31. augusta 2021

Aplikácia na editovanie fotiek Hovhannesa Avoyana získala čerstvých 130 miliónov a pri ocenení na takmer 1,5 miliardy dolárov sa rýchlo stáva Photoshopom pre TikTokovú a Instagramovú generáciu.

Hovhannes Avoyan vyrastal v sovietskom Arménsku a začiatkom 80. rokov sníval o štúdiu na štátnej umeleckej škole. Aby sa tam dostal, musel nakresliť zátišie s vázou. Jeho kresba nezapôsobila a keďže ho neprijali, vydal sa na inú kreatívnu cestu – zameral sa na prvú generáciu umelej inteligencie a strojového učenia.

Tento krok sa mu vyplatil. V priebehu nasledujúcich 30 rokov vybudoval a predal tri softvérové startupy. Zbohatol a stal sa jedným z lídrov rozvíjajúcej sa arménskej technologickej scény.

Podporil dcéru v umení

Ostala mu však láska k umeniu a viedol k nej aj svoje deti. Jedného dňa v roku 2011 za ním so smútkom prišla jeho 11-ročná dcéra Zara. Zverejnila na sociálnych sieťach svoju kresbu a v komentároch ju ostro skritizovali. Chcela s tým skončiť.

Reklama

„Kritika otriasla jej sebavedomím. Chcela to vzdať,“ hovorí 56-ročný Avoyan. „Pripomenulo mi to situáciu, keď som sa sám vzdal umenia preto, lebo som nedostal správnu podporu.“

A tak Avoyan vytvoril mobilnú aplikáciu, ktorá ponúka niekoľko technologických nástrojov, aby pomohol dcére vylepšiť kresby. „Chcel som jej poskytnúť pozitívne prostredie a zdroje na posilnenie jej kreatívneho talentu.“

Čo nasledovalo?

O desať rokov neskôr sa z Avoyanovho aktu rodičovskej podpory stal Picsart, jedna z najpopulárnejších aplikácií na svete, so sídlom v San Franciscu.

Táto aplikácia na editovanie a dizajn má už viac ako 1 miliardu stiahnutí v 180 krajinách. Pôvodne bola napísaná v angličtine, no teraz je dostupná v 28 jazykoch. Každý mesiac ju použije viac ako 150 miliónov zákazníkov na editovanie viac ako 1 miliardy fotografií a videí určených pre sociálne siete, obchodné stránky a digitálne reklamy.

Za rok 2021 dosiahla zatiaľ príjmy v hodnote 100 miliónov dolárov. A stane sa ešte väčšou.

Avoyan oznámil, že jeho startup, v ktorom pracuje 800 ľudí, získal 130 miliónov v sérii C vedenej Softbankou, ku ktorej sa pridali Sequoia, Gsquared, Tribe Capital, Graph Ventures a Siguler Guff & Company.

Podľa zdrojov blízkym tejto dohode je jej hodnota 1,5 miliardy USD. Avoyan neprezradil svoj podiel, avšak zostáva najväčším akcionárom spoločnosti.

Komunistické Arménsko

Avoyan sa narodil v roku 1965 v Jerevane v Arménsku, kde ho vychovávala jeho matka, profesorka medicíny a popredná patologička. Komunistické Arménsko bolo stabilné, predvídateľné a nudné. Najlepšia kariéra, okrem vysoko postaveného komunistického funkcionára, bola na akademickej pôde.

Po tom, ako ho neprijali na umeleckú školu, išiel študovať počítačové vedy na Americkej univerzite v Arménsku, aby získal PhD.

V roku 1992 prišla revolúcia a sovietska stabilita zmizla. Na jej miesto prišla vojna a chaos mladého kapitalizmu. Z akademikov sa stali podnikatelia.

Odišiel zo školy a začal s podnikaním

V roku 1996 vtedy 30-ročný Avoyan odišiel zo školy, aby spustil Cedit, spoločnosť ponúkajúcu softvérové služby, ktorú o štyri roky neskôr predal ranému webovému vyhľadávaču, Lycosu, za niekoľko miliónov.

V roku 2005 spustil softvérovú firmu zvanú Sourcio. Potom Monitis – službu na monitorovanie webových stránok, ktorú v roku 2011 získala spoločnosť TeamViewer/GFI Software za 4 milióny dolárov. V tom istom roku spustil Picsart.

Od malého projektu k biznisu

Napriek tomu, že začal podnikať, Avoyan aj vyučoval na Americkej univerzite a dvaja jeho bývalí študenti – Artavazd Mehrabyan a Mikayel Vardanyan – mu pomohli spraviť z Picsartu biznis.

