17. februára 2021

Najväčší český e-shop Alza sa vezie na vlne rastúceho záujmu o e-commerce. Za rok 2020 firma rástla najrýchlejšie za posledných 10 rokov a tržby sa jej medziročne zvýšili z 1,1 miliardy eur na viac ako 1,4 miliardy bez DPH. Firma tiež za rok vybavila skoro 16 miliónov objednávok a nakupovalo u nej okolo 5 miliónov ľudí.

„O tom, že nám zákazníci v náročných časoch verili, svedčí rast vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. V Česku sme rástli o 23 percent, na Slovensku to bolo 36 percent a v Maďarsku 27 percent. Obrovský úspech sme zaznamenali v Rakúsku a Nemecku, kde sme vzrástli o 250, respektíve o 236 percent,“ uvádza podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza Tomáš Havryluk.

Rozrastajú sa AlzaBoxy aj spolupráce

Okrem expanzie sa firma zamerala tiež na rozvoj svojich privátnych značiek a spoluprácu s ďalšími internetovými hráčmi na trhu, ako je predajca módy Zoot alebo e-shop Alkohol.cz. K rastu firmy prispelo tiež rozšírenie siete samoobslužných výdajných AlzaBoxov, ktoré aj počas pandémie umožnili bezpečné vyzdvihnutie objednávok. Počas roka sa ich počet viac ako strojnásobil na sedem stoviek.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Reklama

Príspevok, ktorý zdieľa Alza.cz / Alza.sk (@alza_czsk)

„Rýchlosť a zároveň bezpečnosť doručenia sa stala jednou z hlavných potrieb zákazníkov. Preto sme rozšírili služby nášho vlastného dopravcu AlzaExpres, ktorá umožňuje doručenie na konkrétnu hodinu. Dostupné sú v jedenástich mestách v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Posilnili sme aj spoluprácu s Liftagom, ktorý pre nás rozváža v dvadsiatich mestách. S ním sme vlani rozviezli vyše stotisíc objednávok,“ opisuje Tomáš Havryluk.

1,39 objednávky za sekundu

Mobilné telefóny dosiahli tržby takmer 155-tisíc eur, tesne pod touto métou skončili notebooky, domáce elektro a príslušenstvo pre IT a mobilné telefóny. „rekordným dňom pre nás bol 14. december s tržbami viac ako 292 miliónov českých korún (11,3 miliónov eur) a viac ako 119-tisíc objednávkami. To predstavuje v priemere 1,39 objednávky za sekundu,“ približuje Sadílek.

Pandémia sa prejavila aj na tom, akým spôsobom zákazníci nakupujú a ako chcú platiť za tovar. Takmer v 70 percentách prípadov totiž platili zákazníci kartou. Na úkor predtým veľmi obľúbenej platby na dobierku alebo v hotovosti pri prevzatí tovaru sa zvýšil tiež podiel online platieb kartou – a to na 46 percent.

Dobročinné projekty

Firma v roku 2020 tiež takmer zdvojnásobila (oproti roku 2019) pomoc tým, ktorí to potrebujú. Venovala milión korún (38,6-tisíc eur)  na vývoj pľúcnych ventilátorov CoroVent, zapojila sa do skupiny Covid19CZ a pomáhala s rozjazdom linky 1212. Na vlastných 3D tlačiarňach tlačila ochranné štíty pre svojich zamestnancov i pracovníkov nemocníc a poskytla ochranné pomôcky, dezinfekciu a stany pre ľudí bez domova.

Do svojej CSR platformy „Souhvezdí pomoci“ už tiež zapojila 80 neziskových organizácií s viac ako 100 projektmi, na podporu ktorých sa vybralo vyše dva milióny korún (77-tisíc eur). Ďalšia podpora putovala sociálne znevýhodneným deťom v Česku, na Slovensku aj v Maďarsku, ktorým Alza venovala notebooky, aby sa mohli zapojiť do online výučby. Nadačnému fondu pre predčasne narodené deti a ich rodiny venovala finančný dar v hodnote 1,5 milióna korún (58-tisíc eur).

Článok vyšiel na webe českého Forbesu. Autorkou je Jana Mertová.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?