Jedna fabrika v Rumunsku, dve v Maroku a vo výhľade štvrtá, zatiaľ bez určenia miesta. Model Sandero ako najpredávanejší automobil súkromným zákazníkom v Európe a ambície vrátiť sa k predcovidovým číslam, keď Dacia počas jedného roka zvládla vyrobiť a predať vyše trištvrte milióna áut.
Pôvodne rumunská značka, ktorú pred 24 rokmi kúpil francúzsky Renault, je dokonale rozbehnutá. Nové modely, lacný elektromobil a predovšetkým nový dizajnový jazyk, ktorý zariadil, že sa o autá Dacie zaujímajú aj tí, ktorí ich donedávna bez záujmu obchádzali.
Výsledky premeny sa dostavili rýchlo. Od januára do septembra tohto roku predala Dacia 493 511 áut, čo je medziročne skoro o 17 percent viac. Taliansko, Francúzsko, Nemecko… Sú to veľké krajiny, kde predajcovia oproti roku 2022 hlásia nárast o zhruba štvrtinu.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sa Dacia vydáva cestou Škody Auto, ktorá už dávno opustila cestu lacných vozidiel a sústredí sa hlavne na strednú a vyššiu strednú triedu. Lenže tak to nie je. „Ďalej budeme ukazovať, že sa nám darí zachovať si ducha Dacie, čo je ideálny pomer ceny a kvality. Bez ohľadu na všetko, čo nás núti k tomu, aby sme automobily robili drahšie,“ hovorí Xavier Martinet, senior viceprezident Dacie pre marketing, predaj a prevádzkové operácie.
Európu pravdepodobne v roku 2035 čaká koniec áut so spaľovacími motormi. Čo to znamená pre Daciu?
Myslím, že môžem povedať, že budeme poslední, čo ešte v roku 2033 budú spaľovací motor ponúkať. Naším cieľom stále bude ponúkať autá, ktoré sú prístupné všetkým. Spaľovacie motory tak s nami ešte budú, ale, samozrejme, budeme aj my čoraz viac prechádzať na hybridy a elektrické verzie. Otázkou je, kedy k tomu dôjde.
Najnovšie ste v Európe začali ponúkať až sedemmiestny model Jogger v hybridnej verzii. Ako sa mu darí?
Veľmi ma potešilo, že hybridná verzia tvorí u Joggera štvrtinu objednávok. Je to päť- až sedemmiestne hybridné auto za cenu 25-tisíc eur, zatiaľ čo konkurencia v tejto triede predáva za cenu od tridsaťtisíc eur. Ak hľadáte hybrid v segmente sedemmiestnych vozidiel, nenájdete ho.
Konkurencia na tom pracuje, ale také auto bude začínať na 40-tisícoch eur. Hybrid sme si tak vyskúšali na Joggerovi a neoznámim žiadne veľké tajomstvo, keď vám poviem, že aj nový Duster budeme pre povinnosť znižovať emisie vyrábať aj v hybridnej verzii. Nebudeme už ho však robiť s naftovým motorom.
Zatiaľ máte jeden elektromobil. Ďalšie pridávať nebudete?
Krátkodobý cieľ je modelový rad o elektrickú verziu nerozširovať.
Ako jedni z mála máte v ponuke aj verzie na LPG. V tom pokračovať budete?
Keď som povedal, že budeme poslední, kto bude ponúkať spaľovacie motory, neznamená to, že chceme robiť motory, ktoré znečisťujú. Existujú alternatívy, ktoré sú zaujímavé z ekologického aj ekonomického pohľadu. A nemusí to byť len elektrina. LPG určite bude súčasťou našej ponuky. Počítame s tým, že modely poháňané LPG ešte budeme vyrábať.
Ako dlho?
Kým nám to nezakážu a kým o ne zákazníci budú mať záujem. Aj nový Duster, ktorý predstavíme vo februári, budeme ponúkať vo verzii s LPG, takže pokiaľ to pôjde, Dacia pôjde aj na plyn. Ak to pre nás bude príliš drahé a zákazník sa bude stretávať s obmedzeniami, napríklad že nebude môcť jazdiť do centier miest, výrobu zastavíme.
