1. marca 2021

Ak by život bežal, ako by sme chceli, zrejme by sme sa zbavili každého bremena. Vyhli by sme sa náročným situáciám, vymazali by sme prekážky a žili by sme bez stresu či tlaku. Veď kto by sa púšťal po tŕnistej ceste? Tým by sme však prišli o mentálnu odolnosť, ktorá sa najčastejšie skloňuje v súvislosti so športovcami, no je v každom z nás. 

Viacerí z nás sme v pracovnom či súkromnom živote zažili náročný moment. „Práve v týchto situáciách je dôležitá naša mentálna odolnosť,“ hovorí športový psychológ a kouč Peter Kuračka a dodáva, že pri mentálnej odolnosti vždy vystupujú do popredia dva faktory – nepriaznivé okolnosti a efektívna adaptácia. 

O mentálnej odolnosti v bežnom živote hovorí športový psychológ a kouč Peter Kuračka. Foto: archív Petra Kuračku

Beh cez prekážky pre nás teda nie je atletickou, ale celoživotnou disciplínou. Niektorí sa cez ne snažia dostať, kým iní sa o to ani nepokúsia. Kľúčový je spôsob, ako si so všetkým, čo sa nám postaví do cesty, dokážeme poradiť. „Neznamená to, že neukážeme emócie, zraniteľnosť. Mentálna odolnosť nie je o tom, že ukazujeme, akí sme silní,“ približuje Kuračka 

S každou náročnou situáciou sa predsa spájajú silné emócie. Príkladom je pandémia koronavírusu, ktorá nás dostáva do úzkych spôsobom, aký sme nikdy predtým nepoznali.

Môžeme byť nahnevaní, frustrovaní, sklamaní aj smutní, no musíme tieto pocity vedieť pomenovať a pracovať s nimi. „Potrebujeme situáciu zvládnuť, adaptovať sa a posunúť sa vo vývojovom leveli vyššie,“ konštatuje odborník. A to je cieľom mentálnej odolnosti. 

Reklama

Neznamená to, že znesieme všetko

Kým niektorí hľadia na prekážky ako na hrozbu a riziko, ďalší sa v nich zase snažia vidieť príležitosti. Aj napriek tomu máme vo svojej výbave mentálnu odolnosť všetci bez rozdielu. Podľa športového psychológa a kouča je to kontinuum a každý z nás sa nachádza v určitej jeho časti. „V niektorých oblastiach sme viac odolní, v iných menej,“ upresňuje. To súvisí aj s naším sebavedomím a jeho stabilitou v krízových momentoch.  

Ako vyzerá človek, ktorý má viac mentálnej odolnosti?

Podľa Kuračku sa dokáže adaptovať aj napriek ťažkostiam, má určitú flexibilitu. Je menej vecí, ktorých sa drží zubami-nechtami, skôr reaguje, prispôsobuje sa. Nie je ako sklenený pohár, ktorý sa pri kontakte s podlahou roztriešti na drobné črepy, ale ako penová loptička, ktorá pri kontakte so zemou mierne zmení tvar a odrazí sa naspäť.

Keď sme v náročných situáciách pod tlakom, narastá v nás stres. Tento všadeprítomný fenomén sa objavuje aj v momentoch, keď je potrebné zapojiť mentálnu odolnosť. Podľa Kuračku spolu súvisia a často idú ruka v ruke. „Čo keď večer zavolá šéf, že na druhý deň máme prezentáciu s novým klientom, ktorú treba dodať? Máme doma rodinu, povinnosti, nevieme, kde nám hlava stojí, sme pod tlakom a musíme to zvládnuť,“ uvádza príklad. 

V tejto súvislosti dodáva, že našu mentálnu odolnosť ovplyvňujú aj stratégie zvládania stresu či spôsob správania, ktoré u nás prevláda vo vypätej situácii. To však neznamená, že musíme zniesť v osobnom a pracovnom živote všetko.

Mali by sme si nastaviť hranice a asertívne ich komunikovať s ľuďmi naokolo. „Aj športovec vie trénerovi otvorene povedať, čo mu vyhovuje, čo mu nevyhovuje, to isté platí v práci a vzťahoch,“ približuje odborník.  

Päť tipov na budovanie mentálnej odolnosti

Takže nečakajme na to, kým život pobeží podľa našich podmienok, radšej sa sústreďme na budovanie mentálnej odolnosti a spoznávanie samých seba. Športový psychológ a kouč má päť tipov, ako na to:  

  1. Zistime, akí sme v krízových situáciách. Ako sa správame pod tlakom? Ako vyzerajú naše opakujúce sa vzorce? Aké správanie v týchto situáciách preferujeme? Čo nám z týchto vzorcov a správania pomáha? 
  2. Určime si priority a hodnoty. Čo je pre nás dôležité? Čoho sa v živote držíme v rôznych situáciách? Hodnoty sú kompas, podľa ktorého sa riadime. Ak máme ísť určitým smerom, potrebujeme hodnoty v práci aj vo vzťahoch. 
  3. Všímajme si, kam smeruje naša pozornosť. Ak sme v náročnej situácii, čomu venujeme svoju pozornosť? Na čo sa sústredíme? Pracujme s tým. Kľúčové je sústrediť sa na to, čo je dôležité na zvládnutie danej situácie 
  4. Uvedomujme si, že vzťahy sú dôležité. Je to oblasť, ktorej sa nevenujeme tak do hĺbky, ako by sme mohli. Takže sa pozrime na svoje vzťahy a hľadajme cesty, ako ich zlepšiť. Ktoré vzťahy sú pre nás dôležité? Ako na nich môžeme zapracovať? 
  5. Robme pravidelne to, čo je mimo našej komfortnej zóny. To je spôsob, akým trénujeme a zlepšujeme svoju mentálnu odolnosť. Pre niekoho to môže byť otužovanie, pre iného meditácia, posúvanie vlastných hraníc môže mať fyzický aj psychický charakter.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?