Tento článok je PRestige. Čo to znamená?
9. novembra 2020

Spoločnosť Be Lenka chcela pôvodne tvoriť a predávať šatkové nosiče pre deti. Dnes vyrába aj barefootové topánky, funguje na šiestich európskych trhoch a plánuje expandovať do Ameriky. Víziu podporila aj banka. 

Pred tromi rokmi sa stretla Lenka Cenigová, bývalá paraolympionička v atletike, a manažér Juraj Fehervari. Lenka vyrábala a predávala ergonomické detské nosiče, Juraj mal e-shop podobného zamerania, tiež bol fanúšikom nosenia detí, a tak oslovil Lenku so zmysluplným biznis plánom. Zhodli sa, že chcú slovenskú značku dostať do celého sveta.

Zdroj foto: Archív klienta

Barefoot pozitívne ovplyvňuje zdravie 

Názov Be Lenka odráža Lenkin optimizmus a presvedčenie, že všetko sa dá. Zároveň Be ako „Buď“ reprezentuje odkaz byť tu a teraz, žiť život naplno. 

Deti, ktoré inšpirovali Lenku na začiatku, posunuli firmu aj ďalej. Keď sa postavili na nohy, zakladatelia firmy pátrali po vhodných topánočkách. Na trhu nebol široký výber, preto sa rozhodli vyrábať vlastné. Takto prirodzene rozšírili portfólio Be Lenka o barefootové topánky. Juraj hovorí, že všetky ich produkty majú za cieľ zlepšiť život a odkazujú na vyšší zmysel. „Nosič podporuje vzťah dieťaťa a rodiča, zároveň umožňuje slobodný pohyb rodiča. Barefoot je spojenie človeka a zeme. Môže stáť pevne, čo pozitívne ovplyvňuje jeho zdravie a podporuje aj vnímanie zeme, po ktorej chodí,“ vysvetľuje. 

Online predaj ich podržal počas pandémie 

Dnes majú štyri kooperačné dielne a fungujú ako výrobná a vývojová firma s vlastnými predajnými kanálmi hlavne online, ale aj stovkami veľkoobchodných odberateľov v Európe. Sú silne rastovo orientovaní, s víziou priniesť produkt do celého sveta. „Chceme zmeniť návyky obúvania ľudí a dopriať im krásny pocit slobody nôh,“ vysvetľuje J. Fehervari.

Be Lenka expandovala na nové trhy, do Čiech, Nemecka, Francúzska, Anglicka, Poľska a v roku 2021 sa chce angažovať v USA. Neustále rozširuje ponuku, v ktorej sú aj detské topánky a tínedžerská obuv, pridávajú modely aj veľkosti. „Detské topánky sme spustili len počas leta a celá séria sa vypredala za 4 dni,“ dopĺňa J. Fehervari. To, že sa sústreďovali najmä na online predaj sa ukázalo ako dobrá stratégia najmä v čase pandémie. 

Zdroj foto: www.belenka.sk

Sporiteľňa nám dala pocit bezpečia 

J. Fehervari sa považuje za konzervatívneho podnikateľa. „V neistote na začiatku pandémie sme požiadali Slovenskú sporiteľňu o podporu. Nakoniec sme ju ani nedočerpali, ale za pocit bezpečia to stálo,“ vysvetľuje. Slovenská sporiteľňa im poskytla kontokorentný úver a splátkový úver na financovanie obstarania zásob s odložením splácania. Banku zaujal najmä ich obchodný model, pôsobenie na zahraničných trhoch, kvalita vyrábaných produktov a zameranie na expanziu a rast.  „Rozumeli sme si s mladým manažmentom, sú otvorení, korektní a špičkoví odborníci,” vysvetľuje Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo. Podľa neho podnikatelia aktuálne využívajú najmä odklad splátok úverov a štátne programy.