20. októbra 2021

Doposiaľ sa četovacia aplikácia Sphere, za ktorou stoja 28-ročný rodák z Bratislavy Tomáš Halgaš a jeho britský kolega, 25-ročný Nick D’Aloisio, vyvíjala v utajení. V stredu podvečer (20. 10.) však prelomila ticho, keď do sveta oznámila, že prechádza pod krídla americkej sociálnej siete Twitter. Cenu za obchod ani jedna zo strán nezverejnila. 

Americká sociálna sieť Twitter, ktorú vo svete denne používa 206 miliónov užívateľov, plánuje použiť najlepšie nápady a riešenia startupu Sphere a nasadiť ich do prevádzky siete.

„Sledovali a obdivovali sme rastúce investície Twitteru do aplikácií na budovanie komunít a ďalších prvkov, ktoré podporujú bezpečie [na internete]. Keď sme sa stretli s ich tímom, ešte viac na nás zapôsobilo, ako vážne berú budovanie komunít na základe ich záujmov a ako veľmi veria v ich dosah,“ uviedla četovacia aplikácia Sphere na svojom blogu zarovno s tým, ako oznámila podpis zmluvy o akvizícii.

„Dnešné správy znamenajú, že dostávame príležitosť vziať to, čo sme sa naučili v Sphere a posunúť to na celkom nový level,“ dodáva tiež startup na svojom blogu. Pod sociálnu sieť Twitter prejde aj zhruba 20 zamestnancov mobilnej aplikácie, ktorí doposiaľ sídlili v Londýne.

Medzi nimi aj Tomáš Halgaš a Nick D’Aloisio, ktorí budú v Twitteri pokračovať vo vývoji v rámci tímov, ktoré sa venujú komunitám, priamym správam, tvorcom obsahu či tweetom, ktoré sú podstatou americkej sociálnej siete. Ďalšie detaily prebiehajúcej akvizície nie sú známe.

Reklama

Kto stojí za firmou

Slovenský spoluzakladateľ a CTO startupu Tomáš Halgaš sa v startupe venoval udávaniu technického smeru,  produktovému developmentu a úzko sa zapájal aj do vytvárania vízie a stratégie pre celú aplikáciu, uvádza na svojom profile na sociálnej sieti LinkedIn.

Halgaš vyštudoval matematiku a informatiku na Oxfordskej univerzite. Na konte má aj pracovné skúsenosti z Facebooku, kde sa venoval reklamným nástrojom a tiež zlepšovaniu filtrovania spamov na Instagrame. Vo svojom resumé spomína aj stáže v softvérových spoločnostiach Redgate a Yahoo!.

Práve v čase, keď odchádzal z Facebooku, začal s kolegom Nickom D’Aloisiom, ďalším absolventom Oxfordu, diskutovať o riešení, z ktorého neskôr vznikol projekt Sphere.

Nemajú ešte ani tridsať rokov a na konte už majú masívny úspech – predaj firmy Twitteru. Na fotografii sú Tomáš Halgaš (vľavo) a Nick D´Aloisio. Foto: archív startupu Sphere

D’Aloisio, ktorý stojí na čele četovacej aplikácie Sphere ako CEO, plnil titulky novín už ako 17-ročný, keď v roku 2013 predal svoj startup Summly prehľadávaču Yahoo! za medializovaných 30 miliónov amerických dolárov. Médiá ho už skôr označovali za „zázračného chlapca“, tínedžera, ktorý na rozvoj svojho startupu ukoristil investíciu od hongkongského magnáta Li Ka-šinga.

D’Aloisio dva roky po svojom veľkom exite opustil Yahoo!. Po krátkom pôsobení v Airbnb sa koncom roka 2015 pustil so slovenským rodákom Tomášom Halgašom do spoločného podnikania. Výsledkom je aplikácia Sphere.

Čo je to za aplikáciu?