Keďže iPhony boli v Arménsku zriedkavé a väčšina programátorov pracovala v Jave, spustili aplikáciu na Androide. Bol to dobrý výber. Trh s aplikáciami na úpravu obrázkov bol v Androide menej preplnený, čo im rýchlo poskytlo prístup k rozsiahlej medzinárodnej používateľskej základni.

Avoyan a jeho tím používali hacky ako aktualizácie aplikácie každý piatok o polnoci, aby bol Picsart stále na zozname odporúčaných aplikácií v Androide. Každý týždeň pridávali nové nástroje a funkcie, aby sa zákazníci mali na čo tešiť a mali dôvod pravidelne aplikáciu kontrolovať.

Inžinierske talenty

Ako Picsart rástol, Avoyan využil svoje kontakty na akademickej pôde, aby získal 200 stážistov každý rok. „Je to najefektívnejší spôsob zamestnávania. Naučia sa nové zručnosti, je to výhodné pre všetkých,“ hovorí Avoyan.

Získaných 130 miliónov dolárov využije na to, aby najal ďalšie inžinierske talenty, ktorých úlohou je vyvinúť funkcie umelej inteligencie. Je to potrebné na to, aby udržal krok s trhom preplneným stovkami podobných aplikácií a miliardovými startupmi ako Canva a Adobe, ktorý má hodnotu 12,85 miliardy dolárov.

Zvažuje vstup na burzu

Avoyan hovorí, že chce zostať nezávislý a v najbližších 12 až 18 mesiacoch zvažuje vstup na burzu.

Reklama

Momentálne má v pláne vylepšiť marketing a reklamu, aby urýchlil rast aplikácie, ktorá sa zatiaľ šírila hlavne vďaka odporúčaniam užívateľov. Pravdepodobne vybuduje predajný tím, ktorý urobí z Picsartu veľkú korporáciu s nástrojmi na dizajnovanie, publikovanie a spoluprácu.

Fenomén podobný WhatsAppu

„Picsart je veľmi podobný WhatsAppu. Je to globálna a univerzálna platforma, ktorú môžu ľudia používať kdekoľvek,“ hovorí Mike Vernal, partner v spoločnosti Sequoia a bývalý viceprezident Facebooku pre produkty a inžinierstvo. „A obidve aplikácie boli fenoménom na celom svete predtým, ako sa stali populárnymi v USA.“

Spoločnosť Picsart sa pripojila k dvom najvplyvnejším tendrom v oblasti technológií, sociálnych sietí a digitálneho obchodu. Keďže vďaka sociálnym sieťam a smartfónom môže byť z každého vydavateľ, stovky miliónov ľudí sa spoliehajú na Picsart ako na svoje dizajnové oddelenie.

Založený na umelej inteligencii

Picsart je primárne vytvorený pre mobilné zariadenia. Vyvinul nástroje, ktoré umožňujú komukoľvek a navyše jednoducho upravovať a vylepšovať fotky a videá.

Umelci aj amatéri používajú Picsart na štylizáciu príspevkov pre sociálne siete. A taktiež milióny nezávislých spoločností, reštaurácií a obchodov sa spoliehajú, že ich produktom dodá lesklý, katalógový vzhľad na stránkach ako Shopify, Etsy, eBay, Depop či Doordash.

„Ľudia v dnešnej dobe preferujú telefóny,“ hovorí Verna. „Zákazníci odfotografujú výrobky a môžu rýchlo odstrániť pozadie, upraviť fotku a uverejniť ju na svojej webstránke.“

Inžiniersky tím ostáva v Arménsku

Bezproblémové užívanie je cieľom Avoyana odkedy alikáciu prvýkrát vytvoril pre svoju dcéru, v roku 2011. „Príliš veľa ľudí porovnáva dobrú techniku s tvorivosťou,“ hovorí Avoyan.

Po prvej investícii od Sequoie v roku 2015 presťahoval Avoyan sídlo Picsartu do San Francisca, no väčšina inžinierskeho tímu ostáva v Arménsku.

Talent je tam lacnejší a Avoyan považuje arménsku kultúru za silnú stránku. „Sú šikovní a vždy spochybňujú aktuálny stav. Startup je skutočne o zmene všetkých pravidiel,“ hovorí Avoyan. „Všetci sme prežili revolúciu.“

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorom je redaktor Forbeu .

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?