6. septembra 2021

Leto je pomaly preč. Ráno nás nebudí šum lesa, morských vĺn, ani spev vtákov a aj slnečného svetla je už počas dňa menej. Možno si aj vy začínate na sebe všímať vnútorný nepokoj, ktorý prichádza s jesenným obdobím. Nie ste sami. S takzvaným podovolenkovým blues sa stretne za život prakticky každý. Prečo to tak je a čo s tým môžeme urobiť?

Prečo vzniká podovolenkové blues?

Od dovolenky často očakávame zmenu, vyjdenie zo stereotypu a oddych. Psychoterapeutka Katarína Šurdová hovorí, že napriek tomu, že sa nám dovolenka spája so spomalením, pokojom a slobodou, prispôsobenie sa novému režimu určitý čas trvá. Väčšinou ide o obdobie troch až piatich dní, kým si vôbec začneme dovolenkový čas užívať a nájdeme si svoje nové, dočasné rituály. 

„Veľmi podobne to funguje aj v opačnom smere – pri návrate späť do pracovného režimu. Je úplne prirodzené, že to nejde len tak, prepnutím gombíka. Človek potrebuje čas, aby sa mohol pomaly nastaviť na iný režim a prijal celú situáciu,“ dodáva Katarína Šurdová. 

Nielen po dovolenke, ale i v nedeľu večer

Ak si k tomu uvedomíme, že posledné dni nášho voľna sa už v myšlienkach vraciame k návratu, domovu a práci, potrebujeme na plnohodnotný oddych ideálne aspoň dva nepretržité týždne

Český psychológ Dalibor Špok hovorí, že dôvod, prečo cítime nechuť a diskomfort pri návrate z dovolenky tkvie v zmene situácie, nie v situácii samotnej. Vnútorne totiž porovnávame to, ako sa máme a čo zažívame teraz s tým, ako to čoskoro bude, prípadne by mohlo byť. Tieto pocity si na sebe môžeme všimnúť nielen po dovolenke, ale napríklad aj v nedeľu večer. 

Reklama

Pomocou nasledujúcich tipov môžete nepríjemným pocitom z návratu do práce nielen predchádzať, ale ich aj vedome spracovať tak, aby vám vo výsledku prispeli ku kvalite života.

1. Najprv si doprajte poriadne voľno.

Prvé dovolenkové dni môžu byť poznamenané nervozitou a podráždenosťou z prechodu do nového prostredia. Ak si k tomu uvedomíme, že posledné dni nášho voľna sa už myšlienkami vraciame domov a do práce, potrebujeme na plnohodnotný oddych ideálne aspoň dva nepretržité týždne.

Už len to, že sme si poriadne oddýchli, nám môže pomôcť vyrovnať sa s nepríjemnými pocitmi pri návrate. Nie je nič smutnejšie, než keď sa vraciate z dovolenky v strese z toho, že vaše dlho očakávané voľno je za vami a vy ste si nestihli oddýchnuť a zažiť niečo nové. 

2. Odhaľte pocity.

V prvom rade je dôležité na seba netlačiť. Mierna úzkosť či nepohoda sú úplne prirodzené a bežné. Už samotné prijatie tohto faktu vám prinesie úľavu.

Avšak, ak týmto pocitom prepadáte, psychoterapeutka Katarína Šurdová radí, aby ste sa zamysleli nad tým, prečo cítite také silné znepokojenie, čo sa skrýva za vašimi obavami. Na povrch sa môžu totiž dostávať skryté pochybnosti o zmysluplnosti kariérnej cesty či nespokojnosť s vaším životom a tým, čo bežne zažívate. 

3. Dajte si aspoň jeden deň medzeru.

Ak sa ponáhľate do kancelárie priamo z letiska, môže sa stať, že sily načerpané na dovolenke stratíte v zhone niekde medzi e-mailmi, zoznamom úloh a blikajúcim kalendárom.

Naplánujte si návrat z dovolenky tak, aby ste mali pred sebou ešte jeden až dva dni voľna. Pomôže vám to pohodlne sa aklimatizovať, usporiadať si potrebné záležitosti a pripraviť sa. Návrat do práce tak bude menej stresujúci a v konečnom dôsledku aj menej nepríjemný. 

„Ak sa vám ešte pred dovolenkou podarí dokončiť si úlohy v práci aj doma, budete mať o krok bližšie k hladkému návratu do normálu. Máločo je frustrujúcejšie než návrat do rozhádzaného bytu či chaotického pracovného procesu. Najmä, ak aj bez toho máte práce nad hlavu,“ hovorí Katarína Šurdová. 

4. V práci si prenastavte priority.

Psychológ Dalibor Špok radí, aby ste prvé dni v práci venovali plánovaniu a orientácii. Je dobré si na tieto dni nechať v kalendári prázdne miesta a neplánovať žiadne schôdzky.

Na e-maily odpovedajte od najnovších, vyhnete sa tak situácii, keď budete riešiť niečo, čo už medzičasom riešil a vyriešil niekto iný. 

„Nie všetky úlohy, ktoré boli dôležité pred vaším odchodom na dovolenku, sú stále prioritné. Urobte si prehľad o úlohách, ktoré získali za čas vašej neprítomnosti na dôležitosti a ktorým je potrebné venovať prioritnú pozornosť. Poďakujte sa všetkým, ktorí vás zastúpili a vašu e-mailovú schránku začnite filtrovať aj s ohľadom na vášho nadriadeného či veľkého klienta,“ píše Tristan Elizabeth Gribbin v článku pre Harward Bussiness Review. 

5. Zoberte si kúsok dovolenky do vášho bežného dňa.

Často si práve na dovolenke uvedomíme, čo z dovolenkového režimu by sme si chceli zachovať aj počas každodennej rutiny. Pokúste sa nájsť si čas na tieto malé radosti, či už ide o pravidelný šport, stolové hry s rodinou, alebo návštevu kultúrnych podujatí.

Dobré je zaradiť si tieto činnosti priamo do kalendára a vyhradiť im konkrétny časový úsek. Lepšie tieto aktivity udržíte v pamäti a nestane sa vám, že popri ostatnom zhone na ne opäť nevyjde čas. 

„Dovolenka je okrem iného aj extrémne dôležitá pre náš výkon. Nemôžeme ísť sústavne naplno v pracovnom vypätí. Sme cyklicky fungujúce bytosti, nutne striedame vypätie a relaxáciu. Takže nejde len o poriadnu dovolenku raz za rok. Časté prestávky počas dňa, naozaj relaxačný víkend a jedna či dve dovolenky v priebehu roka, to je základ spokojnosti v práci,“ uzatvára Dalibor Špok v rozhovore pre Český rozhlas.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?