Drevo bolo pre Myu Javorkovú láskou na prvý dotyk. Odkedy sa k tomuto materiálu dostala, už ho viac nepustila. V roku 2020 založila značku Atelier Objectora, v ktorej dnes vytvára úžitkové a výtvarné objekty aj šperky. Učarovala jej japonská estetika Wabi-sabi, ktorú prenáša aj do svojho umenia. Základnou filozofiou je pre Myu objavovanie krásy v odchýlkach a nedokonalostiach.
V jej tvorbe si však popri dreve našli svoje miesto aj mosadz a keramika. „Rada kombinujem materiály, ktoré si lichotia a zároveň sú v kontraste. Vyhovuje mi práca s rôznymi technikami a prístupmi, rada sa stále učím nové veci a nerada sa obmedzujem iba na jednu kategóriu objektov,“ vysvetľuje Mya, ktorá momentálne experimentuje s keramikou a ponára sa hlbšie do jej tajov.
Láska na prvý dotyk
Mya už na strednej škole študovala kostýmové výtvarníctvo, ktoré ju zaujalo natoľko, že naň chcela ďalej nadviazať. Prihlásila sa na Vysokú školu múzických umení v Bratislave, kde si zvolila odbor bábkarskej scénografie a technológie. V rámci štúdia sa zamerala na kostýmovú tvorbu, pretože sa v tejto oblasti vždy videla.
Keď sa dostala k výrobe bábok z dreva, ihneď jej tento materiál pod rukami zaimponoval. Ako sama konštatuje, bola to láska na prvý dotyk, ktorá mala najprv formu záľuby.
Aj takto vyzerajú priestory ateliéru, v ktorom Mya Javorková tvorí. Foto: Peter Halík
V roku 2016 s čerstvým magisterským titulom začala uvažovať, čo ďalej. „Chvíľu som sa hľadala,“ opisuje. Ambícia venovať sa kostýmovému výtvarníctvu ju neopustila, na potrebovala nazbierať skúsenosti.
Koncom roka 2017 preto kývla na pracovnú ponuku Slovenského národného divadla, kde do dnešného dňa pracuje na polovičný úväzok ako referentka kostýmovej výroby. Stará sa prevažne o zahraničných výtvarníkov a ich kostýmové produkcie. Sprevádza ich, tlmočí, je akousi prostredníčkou medzi nimi a pracovníkmi v dielňach, ktorí kostýmy vyrábajú.
Od scénografie k úžitkovému výtvarníctvu
Popri zamestnaní sa Mya naďalej venovala tvorbe z dreva a čoraz väčšmi sa začala nachádzať v dizajne a úžitkovom výtvarníctve. „Rýchlo prevážila moja introvertná stránka osobnosti a uvedomila som si, že práca kostýmovej výtvarníčky nie je to, čo ma napĺňa najviac,“ hovorí.
Prelomovým sa pre ňu stal rok 2019, počas ktorého založila značku Atelier Objectora, a vytvorila kolekciu objektov Haptic so zameraním na drevo, mosadz a keramiku.
Orechová šperkovnica z kolekcie Haptic. Foto: archív značky Atelier Objectora
Keď sa pozastavíme pri tom, že sa od štúdia bábkarskej scénografie presunula pomerne ďaleko, Mya vraví, že sa to na prvý pohľad môže zdať, no nie je to tak. „Väčšinu tvorivých postupov, ktoré využívam, som si osvojila počas štúdia. Bábkové divadlo nie je len o figurálnych bábkach. Objekty, materiály, rôzne techniky a príbehy sú základom mojej tvorby,“ vraví a ihneď dodáva, „Tá cesta bola možno zvláštne presmerovaná, ale pomerne prirodzene ma priviedla k tomu, čo robím dnes.“
Práca s drevom, ktoré hrá v značke Atelier Objectora prím, nie je vôbec jednoduchá. Okrem základov z vysokej školy je Mya v podstate samouk. Tým sa nenechala odradiť, pretože ju tento materiál neustále fascinuje svojou vôňou, textúrou a živelnosťou. „Zaujal ma aj tým, že veľa ľudí ho považuje za materiál spracovávaný prevažne mužskými rukami, čo som brala ako výzvu,“ dodáva s úsmevom.
Hľadá krásu v nedokonalostiach
Dôležitou je pre ňu filozofia značky, v rámci ktorej sa snaží nachádzať krásu v každej drobnej nedokonalosti. Mya nikdy nesiaha po bezchybne pôsobiacich drevených doskách špičkovej kvality, jej pohľad padne väčšinou na tie s prasklinami či výraznejšími hrčami, ktoré zapracuje do objektu. „Nesnažím sa ich za každú cenu obísť alebo kus dreva zahodiť ako chybný. Chvíľu mi trvalo, kým som sa k tomu dopracovala, keďže dnes je doba zameraná skôr na dokonalý výsledok,“ zamýšľa sa.
Sterilná a povrchná tvorba pre ňu nebola. Každý remeselne vyrobený objekt podľa nej musí niesť známky toho, že ho opracovali ľudské ruky. Sprvu však mala pocit, že ocenenie od ľudí získa iba vtedy, ak jej predmety budú pôsobiť tak, ako keby sa ich nikdy nedotkla.
Japonské Wabi-sabi
Vpred ju posunulo, keď narazila na informácie o japonskej estetike Wabi-sabi. „Veľmi vo mne zarezonovalo, že v sebe nesie všetko, k čomu som vždy smerovala, ale nedokázala som to pomenovať. Do konceptu a filozofie značky som zapracovala niektoré tieto myšlienky a prepojila ich s vlastným rukopisom, ktorý sa ešte vyvíja,“ dopĺňa.
Stojan z novej série ODE, z ebonizovaného duba a mosadze. Foto: archív značky Atelier Objectora
Tento rok Mya odprezentovala svoju tvorbu a tiež značku Atelier Objectora v rámci udalosti Bratislava Design Week v Zoya Gallery. Bola to pre ňu celkom nová skúsenosť, ktorú si nevie dostatočne vynachváliť. „Som rada, že som sa prihlásila, aj napriek tomu, že sa to posúvalo kvôli pandémii. Zvažovala som, či to má zmysel, no nakoniec som rada, že som do toho išla. Malo to veľmi dobré ohlasy,“ približuje s úsmevom.
Kolekcia plná príbehov
V nadchádzajúcom období plánuje Mya ďalší veľký a dôležitý krok. Je ním sólová výstava kolekcie drevených nádob s názvom Torso, ktoré spracovala ako akési portréty desiatich skutočných žien. Všetky kusy v sebe nesú príbehy, ktoré by z nich mali ľudia vyčítať.
„Všetkých desať žien som oslovila na spoluprácu prostredníctvom rozhovoru, v každej nádobe je teda ukrytá malá spoveď jednej ženy,“ ozrejmuje. Mya však cíti pri príprave veľkú zodpovednosť, pretože Projekt z verejných zdrojov formou štipendia podporil Fond na podporu umenia.