to napríklad zážitkové hry Podklobukom.sk a softvérová firma Soficreo, ktoré ponúka online vzdelávanie, čo je dnes veľmi dôležité. Tiež sa zapájam do firmy Xolution, ktorá robí veľmi kvalitného chatbota na báze umelej inteligencie, ktorý je navyše lokalizovaný na slovenský a český trh. To sú firmy, v ktorých vidím potenciál aj v krízových podmienkach.

Premýšľate aj nad nejakou integráciou, napríklad chatbota do ZľavyDňa?
Práve tieto dni nad tým premýšľam, bol by užitočný aj na zákazníckom servise aj pri komunikácii so zákazníkmi, ktorí sa stále informujú na pobyty, možnosti uplatnenia kupónov a tak ďalej. Pekne by sa to dalo zautomatizovať a budem sa tým zaoberať, keď na to príde správny čas.

Ako by ste ešte chceli inovovať ZľavuDňa?
Chcel by som stavať na jej silných stránkach. Napríklad na schopnosti efektívne priniesť firmám nových zákazníkov. To je naša hodnota pre prevádzky, že dostanú veľmi účinný marketingový kanál a je to veľmi merateľné a jediné, čo si pýtame, je provízia za prineseného zákazníka. Mám pripravených aj viacero noviniek, ktoré postupne prídu, ale nebudem ich ešte prezrádzať.

Povedali ste, že k investovaniu teraz pristupujete konzervatívne, ale podiel v ZľaveDňa ste odkúpili veľmi rýchlo. Prečo?
Je to projekt, ktorý som zakladal, ktorý dôverne poznám a v ktorý mám veľkú dôveru.

A aký je to pocit, vrátiť sa späť po troch rokoch?
Naozaj je to veľmi dobrý pocit. Som spokojný, že sa vraciam zmenený a s väčšou vnútornou silou, pripravený na nové výzvy. Je to aj emotívne, lebo väčšina z kľúčových zamestnancov, ktorá vo firme zostala, sú to tvrdé jadro, ktoré som ešte kedysi prijímal. Bol to pekný moment, keď sa tešili, že sa vraciam. Je to akoby som sa vrátil domov.

ZľavaDňa

Dnes už jeden z najväčších hromadných zľavových portálov na Slovensku vznikol v októbri 2010. Za úspešným projektom stojí Zdenko Hoschek, ktorý projekt rozbehol ako CEO so svojím spolužiakom z vysokej školy Petrom Paškom. Už počas prvých mesiacov robili mesačne v priemere stotisícové obraty, v roku 2013 prekročili milión eur a stali sa druhou najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou v strednej Európe.

Najväčší obchod urobili v auguste 2014, keď projekt Obedovat.sk a jeho českú dvojičku LunchTime.cz predali indickej spoločnosti Zomato za 3,25 milióna amerických dolárov. Minulý rok dosiahla ZľavaDňa rekordnú návštevnosť, tesne pred Vianocami to bolo až milión návštev týždenne, s denným rekordom 170-tisíc návštev. Portál vlani dosiahol tržby 2,5 milióna eur a čistý zisk 31-tisíc eur. Ročne predá ZľavaDňa zľavy v objeme zhruba 20 miliónov eur.

Článok bol aktualizovaný 26. novembra o poznámku redakcie vo vyjadrení Zdenka Hoscheka a o úpravu dátumu vzniku spoločnosti ZľavaDňa.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?