Jeden darček zo srdca, ktorý zmenil všetko. Keď sa bratia Maroš (38) a Dominik (27) Mellenovci zo Zvolena rozhodli podarovať tretiemu súrodencovi Ľubošovi a jeho manželke Veronike vlastnoručne vyrobenú dekoračnú mapu Nitry, netušili, že urobili prvý krok k vlastnému podnikaniu. Po pozitívnych ohlasoch od známych sa rozhodli zanechať pôvodné kariéry a založiť značku Pomello.
Za štyri roky fungovania ich dekoračné mapy, plagáty a obrazy zdobia kancelárie primátorov, priestory slovenských i zahraničných firiem, zdravotníckych zariadení. Darček v podobe personalizovaného obrazu nočnej oblohy dostal od bratov aj raper Majk Spirit, keď sa mu narodila dcéra. So svojou tvorbou Mellenovci absolvovali tiež šnúru výstav v nákupných centrách.
Cyklistika, správa e-shopu a dar pre brata
Ešte predtým, ako bratia Mellenovci spojili svoje sily v podnikaní, pôsobili obaja v úplne iných oblastiach. Dominik našiel záľubu vo vytrvalostnej cyklistike a vďaka tvrdej práci a talentu sa stal dvojnásobným majstrom Slovenska. Okrem toho je držiteľom rekordu v 24-hodinových pretekoch. V júli 2015 sa mu totiž na Slovakia Ringu podarilo prejsť za tento čas bez jedinej prestávky vzdialenosť 923,5 kilometra.
Bratia sa snažili svoje originálne produkty dostať aj priamo k ľuďom. Na fotografii je Maroš. Foto: archív značky Pomello
Marošove kroky viedli iným smerom. Pomáhal založiť a neskôr aj spravoval internetový obchod spoločnosti, ktorá sa venovala predaju náhradných dielov do automobilov. Hoci sa v kariérnom živote k dizajnu a umeniu bratia nepriblížili, mali k nim pozitívny vzťah. Od útleho veku ich fascinoval zemepis, atlasy a mapy. Ich značka Pomello sa zrodila po tom, čo svojmu tretiemu bratovi a jeho manželke darovali dekoračnú mapu, ktorá ozdobila ich nový byt.
„Vtedy nám pomohol kamarát, sparingpartner pri cyklistických výjazdoch, ktorý sa venuje mapovým podkladom a tvorbe máp,“ spomína Dominik. No keď ich výtvor začali známi zasypávať chválou, povedali si, že to skúsia s vlastným podnikaním. V tom čase Maroš túžil zúročiť nadobudnuté skúsenosti a spustiť vlastný internetový obchod. Z tohto bodu to bolo k založeniu značky Pomello už len na krok.
Jeden veril, v druhom hlodali pochybnosti
Ich vízia sa v roku 2016 stala skutočnosťou. Bratia Mellenovci začali vytvárať dekoračné mapy slovenských miest aj zahraničných metropol. Prvé plagáty ponúkli na predaj cez slovenský handmade portál Sashe, neskôr sa s nimi usadili aj na českej nákupnej galérii Fler. A potom navštívili zopár predajných akcií, aby sa dostali bližšie k ľuďom. „Na rozdiel od brata, ktorý projektu veril od začiatku, som mal pochybnosti. Uveril som tomu, keď nás po roku fungovania pozvali do televízie predstaviť Pomello,“ prezrádza Dominik.
Značka Pomello chce ponúkať darčeky na mieru, ktoré ľudia nenájdu na každom kroku v obchodoch. Foto: archív značky Pomello
Od začiatku podnikania bolo filozofiou bratov ponúkať trhu neopozerané a originálne darčeky, ktoré sa nedali nájsť bežne v obchodoch. Ich plagáty, mapy a obrazy preto často končia v rukách novomanželov, narodeninových oslávencov, čerstvých rodičov, alebo si svoje miesto nájdu pod vianočným stromčekom. „Začali sme predajom plagátov dekoračných máp. Postupne sa to vyvíjalo. Ľudia chcú mať spomienku na obľúbené miesta, kde strávili časť života. Doplnili sme sortiment o mapy štátov, mapy oblohy boli pokračovaním,“ približuje Maroš.
A práve mapy nočnej oblohy, ktoré zobrazujú rozmiestnenie hviezd na základe konkrétneho dátumu, času a miesta na Zemi, patria v značke Pomello medzi najpredávanejšie produkty. Všetky podklady k ich tvorbe čerpajú bratia zo zdrojov, ktoré vychádzajú z vedeckých a tiež matematických výpočtov. „Z databáz astronómov vieme generovať presné zobrazenie oblohy z minulosti, ale aj z budúcnosti,“ vysvetľuje Dominik. Neskôr zaradili do ponuky aj hotové zarámované obrazy, ktorým stačí už len nájsť vhodné miesto na vystavenie.
Mysleli na nedočkavých zákazníkov
Nedočkavci si môžu ich grafiky objednať aj online vo formáte PDF, stačí ich doma vytlačiť a vystaviť alebo darovať. Ocenia to aj ľudia, ktorí kupujú darčeky na poslednú chvíľu. „Od geografie sme na chvíľu odbočili a pripravili sme sériu plagátov s tematikou kávy. Najnovším produktom sú plagáty zobrazenia Mesiaca podľa konkrétneho dátumu, času a miesta na Zemi,“ dopĺňa Maroš.
Mapy nočnej oblohy sú populárnym produktom, ktorý zachytáva významné udalosti v živote. Foto: archív značky Pomello
Momentálne sa súrodenci venujú podnikaniu naplno. „V dnešnej rýchlej dobe sa to inak nedá. Neviem si predstaviť, že by zákazník čakal na e-mailovú odpoveď alebo správu na sociálnej sieti, kým sa vrátim z práce. Zvykneme odpovedať do jednej hodiny, väčšinou však v priebehu niekoľkých minút,“ upresňuje Dominik. Okrem toho pripravujú produkty na mieru, čo si vyžaduje individuálny prístup a investíciu vo forme času.
A ako rozhodujú o tom, čo ďalšie zaradia do ponuky značky Pomello? Vlastných nápadov majú v zálohe dostatok na roky dopredu, no tiež sa radi nechajú inšpirovať zákazníkmi. K obrazom a plagátom by radi pridali napríklad hrnčeky s cestovateľskými motívmi, prípadne tričká a mikiny.
Hoci zo začiatku pracovali výhradne z domu, neskôr našli pre svoje grafiky menší sklad. Po štyroch rokoch fungovania sa zamýšľajú nad vlastnou kanceláriou s väčšími skladovými priestormi aj s výpomocou. „Radi by sme začali predávať aj v Poľsku a v Maďarsku,“ dodáva Dominik.
Značke Pomello sa bratia venujú naplno. Na fotografii je Dominik. Foto: archív značky Pomello
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]