8. februára 2019

Ste len krok od úlohy senior lídra? Tajomstvo, vďaka ktorému takéto povýšenie získate, môže byť skutočne jednoduché. Skrátka si dovoľte ľudí viesť.

Často sa hovorí, že na to, aby mohli ľudia prejsť v kariére na ďalšiu úroveň, potrebujú „ešte popracovať na svojom leadershipe.“ Mätúce je však v mnohých prípadoch to, že spätná väzba, ktorá sa týka ich štýlu vedenia ľudí a tímov a ktorú už pravidelne dostávajú, je pozitívna. Nezdá sa preto, že by bolo potrebné spochybňovať ich líderské schopnosti. Problémom teda nemusí byť spôsob, akým vedú ostatných ľudí (vplyv a facilitácia), ale ako vedú firmu (ako poháňajú biznis).

Buďte lepší líder. 9 rád, ako ukážete zamestnancom, že si ich ceníte

Výskum osobností, na čele ktorého stojí Joanna Moutafi a jej kolegovia, naznačuje, že intuitívni ľudia (teda tí, ktorí sa zaujímajú o nové možnosti a veci nad rámec vlastných povinností) majú najväčšiu šancu dostať sa na vyššie manažérske úrovne.

Môžete teda čakať, kým dostanete na drajvovanie biznisu poverenie zhora, ale pravdou je, že mnohí z vášho tímu očakávajú, že to budete robiť už teraz.

Chcete byť lepší líder? Naučte sa počúvať

A tak vám prinášame 5 zvykov, ktoré vám pomôžu získať povýšenie, vďaka ktorému sa dostanete na ďalšiu úroveň leadershipu:

  1. Nebojte sa mať „stratégiu.“ Môžete si pokojne myslieť, že stratégia je vyhradená pre tých ľudí, ktorí sú na vyšších pozíciách. Strategicky premýšľate napríklad o tom, za čo ste priamo alebo čiastočne zodpovední. Pokiaľ však ide o biznis za hranicami vášho bezprostredného pracovného sveta, tak nejde o to, že by ste sa o veci nezaujímali, len sa nezapájate. Ak si sami dovolíte byť lídrom, tak to znamená, že postupne odhalíte problémy, ktoré ste predtým nevideli. Skvelí lídri sú proaktívni v oblasti vytvárania myšlienok a nápadov, ktoré by ich spoločnosti alebo tímu mohli priniesť rast.
  2. Vytvorte si priestor pre myšlienky. Tráviť reálny čas brainstormingom sa môže zdať ako luxus a nie ako súčasť vašej každodennej „skutočnej práce“. Pre každého profesionála by to však mala byť ústredná časť jeho úlohy. Na to, aby ste sa dostali na vyššiu úroveň, si naň musíte vyhradiť čas – v pracovnom alebo voľnom čase. Vyhraďte si napríklad dve hodiny mesačne na to, aby ste premýšľali o tom, ako priniesť spoločnosti rast a to mimo oblasti vašej bezprostrednej zodpovednosti.
  3. Skúste krátke “sezónne” elevator pitche. Všetci poznáme elevator pitch, ktorého cieľom je napríklad predstaviť sa na pohovore počas jednej minúty. Skúste túto techniku využiť aj inak. Takže ak sa vás nabudúce niekto opýta, ako sa vám s prácou darí, tak namiesto odpovedí ako „fajn“ alebo „skvele“, buďte pripravení stručne popísať, na čom pracujete a akú pridanú hodnotu tým pre spoločnosť vytvárate. Uvoľnite sa, buďte sebavedomí a hovorte konkrétne. Mohlo by to znieť aj takto: „Výborne, ďakujem. Venujeme sa teraz vylepšovaniu X a Y, čo môže pomôcť zákazníkom. Máme niekoľko zaujímavých možností. A čo ty?“ A zrazu vás bude tento človek vnímať ako osobu, ktorá sa zaoberá „vedením firmy“ a nie ako niekoho, kto sa len tak pustil do plnenia vlastných úloh. Takže zabudnite na odpoveď „fajn.“
  4. Zaviažte sa, že sa budete o veci viac zaujímať. Ľudia, ktorí vo svojej oblasti dominujú, prispievajú novými nápadmi a iniciujú dôležité stratégie zmien, sú presne tí, ktorí držia krok s okolitým dianím. Znie to ako čosi samozrejmé, no v praxi môže byť ťažké nájsť si čas na prečítanie všetkých správ a aktualizácií. Najmä pokiaľ existuje niečo ďalšie, čo si vyžaduje vašu okamžitú pozornosť a energiu. No profesionáli, ktorí sa chcú stať skvelými lídrami, na sebe neustále pracujú. Určite sami viete, čo by ste mali čítať alebo počúvať, aby ste boli lepší, no je rozdiel medzi tými, ktorí to robia a ktorí nie. A to môže byť i rozdielom, pre ktorý niektorí vedú a iní zasa nie.
  5. Brainstorming – užší výber – otestovanie – pokus. Možno sa pýtate: „Kde by som mal začať? S čím by som mohol začať, aby som dokázal iniciovať také veci, ktoré by nám pomohli dosiahnuť väčšie firemné ciele?“ Užitočné je, ak si nastavíte osobnú výzvu. Skúste prísť s 5 alebo 6 novými myšlienkami. Vysvetlite ich a po detailnejšom prieskume ich zúžte na tri.  Vyberte si niekoľko kolegov, ktorým dôverujete, aby ste si na nich nápady mohli vyskúšať, a následne si zvoľte jeden alebo dva, ktoré prednesiete vášmu šéfovi. Ponúknite ich tímu ako kolektívnu príležitosť, no dajte vedieť, že ste ochotní prevziať zodpovednosť za tú najťažšiu prácu, aby sa váš nápad začal formovať od nuly.

Nezáleží na tom, odkiaľ prichádzajú dobré nápady, hlavne, že prichádzajú. Ľudia, ktorí získajú povýšenie sú pravidelne tí, ktorí onú prácu robia ešte skôr, než ju dostanú. A inak to nie je ani v prípade osôb, ktoré spoločnosť, ľudí alebo tím vedú.

Hlavné foto: Unsplash/Jehyun Sung

Prispievateľk Rebecca Newton píše pre Forbes.com o biznise a manažmente.