9. septembra 2021

Osem hodín za počítačom v kancelárii alebo na home office, prípadne na gauči. Potom ďalšie hodiny pred televíziou. Koľko času strávime v sede a čo to robí s naším telom? Bolesti chrbtice sú už doslova civilizačnou chorobou, preto sa s tým česko-slovenský startup FPohybu rozhodol niečo urobiť. 

„Je načase sa postaviť!“ Toto hlásenie každú hodinu v 50. minúte otravuje majiteľov Apple Watch. Nabádajú ich, aby sa aspoň na minútu prešli po miestnosti alebo urobili ľahký strečing. Najmä preto, aby sme na svojej kancelárskej stoličke, gauči či posteli, kdekoľvek práve pracujeme alebo trávime svoj voľný čas, nezostali v jednej polohe príliš dlho. 

Podľa štúdie uskutočnenej medzi rokmi 2001 a 2016 presedí dospelý človek v priemere presedí 6,4 hodiny denne. O koľko tento čas zvýšila pandémia, práca z domu a masívny nástup streamovacích služieb, môžeme zatiaľ len hádať. O prílišnom sedení sa dokonca hovorí ako o novom fajčení. „Sedavý“ spôsob života totiž môže viesť nielen k obezite, ale aj zvyšuje riziko výskytu srdcovo-cievnych ochorení, ochorení pohybového ústrojenstva či rakovine.

Cvičiť a striedať polohy

Prirodzene, existuje množstvo odporúčaní, ako sa prinútiť k pohybu. Od spomínaných upozornení na vašich smart hodinkách až po sledovanie televízie z bežeckého pása, pravidelné prechádzky a, samozrejme, aktívny šport. Avšak posledné výskumy hovoria, že na to, aby ste si kompenzovali sedavý spôsob života, musíte denne aktívne cvičiť 60-75 minút. Ruku na srdce, kto toto pravidlo so železnou presnosťou dodržiava? 

Reklama

Problém sa aspoň čiastočne snaží vyriešiť česko-slovenský startup FPohybu. Jeho spoluzakladateľka Nela Ďopanová sa narodila s rázštepom chrbtice a podľa tejto diagnózy nemala nikdy chodiť. Vďaka drine a cvičeniu to však dokázala.

Dnes spolu s kolegyňou Pavlínou Lášticovou vzdeláva firmy aj jednotlivcov, ako si zachovať zdravé telo a hýbať sa. Spolu s tímom fyzioterapeutov učia ľudí, ako správne sedieť a meniť počas dňa polohy, aby sa vyhli bolestiam v chrbte a mali dostatok energie. 

O ich prvých krokoch na českom trhu písal začiatkom roka Forbes. V tom čase sa sústredili na prednášky hravou formou, videom, ale aj dlhodobejšie programy pre korporátnych klientov, ktorí chceli povzbudiť svojich zamestnancov v zdravšom životom štýle. Doteraz sa im podľa vlastných slov podarilo preškoliť viac ako dvetisíc zamestnancov a vystúpiť pred viac ako 5200 ľuďmi. Do svojho portfólia si zapísali firmy ako ING, Provident, Strabag, Bonami či Multisport. 

Viac aj menej ziskové kurzy

Nedávno sa však so svojimi aktivitami rozhodli posunúť aj na slovenský trh. „Konkrétne ide o prvý česko-slovenský kurz na Seduo: Telo fpohode: v kancelárii, aj na home office,“ opisuje pre Forbes Lášticová. Ďalej sa chystajú ponúkať livestreamy, respektíve sériu webinárov a pohybové espressá, ktorých cieľom je naučiť zamestnancov pohybové minimum do pracovnej doby a pomôcť s tvorbou pohybových návykov.

„Čo sa týka našej ponuky, posledný rok bol pre nás veľmi intenzívny. Rozbehli sme koncept pohybových espress, natočili online kurz, zorganizovali rôzne multimediálne projekty. Niektoré produkty boli viac ziskové, niektoré menej,“ opisuje spoluzakladateľka. 

Na Slovensku však aktuálne fungujú na princípe spolupráce s ďalšími lektormi alebo firmami, ako je napríklad iniciatíva BE-ID, Collo. 

Zdravie súvisí s rastom firmy

Firmy si podľa Lášticovej počas posledných mesiacov uvedomili, že zdravie jednotlivcov má naozaj dopad aj na rast a finančné ukazovatele firmy. Ak totiž pracujete na dôležitej zákazke pre klienta a odpadnú vám kľúčoví členovia, ktorých trápia migrény alebo ich „seklo“, žiadna zo strán nebude  spokojná. „Najčastejšie ide o bolesť krčnej chrbtice a bolesti v bedrách a krížoch. Stúpa aj výskyt syndrómu karpálneho tunela. Taktiež sa zamestnanci cítili celkovo viac bez energie, unavení a bez dostatočnej motivácie niečo so sebou robiť,“ hovorí Lášticová. 

Dodáva, že  poslednom období bol záujem najmä o programy trvajúce jeden až dva mesiace. Avšak, ako tvrdia zakladateľky, najefektívnejším nástrojom sú dlhodobé spolupráce, na ktoré však naše firmy zatiaľ nie sú navyknuté. Prvé lastovičky sa však objavujú, zatiaľ najmä v Českej republike. 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Fpohybu (@fpohybu)


„Len vďaka dlhodobému prístupu môže dôjsť k tvorbe pravidelných pohybových návykov a k zmene pohybového stereotypu. To spätne ocenia aj zamestnávatelia,“ opisuje Lášticová s tým, že v konečnom dôsledku sa výsledky pretavia nielen do vyššej spokojnosti zamestnancov, ale aj do menšieho čerpania PN a zníženia dopadov prezentizmu (znížený pracovný výkon spôsobený nesústredenosťou a nízkym nasadením na pracovnú činnosť). 

Chcú preraziť aj v zahraničí

Startup okrem toho pred niekoľkými týždňami vydal aj sériu cvičení vo forme online kurzu aj pre tých, ktorým firma takýto benefit neponúka, alebo sú na voľnej nohe. 

Najbližšie kroky startupu budú viesť na anglicky hovoriaci trh, sústrediť sa chcú najmä na livestreamy, ktoré si svoje publikum počas pandémie získali naprieč mnohými odvetviami. Okrem toho nevylučujú, že sa v ich ponuke objavia aj fyzické produkty, ktoré by osvetu pohybovej firemnej kultúry ešte viac rozširovali. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?