28. decembra 2020

Čo sa stane, keď v biznise spoja svoje sily traja kamaráti, ktorí pracujú v marketingu, grafickom dizajne a realitnom developmente? Možno nič, no v prípade Viktora Blahu, Pavla Bartoša a Michala Maca vznikla originálna značka Bratiska, ktorá zabrnkala na tú správnu strunu ľuďom milujúcim mesto či lokalitu, z ktorej pochádzajú, alebo v ktorej aktuálne žijú. 

Dnes sú tričká či mikiny s ich potlačou už známe a okrem hlavného mesta umožňujú ľuďom prezentovať aj ďalšie kúty Slovenska. Čím si však získali ich priazeň?

Trojica kamarátov sa rozhodla pracovať výhradne s textilným materiálom, ktorý má označenie fair trade a spĺňa tie najvyššie ekologické normy. Ich produkty na seba nepotrebujú prehnane upozorňovať, vystačia si s jednoduchým dizajnom a autorským fontom.

Zároveň sa rozhodli, že v podnikaní budú podporovať lokálnych výrobcov. Zo všetkých síl sa preto snažia zabezpečiť, aby všetko, čo vzniká pod značkou Bratiska, vznikalo doma na Slovensku. 

Ako sa zrodil tento nápad

Kde sa však tento príbeh začína? Na to sa musíme vrátiť do roku 2014, počas ktorého sa Viktor, Pavol a Michal po absolvovaní vysokoškolských štúdií rozhodli položiť základný kameň Bratisky.

Našli v nej spoločnú vášeň, stala sa projektom, na ktorý sa mohli zamerať vo voľnom čase popri zamestnaniach na plný úväzok. Viktor sa v tom čase venoval marketingu v spoločnosti mobilného operátora, Pavol zase grafickému dizajnu a Michal pracoval pre developerskú spoločnosť.  

Značku Bratiska založili traja kamaráti popri svojich zamestnaniach. Foto: archív značky Bratiska

Najprv mali v pláne zaplátať pomyselnú dieru na trhu, na ktorom podľa nich dlhšie obdobie absentovali kvalitné 5-panelové šiltovky. Nakoniec sa trojica kamarátov rozhodla urobiť odvážnejší a väčší krok.

Bratisku rozšírili o textilné produkty, pri ktorých stavili na motívy súvisiace s hlavným mestom. Týmto počinom chceli zmeniť to, čo dovtedy bežne vídali na uliciach, v priestoroch malých obchodov, a čo ich frustrovalo.

„Ľudia nosili tričká I love NY alebo I AM STERDAM a iné podobné turistické darčeky, často s nie úplne vydareným dizajnom a kvalitou. A tiež sme videli smutný výber dizajnových produktov v bratislavských obchodoch so suvenírmi,“ spomína Viktor.

Začali sa zamýšľať nad tým, že aj obyvatelia Bratislavy, ktorí sú hrdí na svoje mestské štvrte, by určite radi nosili oblečenie, ktoré odráža ich pozitívny vzťah k týmto lokalitám. 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa #bratiska (@bratiska_)

Portfólio Bratisky sa trojica kamarátov rozhodla prvýkrát verejne odprezentovať v máji 2014 na Dobrom trhu, ktorý sa uskutočnil na Jakubovom námestí.

Kamaráti však nezostali iba pri hlavnom meste. „Každý z nás má citové sklony nielen k mestu, v ktorom žije, ale predovšetkým k lokalite, v ktorej vyrastal. Preto Bratiska dávno nie je iba o Bratislave. V portfóliu máme aj Trnavu, Galantu, Nitru, Piešťany, Oravu, Banskú Bystricu, Prešov či viaceré dizajny Prahy,“ podotýka Viktor.  

Na obzore zmena

Počiatočné investície do Bratisky dnes Viktor odhaduje na zhruba päťtisíc eur, ktoré putovali do nákupu textilného materiálu na prvé kolekcie. Spoločne s klasickými kolekciami sa pustili aj do prémiovej kolekcie, ktorú ozvláštnili vlastnou potlačou.

„Naše kamarátky Johanka Grigarová a Barbora Jakubová, vtedy študentky na VŠVU, nám ušili prvé oversized piktogramové mikiny, detské mikiny a tepláky. Splnili sme si tým sen o vlastnej kolekcii podľa našich predstáv,“ spomína Viktor. 

Vlani však došlo v rámci Bratisky k zásadným zmenám. Po tradičnej návšteve Dobrého trhu si spoločne ku stolu sadli už iba Viktor a Pavol, ktorí chceli prebrať ďalšie fungovanie a stratégiu biznisu.

