10. decembra 2020

Bývalí americkí prezidenti George W. Bush, Bill Clinton a Barack Obama vyhlásili, že sa dajú verejne zaočkovať proti Covid-19, aby podporili dôveru obyvateľstva vo vakcínu. Ponúkli tak pekný príklad, ako viesť – príkladom.

Vďaka čomu sa pre ľudí stanete príkladom, keď riadite krízový manažment v korporácii? Ako komunikovať vážnosť krízy, ako povzbudiť ľudí, aby konali a akým spôsobom posilniť morálku? Čo robiť? Ako to robiť? Kedy to urobiť? Váš príklad môže posilniť, ale aj poškodiť reakciu celej spoločnosti.

6 zásad, ako viesť príkladom

Bob Bies je profesor na Georgetown University McDonough School of Business, kde skúma stratégie líderstva, zlé vzťahy na pracovisku, no aj efektívne spôsoby, ako komunikovať zlé správy.

Tvrdí, že manažéri majú spôsoby, ako viesť príkladom. V angličitine sa dá povedať, že by sa mali držať „šiestich F “.

  1. Sila (Fortitude). Buďte rozhodní, urobte teda potrebné rozhodnutie. Buďte pokojní, to je prejav sily. Lídri vysielajú signály, a ukázať silu či pokoj počas krízy, je silný signál.
  2. Prvenstvo (First). Buďte prví, kto oznamuje správy, a kto informuje. Nedovoľte, aby sa správa šírila na sociálnych médiách, alebo ju oznamoval niekto iný.
  3. Priamosť (Fortright). Buďte priamočiari, povedzte pravdu. Nič neskrývajte. Úprimnosť je kľúčom k dôveryhodnosti lídra. Priznajte, že niečo neviete, a že budete informovať ľudí, keď sa to dozviete.
  4. Fakty. Len fakty. Nevenujte sa špekuláciám, ani optimistickým očakávaniam.
  5. Citlivosť (Feeling). Empatia je kľúčová. Vaši ľudia musia správu vidieť, počuť a cítiť. Umenie načúvať je najdôležitejšou schopnosťou lídrov, keďže komunikuje empatiu a skutočnosť, že lídrovi na ľuďoch záleží. Ľudia chcú, aby ich líder vypočul, a aby ich pochopil.
  6. Dôslednosť (Follow up). Ľuďom dajte odpovede aj na otázky, ktoré nie sú zodpovedané na prvom stretnutí, ak vám ich položia. Dajte im nové informácie, aj keď ide o zlé správy, a informujte ich o pokroku, ktorý dosahujete počas krízy – zdôraznite „víťazstvá“.

Rovnako dôležité, ako mať vopred pripravený krízový plán, je myslieť aj na modely, ktoré sú dôležité v momente, keď sa vaša spoločnosť do krízového momentu či škandálu naozaj dostane. Dá sa to.

Reklama

Príbehov o tom, ako manažéri v malých i veľkých firmách dokázali viesť počas krízových situácií, je dostatok.

NBA: Milióny divákov prišli o šou, no pomohli zdravotníkom

V marci 2020, keď do USA prišla prvá vlna pandémie, komisár NBA Adam Silver prerušil sezónu basketbalovej ligy. Bolo to rozhodnutie, ktoré otriaslo svetom športu. Silverovo rozhodnutie rozhýbalo reťazovú reakciu, ktorá viedla k odloženiu viacerých veľkých športových súťaží pre milióny divákov, vrátane súťaží NCAA, NHL, MLB a Masters.

Denník USA Today špekuloval, že rozhodnutie mohlo zohrať dôležitú úlohu pri „sploštení“ krivky pandémie. V podstate išlo o službu pre verejné zdravotníctvo, ktoré mohlo zachrániť životy a pomohlo minimalizovať tlak na zdravotníkov a služby.

Hoci pandémia sa ďalej šírila, nikto netuší, o čo by bola horšia, ak by Silver neurobil v daný čas to, čo urobiť mohol.

Starbucks: Kaviarne zatvorili, výplaty dostali všetci

Kevin Johnson, prezident a CEO kaviarenského giganta, oznámil v marci, že Starbucks zatvára kaviarne v USA a Kanade a prechádza na drive-in výdaj.

Johnson pritom zdôraznil, že firma je zaviazaná platiť všetkým retailovým partnerom v USA a Kanade počas 30 dní, či už budú kaviarne zatvorené alebo nie, a to aj keď sú z iných dôvodov neschopní pracovať alebo pracovať nechcú. „Veríme, že partneri by si nemali vyberať medzi prácou a zdravím,“ dodal Johnson.

Twitter: Prikázali prácu z domu

Na začiatku pandémie CEO Twitteru Jack Dorsey urobil viacero rozhodnutí, ktoré ochránili tisícky zamestnancov a komunít. Už 1. marca prerušil Twitter všetky pracovné cesty a eventy. O deň neskôr Dorsey nabádal zamestnancov, aby pracovali z domu. Napokon 11. marca oznámil, že „sa posúvame z úvodného odporúčania, ktoré výrazne nabáda pracovať z domu a informujeme všetkých zamestnancov, že z domu pracovať musia. Vieme, že je to bezprecedentný krok, ale toto sú bezprecedentné časy. Budeme naďalej robiť, čo sa dá, aby sme podporili zamestnancov“.

Spanx: Päť miliónov pre podnikateľky

Sara Blakely, CEO výrobcu dámskej spodnej bielizne, darovala päť miliónov dolárov z vlastných peňazí na pomoc ženám, ktorých malé podniky počas pandémie boli zasiahnuté. Každá žena dostala päťtisíc dolárov.

„Viesť príkladom, to znamená aj uvedomiť si, že iní nemusia byť v rovnako šťastnej pozícii, a urobiť všetko, čo sa dá, aby ste pomohli,“ povedal Bryan Towey, ktoré je mentorom Blakelyovej.

„Podnikatelia sú oporou komunity a teraz majú problémy,“ povedala Blakely.

Pomoc pre CEO a korporácie

„Status generálneho riaditeľa je dôležitejší ako kedykoľvek predtým a to, ako sa riadiaci pracovníci teraz správajú ako lídri aj ako ľudia, pomôže ich značkám a podnikom rásť a byť úspešnými po pandémii,“ povedala Lesley Sillaman, viceprezidentka a špecialistka na krízu v PR firme Red Havas.

„Okrem toho, je zásadné, aby zamestnanci, zákazníci a spotrebitelia pochopili motiváciu a konanie firiem, tak, ako sú komunikované zo strany ich lídrov. Toto konanie predurčí, ako sú a budú firmy vnímané,“ dodáva Sillamanová.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorom je Edward Segal, ktorý pre Forbes  píše o líderstve.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?