19. januára 2019

Máte problém komunikovať s ostatnými, niekomu sa predstaviť, pridať sa ku konverzácii či nenútene prepojiť pri biznise osobu A s osobou B? Príkladom pre vás môžu byť takzvané „superspojky“ – ľudia, vďaka ktorým sa to veľmi rýchlo naučíte.

Ryan Paugh a Scott Gerber, autori knihy Superconnector: Stop Networking and Start Building Business Relationships That Matter, spoločne demonštrujú, ako by ste si mali vytvárať zmysluplné vzťahy.

S touto dvojicou som sa porozprávala o tom, ako môžete začať efektívnu komunikáciu s kýmkoľvek, kedykoľvek, kdekoľvek a skutočne o čomkoľvek.

Zmeňte svoj komunikačný vzorec

Superspojky komunikujú veľmi špecificky. Namiesto toho, aby sa vrhli do rozhovoru, zapájajú do procesu kritické myslenie a počúvajú. Vďaka tomu rýchlo získavajú  informácie o ostatných ľuďoch. „Neexistuje nič také ako small talk so superspojkou. Jej otázky a následné nadväzovanie na ne majú vždy účel,“ hovorí Paugh.

Dajte si v rozhovore pozor na týchto 9 fráz. Inteligentní ľudia ich nepoužívajú

„Superspojky nikdy nebudú klásť také otázky, ktoré vedú k odpovediam ako áno alebo nie, prípadne k iným zjednodušeným reakciám, ktoré im neumožňujú získať nové poznatky o hodnote ľudí, ktorí sú okolo nich.“

Staňte sa v konverzácii detektívom

Tie najlepšie superspojky odhaľujú počas rozhovoru kontext i údaje, aby na ich základe zistili, ako môžu pomôcť iným. „Superspojky sú v diskusiách ako Sherlock Holmes, odlupujú vrstvy žargónu, neistoty a nekonzistentnosti, aby dokázali určiť skutočnú hodnotu,“ vysvetľuje Paugh.

Prestaňte sa pýtať: „Ako vám môžem pomôcť?“

Počkať, čože? „Ako vám môžem pomôcť?“ je skutočne chabou frázou, ktorá by mohla spôsobiť, že stratíte dôveryhodnosť v očiach osoby, s ktorou práve komunikujete. Mysleli ste si, že ide o perfektné naštartovanie konverzácie, no táto otázka je v skutočnosti široká a nejasná. Predpokladá totiž, že osoba, s ktorou hovoríte, si o vás už automaticky myslí, že ste užitočný človek. Nehovoriac o tom, že v každej chvíli potrebujeme pomoc s mnohými vecami. Je to otázka s chybným predpokladom,“ hovorí Gerber.

Čo by ste sa teda mali opýtať? Vyskúšajte napríklad toto:

Na čom pracujete?

Skúste sa zamerať na otázky, ktoré vám prezradia, pre čo sú iní ľudia naozaj zanietení. „Na čom pracujete?“ je otázka, ktorú používa Vanessa Van Edwards z The Science of People, keď chce získať odpovede aj na iné veci a my s tým len súhlasíme,“ pokračuje Paugh.

Deväť vecí, ktoré z vás robia nesympatického človeka

Položenie tejto otázky si dokonca nevyžaduje ani to, aby osoba s ktorou komunikujete, hovorila o práci. Vyskúšajte to a uvidíte, či od ľudí dostanete nadšené odpovede a či sa s vami podelia o zaujímavé projekty.

Vyskúšajte „efekt odhŕňača snehu“

Nech už ste introvert alebo extrovert, môže byť naozaj ťažké stretnúť sa s novými ľuďmi. Gerber sa presťahoval do New Yorku z New Jersey a dokonca i ako extrovert mal problémy. V zime roku 2015, keď v uliciach poriadne nasnežilo, naštartoval svoju snehovú frézu a začal čistiť chodník. No nezastavil sa len pri svojom. Očistil chodník susedom a pokračoval do viacerých blokov.

Susedia boli takí ohromení jeho veľkorysosťou, že ho začali pozývať k sebe na občerstvenie. Tento náhodný akt láskavosti mu v novom meste doslova pootváral všetky dvere, ktoré boli dovtedy zatvorené. „My to nazývame efektom odhŕňača snehu, no známe je to aj pod názvom obyčajná štedrosť,“ upresňuje Gerber.

Urobte to po svojom

Môžete predpokladať, že superspojky sú väčšinou extroverti, no nie je to pravda. Stratégie, ktoré používajú introverti pri vytváraní zmysluplných vzťahov, sú odlišné. Mnoho extrovertov môže prísť k akémukoľvek človeku a len tak začať konverzáciu. Pre niektorých introvertov to môže byť náročné.

Autor a introvert Dan Schawbel sa rozhodol pre menej konvenčnú cestu, čo sa budovania vzťahov týka. Často s ľuďmi komunikuje najskôr cez internet a až potom sa dohodne na stretnutí pri káve alebo drinku. „Darí sa mu budovať zmysluplné vzťahy podľa vlastných pravidiel. Vďaka tomu sa stal tiež úspešným podnikateľom,“ vysvetľuje Paugh.

V dobe sociálnych médií, ktorá je plná guruov a kadejakých čarodejníkov, ktorí si myslia, že najlepším spôsobom komunikácie je marketing, je dôležité naučiť sa, ako skutočne komunikovať s ostatnými ľuďmi. Cieľom tohto procesu by malo byť budovanie hlbších vzťahov s reálnym kontextom. Musíte tak iných počúvať, klásť správne otázky, následne analyzovať odpovede a opäť sa zmysluplne pýtať. To je spôsob, akým to robia tie najlepšie superspojky.

Prispievateľka Darrah Brustein píše pre Forbes.com o nadväzovaní a budovaní vzťahov.