Michal sa totiž medzičasom presťahoval do zahraničia a na starosti dostal pobočku developera v slovinskej Ľubľane. Dvojica kamarátov nemala v pláne Bratisku zabaliť, cítila jej potenciál a vpred ju hnali pozitívne ohlasy od ľudí, ktorí si ich produkty za ten čas obľúbili. 

Bratiska ponúka okrem oblečenia napríklad aj tašky či rohožky. Foto: archív značky Bratiska

V rámci debaty dospeli k prelomovému rozhodnutiu. „Zhodli sme sa na tom, že je čas ísť do toho na sto percent a spraviť z Bratisky fungujúcu firmu so všetkým, čo k tomu patrí,“ vysvetľuje Viktor, ktorý sa následne odhodlal odísť zo svojho predchádzajúceho zamestnania. Pavol popri biznise naďalej funguje ako grafický dizajnér na voľnej nohe. 

Dnes sa v podnikaní spoločne zameriavajú na B2C a B2B segment, pripravujú a vyrábajú merchandise na zákazku a fungujú aj ako grafické štúdio.

„Oblečenie je stále gro nášho biznisu, ale posledný rok sa venujeme silnému developmentu a rozvoju produktov,“ dodáva Viktor. Preto si v portfóliu Bratisky našli popri odevoch svoje miesto napríklad aj originálne rohožky alebo printy. 

Ich printy sa v ponuke dlho neohrejú

Práve printy mestských častí našej metropoly, ktoré dvojica kamarátov vyrába v limitovanom počte, miznú z ponuky ako teplé rožky. Ich uvedeniu na trh predchádza poctivá príprava Viktora s Pavlom, ktorí nechcú nič podceniť a zanedbať.

Viktor pracuje na obsahovej stránke, študuje historické materiály, od miestnych zisťuje ich srdcové miesta konkrétnej lokality či vyhľadáva historické a aktuálne fotografie. 

Po spracovaní podkladov sa do práce púšťa Pavol spoločne s ďalším spoluautorom, ktorý sa rozhodne prispieť do konkrétneho projektu. Pripravia dizajn, ten zase putuje do tlačiarne, kde sa na konečnom výsledku dohadujú niekedy aj celé dni.

„Tlačíme na populárnom tlačiarenskom systéme z Japonska, risografe. Každá farba sa tlačí zvlášť, každá má vlastný bubon, ktorý sa vymieňa. Preto ak robíme viacfarebný print, tak papier musíme do stroja vložiť toľkokrát, koľko farieb používame,“ opisuje Viktor. 

Boom zažívajú autorské printy, o ktoré majú ľudia veľký záujem. V ponuke sa preto dlho nezdržia. Foto: archív značky Bratiska

Práca na printoch zaberie dvojici kamarátov množstvo času. Ich cieľom je detailne zachytiť desiatky budov a ďalších drobností, akými sú napríklad ľudia, zvieratá, príroda či dopravné prostriedky, ktoré dotvárajú atmosféru každej lokality.

Prvé printy sme vydali v lete 2019. Tento rok sme začali so štvrťami: Palisádami, Hradným kopcom, Kolibou a Horským parkom. Tieto miesta som vedel lepšie spracovať, keďže som v nich vyrastal a stále v nich trávim veľa času. Pokračovali sme Železnou studničkou a Šancovou, ďalšie budú prekvapenie,“ dodáva Viktor.  

Nové spolupráce a ďalšie plány

Biznis chcú posúvať ďalej, dať mu vyšší zmysel, a preto sa neboja prehlbovať svoje projekty. „Za posledné mesiace sa nám podarila pekná spolupráca s občianskym združením Post Bellum, ktoré vyhľadáva a dokumentuje spomienky pamätníkov kľúčových momentov 20. storočia,“ hovorí Viktor.

A tak vytvorili limitovanú kolekciu Príbehy SNP, ktorú na svojom webe prezentujú cez príbehy pamätníkov Vladimíra Strmeňa, Branislava Tvarožka aj Albína Jankulíka.  

Čo sa týka budúcnosti Bratisky, dvojica kamarátov je s nastavovaním cieľov na ďalší rok opatrná. S radosťou by sa však dostali na nové predajné miesta, aby mali zákazníci k ich produktom bližšie.

Táto stratégia sa im osvedčila napríklad v Trnave, kde sa ich produkty nachádzajú priamo v priestoroch mestskej veže. Aj svoje autorské printy, do ktorých vkladajú veľa energie a úsilia, by raz chceli vydať formou knihy, aby si ich mohli ľudia lepšie a ľahšie študovať.

Ich najväčším snom je však otvoriť si raz v bratislavskom Starom Meste vlastný ateliér so showroomom. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?