11. októbra 2021

Možno už budúci mesiac, najneskôr v decembri 2021, vyjdú z novej továrne Tesly z  Grünheide pri Berlíne prvé autá. Nadšene to oznámil šéf Tesly Elon Musk, keď v sobotu (9. 10.) otvoril brány nového závodu pre deväťtisíc návštevníkov z najbližšieho okolia. Gigantická stavba stále nemá od úradov všetky potrebné povolenia. Nikto – a Musk už vôbec nie – ale nepočíta s tým, že by nakoniec potrebnú pečiatku Tesla nezískala. 

Akciu, ktorú Elon Musk avizoval ako deň otvorených dverí a veľký festival všetkého okolo Tesly a novej Giga Factory, pritiahla pozornosť desiatok tisíc ľudí. Tí sa museli najskôr online registrovať a potom čakali, či budú mať šťastie a dostanú vstupenku. Prednosť mali ľudia z najbližšieho okolia.

Kto sa za brány Tesly dostal, mohol si užiť deň, ktorý vraj pripomínal rockový festival. Nechýbali stánky s občerstvením, hudba, obrie vyhliadkové kolo na lepší rozhľad na areál, ale aj prehliadky vnútri továrne, kde už pracujú roboti a ide testovacia prevádzka. Ľudia si mohli vyskúšať aj jazdu na Tesle Y.

Najväčším lákadlom však pre mnohých z nich bola možnosť vidieť na vlastné oči Elona Muska. Keď vystúpil na pódiu, okamžite si ho začal dav fotiť, nakrúcať a streamovať.

Reklama

Prekvapivý termín štartu výroby

Musk prekvapil svojím oznámením, že výroba sa začne tento rok, najneskôr v decembri. Pre problémy so stavbou a stále chýbajúcemu povoleniu od úradu sa totiž očakávalo, že z rozľahlého závodu vedľa diaľnice pri Berlíne vyjdú prvé Tesly najskôr až o niekoľko mesiacov.

Než sa, samozrejme, výroba rozbehne na plný plyn, bude to podľa Muska trvať do konca budúceho roka. Dovtedy má byť hotová aj susediaca fabrika na batérie.

Nemá povolenie ani zamestnancov

Jeden zásadný problém však Musk v Nemecku stále rieši. Nedarí sa mu získať dostatok zamestnancov. V budúcnosti by tam malo podľa jeho plánov pracovať až 12- tisíc ľudí. „Robím si trochu starosti, že nebudeme schopní prijať dostatok ľudí,“ vyjadril sa Musk na evente s tým, že Tesla sa ich snaží nájsť po celej Európe.

Náklady na stavbu závodu, kde sa má ročne vyrábať pol milióna áut, niekoľkonásobne prekonali pôvodný plán. Ten počítal s 1,1 miliardou eur, podľa informácií nemeckých médií stúpli až na štyri až päť miliárd eur. Nemecko však zrejme na projekt, ktorý mnohí považujú za príklad spojenia ekológie a biznisu, prispeje jednou miliardou eur.

Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Pavla Francová. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?