V predajoch sa vám darí nielen v Európe, úspešní ste aj v severnej a južnej Afrike či v Južnej Amerike. Nemáte obavu, že po roku 2035 budete musieť z Európy vycúvať?
Vôbec nie. Pokiaľ od roku 2035 nebudeme smieť predávať spaľovacie motory, ale len elektrické autá, budeme vyrábať a predávať len elektrické autá. Už sme trhu ponúkli Daciu Spring, ktorá je lacnejšia ako konkurencia. A rovnaké to bude aj s elektrickou verziou modelov Sandero, Duster…
A stále budete lacní, teda aj úspešní?
Prečo sa nám podarilo ponúknuť Jogger v porovnaní s konkurenciou o pätisíc eur lacnejšie? Pretože pri vývoji a výrobe vieme, čo chceme a čo nepotrebujeme. Dám vám príklad. Najjednoduchší spôsob ako ušetriť je uberať na váhe. Chodím behať so psom. Keby som mal o desať kilogramov menej, bol by som rýchlejší alebo menej unavený. A to isté platí aj u áut.
Jogger je auto, ktoré má o tristo kilogramov menej, než je priemer u porovnateľného auta konkurencie. Tým, že si kupujete menej plechu, potrebujete menej výkonný spaľovací motor alebo hybridnú techniku. To sú sumy, ktoré sa pri úspore násobia. Rovnaký prístup môžeme aplikovať aj na ďalšie modely.
Takže si na Európu trúfate aj v budúcnosti…
Mimo Európy sú príležitosti, ale najlepšie možnosti, ktoré momentálne máme, sú v Európe. Máme Jogger, ktorého sa medzi privátnymi zákazníkmi predáva v Európe najviac. Čoskoro príde aj väčší Bigster, chystaný ťahúň z kategórie SUV, a budeme prichádzať ešte s ďalšími novinkami.
Európa je územie, ktoré sme už dobyli, a ja radšej budem autá predávať tu, než ich posielať niekam na druhý koniec sveta. To je navyše zbytočne drahé.
Máte štyri modely, ktoré sa predávajú vo veľkom, a pripravuje sa ešte vami spomínaný Bigster. Zvládnete výrobu v troch existujúcich továrňach?
Je to otázka, na ktorú v poslednom čase odpovedám pomerne často. V roku 2019 sme predali trištvrte milióna áut, tento rok ich predáme 650-tisíc a myslím, že budúci dosiahneme 700-tisíc vozidiel. Do roku 2024 tak rozširovanie výroby nemusíme riešiť. S novým Bigsterom by to už v roku 2025 za normálnych okolností stačiť nemalo, teda dúfam. Ale aj pre túto situáciu máme pripravený projekt.
Pred dvoma rokmi prešli nárazovými testami Euro NCAP štyri vaše vozidlá a z piatich hviezdičiek získali nanajvýš dve. Veľa pri hodnotení strácate kvôli absencii elektronických asistentov. Neškodí vám to zbytočne?
Možno vás moja odpoveď šokuje, ale my netúžime po hviezdičkách. O tie nám nejde.
Vidia to rovnako aj zákazníci?
Všetci vám, samozrejme, povedia, že chcú čo najvyššiu bezpečnosť, ale málokto ju chce zaplatiť. Ľudia chcú zaplatiť menej, než investície do potrebných technológií predstavujú. Spring má jednu hviezdičku. Znamená to, že nie je bezpečný? Stále zodpovedá všetkým homologáciám a nariadeniam. Má šesť airbagov aj ABS. Nemá len všetky možné elektronické prvky, pre ktoré by zdražel o niekoľko tisíc eur.
Navyše, ak porovnáme váhu európskeho a čínskeho auta, tie európske sú oveľa ťažšie. Majitelia Springu v priemere prejdú okolo 30 kilometrov denne priemernou rýchlosťou 26 kilometrov za hodinu.
