12. júna 2018

Toxickí ľudia sa priečia logike. Niektorí vôbec nevedia, že majú na svoje okolie negatívny vplyv, a ďalší pôsobia tak, že s radosťou spôsobujú chaos a lezú ľuďom na nervy. Či tak, alebo onak, vytvárajú tým stres a zbytočné spory.

Počas života som narazil na množstvo účinných stratégií, ktoré úspešní ľudia využívajú pri efektívnom zaobchádzaní s tými otravnými. Prinášam vám 9 najlepších:

Vedia stanoviť hranice

Ľudia, ktorí sa sťažujú a sú negatívni, spôsobujú samé problémy. Namiesto toho, aby sa zamerali na riešenia, len sa utápajú vo svojich starostiach. Chcú, aby sa ľudia „naladili“ na ich zlú náladu, a sami sa tak cítili lepšie.

Je čas vyriešiť otázku: Ako zvládnuť toxické pracovné prostredie?

Môžete sa im vyhnúť iba tým, že stanovíte hranice, a keď je to potrebné, tak sa od spomínaných ľudí jednoducho vzdialite. Skvelý spôsob, ako si stanoviť tieto limity, je konfrontovať negatívnych ľudí a opýtať sa ich, ako chcú problém vyriešiť. Buď ihneď stíchnu alebo sa konverzácia uberie produktívnym smerom.

Nepúšťajú sa do hádky

Úspešní ľudia vedia, aké dôležité je nehádať sa, najmä ak je ich nepriateľ otravný. Počas konfliktu  môžu nekontrolovateľné emócie spôsobiť, že sa pustíte do hádky, ktorá vám môže ublížiť. Vo chvíli, keď sa vo svojich emóciách vyznáte a viete na ne reagovať, ste schopní sa s rozumom pustiť do boja a ozvať sa len v správnej chvíli.

Vedia sa povzniesť

Toxickí ľudia vás rozčuľujú, pretože ich správanie je absurdné. Nemýlite sa, ich konanie sa skutočne prieči zdravému rozumu. Dostávame sa tak k otázke, prečo sami sebe dovolíte, aby vaše reakcie ovplyvňovali emócie a nechávate sa tak vtiahnuť do niečo, čo nechcete?

Ako trávia víkendy úspešní ľudia? Vyskúšajte týchto 10 tipov

Čím je niekto iracionálnejší, tým jednoduchšie by pre vás malo byť dostať sa z ich „pasce“. Prestaňte sa snažiť o to, aby ste ich porazili v ich vlastnej hre. Dištancujte sa od takýchto ľudí a pristupujte k nim ako k vedeckému projektu. Žiadny emocionálny chaos – len fakty.

Nedovoľujú iným, aby limitovali ich radosť

Ak vaše potešenie a vašu spokojnosť ovplyvňujú názory iných ľudí, tak už nie ste pánom vlastného šťastia. Keď sa emocionálne inteligentní ľudia cítia dobre vďaka niečomu, čo urobili, nenechajú si ten pocit vziať na základe názorov iných. Aj keď nie je možné nereagovať na to, čo si o vás myslia ostatní, porovnávať sa s nimi nemusíte. To znamená, že bez ohľadu na to, čo toxickí ľudia robia alebo čo si myslia, mali by ste si vážiť samého seba.

Nesústreďujú sa na problémy, ale na riešenia

Vlastný emocionálny stav určujete tým, na čo sústreďujete pozornosť. Ak sa zameriate na problémy, ktorým čelíte, tak vytvárate a tým predlžujete negatívne emócie a stres. V prípade, že sa ale zameriate na riešenia, vďaka ktorým budete lepší a vďaka ktorým sa zlepšia aj okolnosti, vytvárate tým pozitívne emócie a znižujete hladinu stresu. Ak teda ide o toxických ľudí, sústredenie sa na to, že sú blázniví a zložití, im poskytuje nad vami moc. Prestaňte premýšľať o tom, ako vás znepokojujú, a zamerajte sa na to, ako s nimi budete zaobchádzať.

Nezabúdajú

Emocionálne inteligentní ľudia síce rýchlo odpúšťajú, no to neznamená, že zabúdajú. Odpustenie si vyžaduje nezaoberať sa vecami, ktoré sa stali, aby ste sa mohli pohnúť ďalej. Neznamená to však, že previnilcovi dáte ďalšiu šancu.

Obmedzujú príjem kofeínu

Pitie nápojov s kofeínom uvoľňuje adrenalín, ktorý je zdrojom reakcií „uteč alebo bojuj“. Ide o akýsi mechanizmus prežitia, ktorý vás núti čeliť hrozbe buď tak, že sa hrozbe postavíte tvárou v tvár a budete bojovať, alebo vezmete nohy na plecia a utečiete. Tento mechanizmus uprednostní horlivú reakciu pred racionálnym myslením. A to je určite dobré, ak vás po lese naháňa medveď, ale nie až také dobré, keď vás na chodbe prekvapí nahnevaný kolega.

Dbajú na spánok

Spánok je dôležitý pre zvyšovanie emocionálnej inteligencie a riadenie stresu. Keď spíte, tak sa mozog doslova nabíja, triedy spomienky a ukladá si ich alebo sa ich zbavuje (čo spôsobuje sny), takže sa môžete ráno prebudiť s čistou hlavou. V prípade, že nespíte dostatočne alebo správne, spôsobuje to úpadok vašej sebakontroly, pozornosti a pamäte. Spánkový deficit zvyšuje hladinu stresových hormónov sám o sebe, aj bez prítomnosti iných faktorov.

Využívajú podporu

Je to lákavé, no napriek tomu úplne neúčinné, snažiť sa, aby ste všetko vyriešili sami. Aby ste sa dokázali vyrovnať s toxickými ľuďmi, musíte si uvedomiť, aké sú slabé stránky prístupu, ktoré k nim máte. To znamená, že potrebujete využiť akúsi podporu, aby ste dokázali takým ľuďom čeliť. Každý má v práci alebo mimo nej niekoho, kto kope za jeho tím a je pripravený kedykoľvek pomôcť. Identifikujte vo svojom živote týchto jednotlivcov a snažte sa, aby vás podporili, keď treba. Niečo také jednoduché, ako objasnenie situácie, vás môže nakoniec priviesť k úplne novej perspektíve. Väčšinou práve iní ľudia vidia riešenia v momentoch, v ktorých ich sami nájsť neviete, pretože nie sú do situácie zainteresované ich emócie.

Summa summarum

Skôr, ako tento systém rád začne fungovať, budete musieť zvládnuť pár testov. Väčšinu času vás potrápia hlavne interakcie s problémovými ľuďmi. Našťastie nám ale poddajnosť mozgu umožňuje, aby sme sa formovali a menili aj vtedy, keď skúšame nové správanie alebo zlyhávame. Zavedením týchto techník pomôžete svojmu zdraviu a pri riešení problémov zmiernite stres.

Hlavná foto: Pexels

Prispievateľ Travis Bradberry píše pre Forbes.com o emocionálnej inteligencii a téme leadershipu.