2. júna 2021

Kráľ poľskej donáškovej služby Rafał Brzoska najskôr takmer skrachoval, aby sa mohol vzápätí stať miliardárom vďaka tomu, že zásielky nedoručoval priamo domov k zákazníkom. 

Bolo to v lete 2016 a Rafał Brzoska zažíval krušné časy. Za takmer dve desaťročia premenil svoj školský biznis s roznášaním zľavových kupónov supermarketov do schránok na donáškovú službu s obratom 100-miliónov eur.

Súperenie so štátnou poštou však vtedy 38-ročnému podnikateľovi nevychádzalo podľa predstáv. Jeho spoločnosť InPost mala dlhy vo výške 53 miliónov eur a Brzoska zúfalo hľadal nových investorov.

„Jedna z mojich kľúčových požiadaviek bola, aby sme vyplatili všetky záväzky, aby sme nikomu neostali nič dlžní,“ spomína dnes 43-ročný Brzoska. „Investori sa čudovali, no ja som im hovoril, že chcem aj naďalej žiť v Poľsku a mám len jedno meno a jednu tvár,“ dodáva. 

Na pokraji bankrotu

Investorov vtedy ani tak nezaujímal Brzoskov umierajúci poštový biznis, no skôr spinoff s automatizovanými doručovacími boxami, ktorý spustil v roku 2010. Do týchto uzamykateľných schránok už vtedy doručovali aj giganti ako Amazon.

Reklama

Inštalácia jedného boxu vyšla na asi 16-tisíc eur. Kým v Spojených štátoch sa nechávajú balíčky pri dverách (a 54 % percent Američanov už zažilo situáciu, keď im bol odcudzený), v Európe treba ísť zväčša po balík na poštu. Preto Brzoskov nápad dával zmysel.   

Na pokraji bankrotu napokon Brzoska svoju vlastnú poštovú službu ukončil ešte v lete 2016 pred vstupom jeho záchrancu – spoločnosti Advent International. Táto bostonská firma do InPost vstúpila v apríli 2017.

Pôsobivá návratnosť

Poľský podnikateľ nielenže splatil všetky dlhy, ale aj získal dodatočných 100 miliónov eur, aby mohol ešte viac rozšíriť sieť svojich boxov. Za rok ich pribudlo 4 400. 

Poliaci na vlnu online nakupovania naskočili pomerne neskoro. V roku 2017 však e-commerce v krajine rástol tempom 20 percent ročne. Keď prišla pandémia, online nakupovanie u našich severných susedov poskočilo o 36 percent. Obrat InPostu dosiahol v minulom roku 554 miliónov eur, čo bol nárast o 104 percent. Brzoskovými boxami prejde 36 percent všetkých balíkov v Poľsku.    

„Bolo mnoho dôvodov, prečo im povedať nie a mnoho ľudí ich naozaj odmietlo,“ povedal Paul Atefi, výkonný riaditeľ KKR, firmy, ktorá v roku 2018 požičala InPostu na nové boxy 118 miliónov eur.

Brzoska má aktuálne v Poľsku 11 734 boxov, ďalších 1 100 nechal nainštalovať vo Veľkej Británii a niekoľko stoviek ich stojí aj v Taliansku. „Keď sme si to však rozmenili na drobné a pozerali sa na to box po boxe, návratnosť bola pôsobivá. Pri niektorých sa investícia vrátila už po 1,5 roku… Túto spoločnosť zbožňujeme,“ dodáva Atefi.

V papučiach a kedykoľvek

Marže sú tiež parádne. Brzoska si účtuje asi 1,60 eura za balík, jeho náklady pritom zahŕňajú iba nastavenie boxu, plat pracovníkovi a nájom za využívanie pozemku pod schránkou. V roku 2020 zaznamenal InPost zisk takmer 80 miliónov eur. „Ziskovosť boxov sa každým rokom zdvojnásobuje,“ hovorí zakladateľ.

„V Poľsku chcú zvýšiť EBITDA na viac ako 50 %,“ hovorí David Kerstens, analytik Jefferies International. „A to sa porovnávame s poštovými službami ako je napríklad Royal Mail, ktoré majú EBITDA na úrovni nízkych jednociferných cifier.“

Umiestňovanie boxov v „papučovej“ vzdialenosti od príbytkov adresátov či od rušných kancelárií celkom zmenilo tento biznis, tvrdí Marek Różycki, konzultant, ktorý radil Adventu pri investícii do InPostu. „Ak máte kráčať 2 kilometre v daždi k najbližšiemu boxu, to vás nepoteší. V Poľsku je však box odo mňa vzdialený len 350 metrov. Je to skoro ako doručenie domov, dokonca pohodlnejšie,“ hovorí Różycki.

Ekologickejšie než flotily dodávok

InPost sa v januári tohto roku dostal na burzu – v Amsterdame. Hodnota firmy sa pohybuje na úrovni 7,9 miliardy eur. Brzoskov podiel má aktuálne hodnotu okolo 900 miliónov eur (1,1 miliardy amerických dolárov). Podarilo sa mu presvedčiť investorov, že jeho boxy sú lacnejším aj ekologickejším riešením než flotily dodávok naháňajúcich adresátov po európskych mestách. „Jeden box dokáže zastať prácu 24 dodávok. Preto sú boxy budúcnosť,“ hovorí Brzoska.

Rafał Brzoska, Inpost, Poľsko, doručovacie služby, Forbes, boháč
Rafał Brzoska. Foto: Sandra Sobolewska pre Forbes.com

Kým Brzoska zdokonaľoval svoj biznis s boxami, jeho hlavní rivali – európske poštové služby, ale aj UPS a Amazon, ktorí rovnako experimentovali s boxami, sa vybrali odlišnou cestou. Naďalej dbajú na doručenie až domov, zároveň však spolupracujú s tisíckami malých obchodov, v ktorých si zákazníci môžu ich zásielky vyzdvihnúť.

Bola to rýchla a lacná odpoveď na boxy, no pandémia opäť zamiešala karty – mnohé obchody ostali zatvorené, pred tými otvorenými sa tvorili dlhé rady. „Ukázalo sa, že ukladanie zásielok v obchodoch nie je také praktické riešenie, akým sú boxy. Zvlášť počas pandémie,“ dodáva Kerstens.

„Prežijem a vy prežijete so mnou…“

Brzoska sa plánuje posúvať v Európe ďalej. V marci oznámil akvizíciu doručovacieho giganta Mondial Relay za 551 miliónov eur. A boxy InPost sa stanú súčasťou rušných obchodov po celom Francúzsku.  

Výsledky poľskej firmy neostali nepovšimnuté. Alibaba a Allegro, poľský e-commerce gigant, ktorý sa podieľa na štvrtine tržieb InPost, má už v Poľsku vlastné boxy a európske poštové giganty, ako napríklad nemecký Deutsche Post, tiež pomaly vsádzajú na uzamykateľné doručovacie schránky. 

Brzoska už však nie je malou rybou a nebude sa báť ísť do súboja. To, že ustál ťažké súboje s poštovými gigantmi v minulosti pripisuje sčasti aj svojmu znameniu či náramku pre šťastie, ktorý nie práve elegantne vykúka spod rukáva jeho na mieru ušitého obleku.

„Svojmu tímu som povedal – som Škorpión. Prežijem a vy prežijete so mnou, pretože Škorpióni vždy bojujú až do úplného konca.“

Článok vyšiel v americkom vydaní Forbesu a jeho autorom je redaktor Iain Martin, ktorý píše o biznisových témach.

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?