27. novembra 2020

Poznáte ten pocit, keď máte niečo urobiť, ale vaše telo je proti? Najčastejšie odkladáme ťažké alebo dôležité záväzky, ktoré nemajú určený termín dokončenia. Prinášame vám niekoľko tipov, ako popracovať na sebadisciplíne.

V kalendári vám „svieti“ niekoľko úloh, ktoré by ste mali urobiť. Nesúria, nepripomínajú sa. Často s ich splnením čakáme až dovtedy, kým sa z neurgentnej úlohy stane niečo, čo musíme vyriešiť okamžite. V takejto situácii potom s vypätím všetkých síl prácu odovzdáme, ale veľakrát sa to podpisuje na kvalite výsledku.

Jednou z ciest, ako sa toho vyvarovať, je vytvoriť si z plnenia nenaliehavých dôležitých záväzkov návyk. Ale než sa k nemu dopracujete, bude potrebné vybudovať si aspoň základy sebadisciplíny. Tu je niekoľko funkčných tipov, ako na to.

Pracujte s energiou

Vždy sa sústredíme a rozhodujeme sa lepšie, keď máme dostatok energie. Vyčerpané telo toho zvládne oveľa menej, navyše rado riešenie odďaľuje. Veľa vecí potom tlačíme pred sebou, ideme na doraz a nejde nám to od ruky tak, ako by sme si predstavovali. Naopak, odpočinuté telo si s podobnými stavmi dokáže poradiť.

Tri základné piliere pre dostatok energie sú spánok, pohyb a funkčné stravovanie. A všetky sa vzájomne ovplyvňujú. Keď zle spíte, máte vyššiu tendenciu jesť nezdravo. Keď jete zle, je aj pohyb zložitejší. Dostatok pohybu zase pozitívne ovplyvňuje spánok. Nezanedbávajte preto ani jeden z pilierov.

Spánok, cvičenie a zdravé jedlo vám pomôžu aj pri budovaní sebadisciplíny. Foto: Unsplash/Erik Brolin

Predstavte si výsledok

Často odkladáme veci, o ktorých nevieme, ako majú vo finále vyzerať. Preto je dobré začať pracovať na každom projekte od konca. Predstavte si, že sa všetko podarilo podľa vašich predstáv. Ako to vyzerá? Aký z nej máte pocit? A ako to vníma okolie, ktorého sa výsledok dotýka?

Predstava o ideálnom výsledku je perfektný spôsob, ako nasmerovať telo i hlavu k riešeniu. Ak dokážete popísať vlastnosti konečného výrobku, zjednodušíte si konkrétne nasmerovanie a zároveň zvýšite motiváciu pre začatie a udržanie pozornosti pri samotnej realizácii. Keď ide o dlhodobý projekt, pokojne si výsledok pár vetami zapíšte do poznámok, ku ktorým sa budete pravidelne vracať.

Rozdeľte si projekt na konkrétne kroky

Obrovské úlohy a projekty majú jednu nevýhodu. Vedia v nás dokonale prebudiť obavy z komplikovaného a energeticky náročného procesu. Sám to vnímam napríklad pri písaní. Jeden článok alebo kniha, ktoré píšem, sa zdá ako obrovské sústo. A pretože viem, že ho nedokážem „zožrať“ naraz, rozdelím ho na menšie porcie. Môžu nimi byť drobnejšie ďalšie kroky, ktoré nie sú také zložité a abstraktné.

Ak sa pristihnete v situácii, keď niektorú z úloh neustále odkladáte, alebo zlyhávate v jej plnení, rozdeľte si ju na drobnejšie úkony. Tento článok tiež nevznikol v rámci jednej úlohy, ale skladá sa z čiastkových úloh. Vymyslieť tému, pripraviť kostru, napísať koncept, zrevidovať … Čím dlhšie konkrétnu úlohu odkladáte, tým je to vhodnejší adept na rozkúskovanie.

Merajte pokroky

Ak sa snažíte získať návyk na konkrétnu činnosť, je pre vašu motiváciu veľmi dôležitá spätná väzba. Je skvelé, keď môžete kedykoľvek vidieť, že postupujete vpred, a že sa práca na konkrétnej aktivite posúva. Nie vždy sa však projekt alebo úloha mení až tak viditeľne, aby ste to dokázali každý deň vnímať.

Preto som si veľmi obľúbil postup, ktorý si vyslúžil pomenovanie „Nepretrhni reťaz“. Je to jedna z často používaných techník, ktorá pomôže s mapovaním postupov. Za každý deň, kedy sa vám podarí splniť konkrétny čiastkový krok smerom k ideálnemu výsledku, si urobte značku do svojho systému. Tým môže byť napríklad papierový kalendár, do ktorého si červeným krížikom vyznačíte úspešné splnenie.

Pracovať však môžete aj s modernými aplikáciami, napríklad HabitShare, ktorá okrem značky umožní vaše postupné plnenie zdieľať aj s ďalšími ľuďmi, čím si na seba môžete upliesť bič verejného záväzku. Vaším cieľom je potom nepretrhnúť reťaz značiek. Každý deň sa počíta, aj keby malo ísť o akýkoľvek čiastkový krok.

Nebuďte leniví a hor sa do toho!

Článok vyšiel na webe českého Forbesu. autorom je Daniel Gamrot, ktorý pôsobí ako lektor osobnej produktivity. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?