10. januára 2022

Jeden je spoluzakladateľom spoločnosti Sens, ktorá do našich končín priniesla potraviny vyrobené z cvrčkov. Druhý spoluvlastní Big Boya, najväčšieho výrobcu orieškových masiel v Česku, ktorého s tímom vybudoval za pár rokov úplne z ničoho. 

Teraz Radek HušekAlex Koníček prepojili svoje biznisové schopnosti a pod spoločnou značkou nazvanou príznačne Big Sens, odkazujúc na anglický výraz pre „veľký zmysel“, vytvorili výživný lieskovoorieškový krém s cvrčím proteínom.

Nátierka pripomína svetoznámu Nutellu, ale neobsahuje palmový olej, cukor je v nej nahradený xylitolom a je v nej päťkrát vyšší podiel lieskových orechov.

„Páčila sa mi vízia nášho spojenia, pretože ako Sens sa sústredíme na to, aby boli naše potraviny predovšetkým výživovo funkčné, zatiaľ čo Big Boy má pri svojich produktoch najmä vyladenú chuť. Chcel som využiť výživný cvrčí proteín a vytvoriť z neho kvalitný a delikátny produkt,“ vysvetľuje Hušek.

Oriešková nátierka s netradičnou prísadou je v predaji od začiatku januára. Foto: archív Big Boy

Zoznámili sa vďaka Forbesu

Dvojica sa prvýkrát stretla a zoznámila pred rokom vďaka Forbesu – pri fotení talentovaných Čechov z rebríčka 30 pod 30, ktorého boli obaja súčasťou. „Kupoval som maslá Big Boy a nepoznal som ich tvorcov,“ krúti neveriacky hlavou 29-ročný Radek Hušek.

Reklama

„Ja som si zas nebol istý, či je to ten chalan z Youtube, ktorý prednáša o cvrčkoch,“ dodáva rovnako starý Alex Koníček. V ateliéri fotografa Davida Tureckého sa však dali do reči a vymenili si pár názorov na biznis. Zmienili sa aj o tom, prečo nie sú produkty z cvrčkov chutnejšie, na čo Radek reagoval: „Tak niečo také vytvor!“

Po niekoľkomesačnej pauze, kedy to vyzeralo, že spoločný plán zmarí covid a čas, nasledovala spoločná cesta mladých podnikateľov na Forbes Summit v Bratislave. Zišli sa na ňom úspešní a inšpiratívni „podtridsiatnici“ zo strednej Európy. Počas šiestich hodín v jednom aute získala myšlienka na spoločný výrobok reálne obrysy.

Prídu aj s ďalšími novinkami?

Lieskovoorieškové maslo s proteínom z cvrčkov ladili štyri mesiace, kým vznikol podľa ich slov nielen výživný, ale aj veľmi chutný produkt, ktorý je od začiatku januára v predaji v e-shope Big Boy.

Už teraz však podnikateľské duo zvažuje výrobu ďalších produktov, napríklad pražené cvrčky v čokoláde. Hušek s Koníčkom sa zhodujú, že spolupráca predstavuje pre obe firmy zaujímavú možnosť dostať sa do iných komunít.

Startup Sens, ktorý Radek Hušek založil s Danielom Vachom, má za sebou náročné obdobie. Pandémia ho spočiatku uvrhla do krízy, pretože väčšinu svojich produktov predávali v kamenných obchodoch na 600 partnerských miestach v Česku a v Nemecku.

Vďaka tomu, že sa dokázali rýchlo preorientovať na online prostredie, ktoré aktuálne tvorí 95 percent ich biznisu, si Sens udržal ročné tržby na úrovni 10 miliónov korún (409-tisíc eur).

Huškova farma v Thajsku dokáže naraz chovať až 48 miliónov cvrčkov. Foto: archív Sens

Cvrčky už neskrývajú

Spoločnosť, ktorá v Thajsku prevádzkuje jednu z najväčších cvrčích fariem na svete, uviedla koncom roka 2021 na trh aj nový výrobok. Múku, tyčinky či cestoviny s cvrčím proteínom doplnila o vyprážané cvrčky v rôznych príchutiach.

„Je to nový, odvážnejší prístup, ako predstaviť našu misiu za udržateľnejšie stravovanie ďalším ľuďom,“ hovorí Hušek. V budúcnosti by podľa jeho slov radi prišli na trh aj s plnohodnotnou náhradou mäsa.

Big Boy, respektíve značka zastrešujúca producenta Arachis, ktorého Alex Koníček vlastní s bývalým špičkovým kulturistom Tomášom Burešom, prešiel vlani štrukturálnou zmenou. Aj preto nerástol tak rýchlo ako v predchádzajúcich rokoch.

Tržby za rok 2021 by však mali prekonať 150 miliónov korún (viac ako 6 miliónov eur), teda približne o 40 miliónov korún viac ako predvlani. Koníček a spol. plánujú rozsiahle investície do technológií, aby popri sladkých krémoch, obaľovaných orieškoch a lyofilizovanom ovocí zvládli vyrábať aj nové zdravé produkty.

„Radek ma prinútil zamyslieť sa, akú pridanú hodnotu ako firma vytvárame,“ dodáva Alex Koníček skutočnosť, ktorá značku naviedla novým smerom.

Článok pôvodne vyšiel na Forbes.cz, jeho autorom je Robert Sattler.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?