Iba v priebehu troch rokov sa Khaby Lame s viac ako 160 miliónmi fanúšikov stal najpopulárnejším tiktokerom na svete. Bez toho, aby povedal jediné slovo. Dnes sa mnohé značky predbiehajú, aby mohli tomuto tichému komikovi zaplatiť celý majetok len za kúsok jeho kúzla na sociálnych sieťach.
Khabane „Khaby“ Lame sa vkradne do moderného sídla, vyhne sa ozbrojenej stráži a vláme sa do skrytého trezoru plného lupu.
Nie, taliansky influencer, najsledovanejšia osoba na TikToku na celom svete, sa nedal na dráhu zločinca. Lame, ktorý v roku 2019 montoval filtre do áut v továrni pri Turíne, je teraz hviezdnou postavou v hre Fortnite – videohre s viacerými hráčmi, ktorá je svetovým trhákom a na svojom konte má mesačne viac ako 230 miliónov hráčov.
„Keď som začal robiť videá, ľudia mi hovorili, aby som si našiel poriadnu prácu,“ hovorí. „Ale ja som pokračoval v tvorbe videí, pretože som to robil rád aj napriek tomu, že ich nikto nepozeral.“
Mím slávnych memes
V týchto dňoch sa všetky oči upierajú na Khabyho Lameho. Zverejňuje krátke komediálne klipy, v ktorých si robí žarty zo známych memes a zosmiešňuje komplikované internetové kúsky. Ako kuchár, ktorý lúpe banán efektnými rezmi noža, či vynálezcu, ktorý si vyrobí domáceho robota, ktorý mu podá kus toaletného papiera.
Odkedy si Lame získal pozornosť počas lockdownov, jeho dvojminútové TikToky získali 2,4 miliardy lajkov a 162 miliónov sledovateľov – viac ako trojnásobok populácie jeho rodnej krajiny.
Na Instagrame ho sleduje 80 miliónov používateľov. Túto obrovskú fanúšikovskú základňu získal bez toho, aby vyslovil jediné slovo. Namiesto toho komunikuje pokrčením ramien a výraznými očami. Stal sa tak Charliem Chaplinom digitálnej doby, mímom memes, ktorého pútavé videá zabávajú stovky miliónov ľudí naprieč jazykmi, hranicami a kultúrami.
Predbehol Super Bowl
Tento rok Lame vytvoril skeče na TikToku s Mattom Damonom, Robertom Downeym Jr. a Tomom Cruisom. S futbalovou legendou Davidom Beckhamom kopal pokutové kopy a zahral si v reklamnej kampani na Super Bowl pre poisťovňu State Farm.
Šéfka marketingu spoločnosti State Farm Alyson Griffin hovorí, že s Khabym spolupracovala, pretože bol najpopulárnejším TikTokerom v USA. Bol bezpečnou značkou, zábavným a nepredvídateľným, niekým, s kým mohla dlhodobo spolupracovať na rozšírení počiatočnej investície.
„Super Bowl sledovalo 115 miliónov ľudí,“ hovorí. „Naše hlavné TikTok video s Khaby malo 220 miliónov pozretí, plus všetky sledovania, lajky, komentáre a zdieľania.“
Môžu si povedať „nie“
Pre Lameho bolo mlčanie zlatom. Forbes odhaduje, že od júna 2022 zarobil 16,5 milióna dolárov vďaka zmluvám so spoločnosťami ako Hugo Boss, Binance a banka QNB, ktorá pôsobí na Blízkom východe. Plus jeho partnerstvá s Fortnite a State Farm.
Dnes za predstavenie produktu v príspevku na TikToku a Instagrame inkasuje 750-tisíc dolárov. Značka musí zodpovedať jeho „rodinnému“ imidžu: „Väčšinu žiadostí odmietam,“ hovorí. „Chcem pracovať čisto. Nikdy som nespolupracoval so spoločnosťou vyrábajúcou alkohol, cigarety alebo čokoľvek, čo je škodlivé, pretože ma sleduje veľa detí.“
Lame sa umiestnil na 11. mieste v našom druhom výročnom zozname Najlepších tvorcov a je vynikajúcim príkladom moci a ziskov, ktoré sa dajú získať v horúcej ekonomike influencerov.
Raketový rast
Pri zostavovaní rebríčka najlepších tvorcov na svete sme s pomocou marketingovej spoločnosti Influential spracovali údaje o zárobkoch, počte sledovateľov, miere zapájania sa a podnikateľských aktivitách tisícov internetových osobností.
Od júna 2022 do júna tohto roka využilo našich 50 popredných tvorcov svojich 2,6 miliardy sledovateľov na sociálnych sieťach na získanie zárobkov v odhadovanej výške sedemsto miliónov dolárov. To je 23-percentný skok oproti 570 miliónom dolárov v roku 2022.
Podľa spoločnosti Influencer Marketing Hub, ktorá sa zaoberá výskumom sociálnych médií, tento rok značky vynaložia na marketing tvorcov približne 21 miliárd dolárov. Pričom pred siedmimi rokmi to bolo len 1,6 miliardy dolárov.
Zlatá baňa
„Influenceri sú najsilnejším a najplodnejším mediálnym a obchodným prostriedkom, aký bol kedy vynájdený,“ hovorí Erin Lanuti, riaditeľka pre inovácie v reklamnom tíme Omnicom Group.
„Ich publikum im dôveruje viac ako reklamám. Dokážu predať produkty v priebehu niekoľkých minút. Môžu spôsobiť flash mob – bleskovú zábavnú akciu –, ktorý uzavrie veľké mesto. Dokážu vybudovať značku za miliardu dolárov bez akéhokoľvek iného marketingu. A dokážu zničiť miliardovú značku jediným príspevkom.“
Poznajú svoju silu a využívajú svoj vplyv na to, aby zo sociálnych médií prenikli do iných odvetví. Jimmy „MrBeast“ Donaldson, ktorý je na prvom mieste nášho zoznamu už druhý rok po sebe, využil svoj kanál YouTube, ktorý má 180 miliónov odberateľov, na spustenie spoločnosti s občerstvením Feastables a siete rýchleho občerstvenia Beast Burger. (Donaldson sa má stať členom predstavenstva Forbesu, keď sa dokončí plánovaný predaj jeho spoločnosti.)
Ďalšia zastávka – Hollywood?
Addison Rae a Bella Thorne sa od takzvaného lip syncing – synchronizácia pohybu pier – na TikToku dostali k významným nahrávacím zmluvám. Pokiaľ ide o Lameho, dúfa, že jeho hviezdna úloha vo Fortnite je odrazovým mostíkom do Hollywoodu.
V júni mal na talianskom filmovom festivale v Taormine premiéru jeho krátky dokumentárny film (a režijný debut) I Am Khabane. „Milujem písanie príbehov a filmov,“ hovorí. „Chcel by som sa stať hercom – a taktiež režírovať.“
Článok vyšiel na Forbes.com, jeho autorom je Steven Bertoni.