Nie preto, že nevedia jazdiť, ale pretože sa pohybujú v mestách s hustou dopravou. Mohli by sme dať do Springu silný elektromotor a väčšiu batériu, ale v tej chvíli bude o 10-tisíc eur drahší a stále bude jazdiť denne rovnaký počet kilometrov rovnakou rýchlosťou.
Je to otázka voľby. Ja by som tiež bral auto, ktoré má päť hviezdičiek, ale otvorene hovorím, že pokiaľ chcete mať o dvetisíc eur lacnejšie vozidlo, je potrebné počítať s tým, že bude mať v testoch dve alebo tri hviezdy. Naša rola je toto rozhodnutie za klienta urobiť a Dacia je jedna z mála značiek, ktorá má tú odvahu.
Hovoríte o nízkych cenách a do Európy prichádza množstvo čínskych značiek, ktoré vsádzajú práve na ne. Je to pre vás nebezpečná konkurencia?
Čínskej konkurencie sa ako Dacia neobávame. Obávame sa jej však ako európska automobilka a rovnako tak by sa mali obávať aj ďalšie európske značky. Keď sa bavíme o segmente nižšej strednej triedy, báť by sa mali naozaj všetci bez ohľadu na to, či ide o elektrické alebo spaľovacie autá.
Keď sme pred štyrmi rokmi skúmali dôvody nákupu Dacie, zákazníci na prvom mieste uvádzali cenu. Čo to znamená? Pokiaľ nakupujete len preto, že je niečo lacné, a na trhu sa objaví niekto lacnejší, dáte najskôr prednosť produktu s ešte nižšou cenou. Preto sa už roky snažíme vylepšovať náš imidž.
Pracujeme na lepšom dizajne, zmenili sme logo, zmenili sme showroomy… Dizajn pre nás pred rokmi nebol faktorom číslo jedna. Dnes, keď sa pozeráme na kritériá voľby nákupu Dacie, dizajn je na prvom mieste. Cena, samozrejme, ďalej hrá rolu, ale zákazníci si naše autá čoraz viac kupujú aj preto, že sa im páčia.
Keď sa tieto dva faktory prepoja, je to ideálny stav. Bolo potrebné ukázať, že sa Dacia mení, že sa rozvíja. V základe zostane Daciou, ale v tej najmodernejšej podobe, akú si vieme predstaviť. Nárast predajov ukazuje, že to robíme dobre. Obraz Dacie je tak smerom k čínskej konkurencii silnejší, ale nestačí to. Musíme na tom ďalej pracovať.
Súvisí s tým aj váš pomerne prekvapivý krok, že sa Dacia v sezóne 2025 zapojí do závodu Rally Dakar? Navyše s tým, že auto bude riadiť hviezdny Sebastian Loeb. Na koľko vás to vyjde?
Čísla vám nepoviem, ale poviem vám, že sa do troch ročníkov Dakaru zapojíme so všetkou vážnosťou. Je to prvýkrát, že sa Dacia prezentuje týmto spôsobom. To však neznamená, že by sme sa chceli iba zúčastniť, chceme sa aj dobre umiestniť, pretože inak by sme do toho nešli. Z marketingového hľadiska je pre nás zaujímavé, že nás bude viac vidieť v krajinách, kde ešte nie sme vnímaní tak, ako by sme potrebovali. Hovoríme napríklad o Nemecku alebo Veľkej Británii.
Xavier Martinet
Kariéru v Renaulte začal v Maďarsku a v roku 2002 nastúpil do európskej divízie predaja a marketingu. V roku 2008 bol menovaný za výkonného tajomníka riaditeľa pre región Európa a potom riaditeľa celosvetového predaja a marketingu. Šéfoval portugalskej a talianskej pobočke Renaultu. Na konci roka 2019 bol menovaný za senior viceprezidenta pre globálny marketing skupiny Renault. Od roku 2021 riadi marketing, predaj a prevádzku značky Dacia.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Ondřej Kinkor.