Viaceré banky hlásia napadnutie hackermi. Spomedzi slovenských odnoží zaznamenali výpadky klienti Fio banky. Ťažkosti hlásia české ČSOB, Air Bank, Komerční banka či Česká spořitelna – evidujú problémy s prihlásením do internetového a mobilného bankovníctva. Čelia tiež výpadkom webstránok.
Podľa hovorcu Fio banky Jakuba Heřmánka ide o organizovaný útok zo zahraničia. Výpadok mobilného bankovníctva potvrdila aj hovorkyňa ČSOB Michaela Průchová a hovorca Českej bankovej asociácie Radek Šalša vyhlásil, že ide o kybernetické útoky.
DDos útok zo zahraničia
Podľa pracovníčky z tímu Komerčnej banky Jany Pokornej zaznamenala inštitúcia DDoS útok. Ide o útok, pri ktorom hackeri zahltia servery obete obrovským množstvom prihlásení a podnetov, čím ho vyradia z prevádzky.
„V tejto chvíli identifikujeme snahy o nejaký DDoS útok, napriek tomu sa nám ho darí pomerne efektívne manažovať. Klienti môžu zaznamenať pomalšie načítavanie webových stránok, ale inak všetko funguje, ako má,“ napísal pre server iROZHLAS.cz Filip Hrubý z Českej sporiteľne.
Slovenská pobočka Fio banky informovala klientov o obmedzení služieb z dôvodu kyberútoku. Foto: FB Fio banka Slovensko
Fio banka od dnešného rána eviduje nefunkčnosť svojho webu, internetového a mobilného bankovníctva a tiež investičnú aplikáciu e-Broker, uviedol Heřmánek. „Podľa našich informácií ide o dôsledky organizovaného kybernetického útoku zo zahraničia,“ dodal.
Air Bank oznámila výpadok v príspevku na sieti X (bývalý Twitter, pozn. red.) – hlási výpadok mobilného a internetového bankovníctva. „Pracujeme na tom, aby bolo všetko zase v poriadku,“ uviedla banka.
Slovenská pobočka Fio banky okolo 13.00 hod. na Facebooku uviedla, že „aktuálne už fungujú naše webové stránky a z nich aj prihlásenie do internetového bankovníctva či investičnej aplikácie e-Broker. Rovnako je možné prihlásiť sa aj do mobilného bankovníctva Smartbanking. Ospravedlňujeme sa za možné komplikácie a ďakujeme za trpezlivosť“.