Predstavte si, že potrebujete poznať odpoveď na nejakú pálčivú otázku, no nestačia vám obyčajné výsledky vyhľadávača, zaujíma vás skôr názor odborníka. Svoju otázku naťukáte do aplikácie a na druhej strane linky je pripravená skupina platených expertov na rôzne témy, ktorí vám pomôžu. Presne takto začínala četovacia aplikácia Sphere, ktorú rozbehla partia mladých startupistov ešte koncom roka 2015 a o ktorej až donedávna informovali zahraničné médiá, že pracuje v prísne utajenom režime.

Postupom času sa z pomerne úzko zameranej aplikácie stala četovacia platforma, ktorá slúži na „prepájanie užívateľov, tvorbu komunít a výmenu vedomostí,“ uvádza aplikácia na svojej webovej stránke. Je určená nielen pre špecializované odborné kruhy, ale napríklad aj pre športové kluby či skupiny priateľov, ktorí zdieľajú rovnaké záľuby.

Pôvodná idea bola pomôcť ľuďom nachádzať a neustále zdieľať znalosti prostredníctvom online trhoviska platených expertov, prepojených cez skupinový čet. Skúsenosti ukázali, že najhodnotnejšie konverzácie vznikali v skupinách, ktorých členovia k sebe cítili silnú príslušnosť. Na základe tohto sa novým cieľom aplikácie Sphere stala výzva, aby si každý človek našiel svoju komunitu,“ opisujú startupisti svoju cestu.

Četovacia aplikácia Sphere začínala ako trhovisko platených expertov. Foto: archív startupu Sphere

Čistenie konverzácií

Sphere sľubuje, že uprace zvyčajne neprehľadnú komunikáciu. Nedovolí, aby sa v spleti správ stratili dôležité informácie, či aby vám telefón zahltila nezmyselná komunikácia alebo iný spam. Pomôcť tomu majú funkcie ako napríklad vytváranie viacerých tematicky ladených četov v rámci jednej skupiny, filtrovanie nepotrebných správ, či upovedomovanie tých členov, ktorí ešte nečítali správy označené ako dôležité.

Väčšina skupín trpí klasickými chorobami online komunikácie, ktoré bránia vzniku komunity. Reč je o trápnom tichu počas četovania či častom posune komunikácie divným smerom. Naša aplikácia tieto nedostatky rieši tým, že čistíme konverzácie od neaktuálnych príspevkov a podporujeme ľudí vo výmene informácií a názorov,“ hovorí Tomáš Halgaš.

„Osobne som rád, že sa nám podarilo k tejto výzve prispieť naším riešením. Fakt, že sa Twitter rozhodol našu aplikáciu kúpiť a naše nápady začleniť do svojej sociálnej siete, je toho potvrdením,“ dodáva 28-ročný Slovák. 

Doposiaľ bola k dispozícii iba beta verzia aplikácie. Jej tvorcovia stále pracujú na dokončení produktu pred tým, ako ho uvedú budúci mesiac na trh.

Predošlé investície

Napriek tomu, že startup doposiaľ pôsobil pomerne tajnostkársky, viackrát zaujal zahraničné médiá, a to najmä, keď získal prvé investície.

Do roku 2017 si celkovo pripísal na konto 30 miliónov dolárov od európskych fondov Index Ventures a LocalGlobe, informovali vtedy pri príležitosti prílevu nového kapitálu Financial Times a portál TechCrunch. Malo ísť o seed investíciu a tiež o investičné kolo v rámci Series A.

Rodák z Bratislavy, 28-ročný Tomáš Halgaš, pôsobí v startupe ako CTO. Foto: archív startupu Sphere

Ďalšími investormi do startupu sú spoluzakladateľ a CEO ubytovacej služby Airbnb Brian Chesky, zakladateľ Tinderu Sean Rad či britský miliardár a venture kapitálový investor Michael Moritz, ktorý je známy aj ako jeden z prvých investorov do Googlu.

Medzi investormi startupu je tiež investičný fond Horizons Ventures najbohatšieho muža Hongkongu Li Ka-šinga. Detaily vstupu týchto investorov do startupu však nie sú známe.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?