28. februára 2021

Spolu s mamou založila značku oblečenia Me&m, ktorá sa sľubne rozvíjala. Paulína Vinter si však uvedomila, že nemá dosť skúseností a vedomostí, a tak išla študovať módu do Štokholmu, aby značke pomohla. No okolnosti a láska ku Škandinávii jej plány obrátili na ruby. Dnes už štvrtým rokom pracuje pre švédsko-taliansku značku ATP Atelier (All Tommorow’s Parties). Ako úspešná globálna manažérka sa stará o veľkoobchod a B2B kanály po celom svete. Hoci sa odklonila od dizajnu a pre koronu musí prispôsobovať porady rôznym časovým pásmam, nemenila by.

Najprv vyberala medzi dizajnom a architektúrou, no nakoniec sa rozhodla pre štúdium marketingovej komunikácie na Komenského univerzite. Pracovala na produkciách pre KC Dunaj a každé leto chodila na pracovné prázdniny do Španielska či Anglicka.

Na cestách sa zastavila aj Štokholme, kde si jej srdce získala škandinávska estetika a cit pre dizajn.

Začalo to jedným kabátom

Nadchlo ju to natoľko, že si navrhla vlastný kabát, a keďže je jej mama krajčírkou, ušila jej ho. Tak to všetko začalo. Kabát si vyslúžil pozitívne reakcie okolia, neskôr prišli prvé objednávky a aj kolekcie. Vznikla z toho značka Me&m, ktorá mala potenciál rásť.

Paulina Vinter
Pre Paulínu je veľkou motiváciou aj odovzdávanie skúseností ďalším. Foto: Carin Falk

„Značka sa predávala, aj sa o nej písalo, ale ja som mala pocit, že netuším, čo robím. Pracovala som s mamou, ale vôbec som nevedela, kam to má celé smerovať či aký biznis model zvoliť,“ spomína Paulína. „Moja hlboko zakorenená zodpovednosť mi hovorila, že to takto nemôžem robiť ďalej, a tak som sa rozhodla ísť na školu, kde sa doučím všetko potrebné.“

Reklama

„Švédi si Slovensko nevedia zaradiť.“

Vybrala si magisterský program Fashion studies, ktorý bol v tom čase ešte v zárodku a dal sa študovať len na Stockholm University alebo v New Yorku. Škola bola veľmi teoretická, program viedol študentov najmä k postgraduálnemu štúdiu, no napriek tomu by výber nemenila.

Túžba po praktických skúsenostiach ju motivovala hľadať si prácu v odbore. „Spísala som si zoznam časopisov, značiek, kultúrnych centier aj PR agentúr z módy a začala som hľadať stáž alebo prácu na polovičný úväzok. Nakoniec som dostala stáž v malej značke Ann-Sofie Back,“ rozpráva Paulína.

Na otázku, či je náročné presadiť sa vo Švédsku, odpovedá: „Neviem to porovnať s inou krajinou, ale z vlastnej skúsenosti sa mi zdá, že Švédi si Slovensko nevedia zaradiť. Sme pre nich anonymní, čo môže byť fajn. Mohla som byť kýmkoľvek.“

Verí, že ak človek tvrdo pracuje, nezáleží na tom odkiaľ je. „Záleží na tom, kto sa na danú prácu najviac hodí. Na pohovoroch nikoho nezaujímalo odkiaľ som, koľko mám rokov, zaujímali sa o moje ciele a skúsenosti,“ opisuje.

Nová cesta za kariérnym rastom

„Po troch rokoch v Ann-Sofie Back som začala mať pocit, že sa nemám kam ďalej posúvať. A pre mňa je práve rast najdôležitejší.” Našla za seba náhradu a obehla niekoľko pohovorov, kým si ju nenašiel ATP Atelier, kde v roku 2017 nastúpila ako manažérka medzinárodného veľkoobchodu.

ATP Atelier založili v roku 2011 profesionáli z módnej brandže Jonas Clason a Maj-La Pizzelli, ktorí chceli vzdať hold ručnej výrobe a udržateľnosti. Topánky a kabelky sú navrhované vo Švédsku a vyrábané sú v Taliansku, kde na túto myšlienku prišli zakladatelia počas letnej dovolenky v Otrante.

Dnes sa Paulína stará o sieť kamenných aj online obchodov už ako manažérka globálneho veľkoobchodu spolu so svojimi agentmi. Tento rok sa medzi odberateľov zaradilo aj Slovensko, kde sa ATP Atelier predáva v novootvorenom Akat Studio v Bratislave.

Foto: archív ATP Atelier

Veľkú časť práce tvorí rešerš trhu podobnej kategórie značky. „Musím vedieť čo sa deje na trhu, aby som mohla dizajnovému a produktovému tímu povedať, ako má vyzerať nová kolekcia,“ vysvetľuje. Keď je kolekcia hotová, odprezentuje jej estetiku a cenotvorbu agentom, s ktorými potom vytvárajú predajné stratégie.

Robotu musí zladiť s časovým pásmom

Aj jej prácu ovplyvnila korona. Pred pandémiou jej služobné cesty tvorili približne 100 dní v roku. Teraz stretnutia nahradili videohovory. „Moje dni sú dlhé, riadim sa časovými zónami, čiže ráno začínam Áziou, na obed mám Európu a večer Ameriku,“ komentuje.

„Najdôležitejšie je mať správny produkt v správnom čase, za správnu cenu a na správnom mieste,“ hovorí Paulína. A preto je jednou z jej obľúbených činností práce hľadanie synergie s klientom, aby z výsledku mali profit obe strany.

Hlavnú časť práce tvorí množstvo analyzovania, reportovania a spolupráce s ďalšími tímami spoločnosti ATP Atelier.

Na otázku, či sa cíti lepšie v dizajnérskej alebo v manažérskej pozícii, odpovedá: „Myslím, že biznis stránka je vo mne silnejšia. S dizajnom nemám toľko skúseností, pri navrhovaní som sa riadila pocitmi. Obávala som sa, že by raz inšpirácia neprišla, a to sa mi zdalo do budúcna neudržateľné.“

Z návratu na Slovensko má menšiu úzkosť

Dizajn ju naďalej zaujíma, preto mimo pracovného času radí mladým módnym dizajnérom v organizácii Swedish fashion council nastavovať funkčné biznis modely.

Paulina Vinter
Paulína sa lepšie cíti v manažérskej úlohe ako dizajnérskej. Foto: Carin Falk

Hnacím motorom Paulíny je získavanie nových vedomostí a skúseností. „Veľmi ma napĺňa zdieľanie vedomostí. Človek sa niečo učí, postupne sa stáva profesionálom a môže to potom niekomu odovzdať, čo je super pocit.“

Za ten čas, čo žije vo Švédsku, badá menšie zmeny v krajine, ale tamojšie pomery si chváli. Na otázku, či sa plánuje vrátiť na Slovensko hovorí: „Z tohto mám trošku úzkosť. Viem, že by bolo super toto všetko priniesť naspäť, ale tu mám skvelú prácu, niekoho, na kom mi záleží, dobré vzťahy a profesionálnu sieť, takže teraz asi nie.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?