17. februára 2021

Najväčší český e-shop Alza sa vezie na vlne rastúceho záujmu o e-commerce. Za rok 2020 firma rástla najrýchlejšie za posledných 10 rokov a tržby sa jej medziročne zvýšili z 1,1 miliardy eur na viac ako 1,4 miliardy bez DPH. Firma tiež za rok vybavila skoro 16 miliónov objednávok a nakupovalo u nej okolo 5 miliónov ľudí.

„O tom, že nám zákazníci v náročných časoch verili, svedčí rast vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. V Česku sme rástli o 23 percent, na Slovensku to bolo 36 percent a v Maďarsku 27 percent. Obrovský úspech sme zaznamenali v Rakúsku a Nemecku, kde sme vzrástli o 250, respektíve o 236 percent,“ uvádza podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza Tomáš Havryluk.

Rozrastajú sa AlzaBoxy aj spolupráce

Okrem expanzie sa firma zamerala tiež na rozvoj svojich privátnych značiek a spoluprácu s ďalšími internetovými hráčmi na trhu, ako je predajca módy Zoot alebo e-shop Alkohol.cz. K rastu firmy prispelo tiež rozšírenie siete samoobslužných výdajných AlzaBoxov, ktoré aj počas pandémie umožnili bezpečné vyzdvihnutie objednávok. Počas roka sa ich počet viac ako strojnásobil na sedem stoviek.

„Rýchlosť a zároveň bezpečnosť doručenia sa stala jednou z hlavných potrieb zákazníkov. Preto sme rozšírili služby nášho vlastného dopravcu AlzaExpres, ktorá umožňuje doručenie na konkrétnu hodinu. Dostupné sú v jedenástich mestách v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Posilnili sme aj spoluprácu s Liftagom, ktorý pre nás rozváža v dvadsiatich mestách. S ním sme vlani rozviezli vyše stotisíc objednávok,“ opisuje Tomáš Havryluk.

1,39 objednávky za sekundu

Mobilné telefóny dosiahli tržby takmer 155-tisíc eur, tesne pod touto métou skončili notebooky, domáce elektro a príslušenstvo pre IT a mobilné telefóny. „rekordným dňom pre nás bol 14. december s tržbami viac ako 292 miliónov českých korún (11,3 miliónov eur) a viac ako 119-tisíc objednávkami. To predstavuje v priemere 1,39 objednávky za sekundu,“ približuje Sadílek.

Pandémia sa prejavila aj na tom, akým spôsobom zákazníci nakupujú a ako chcú platiť za tovar. Takmer v 70 percentách prípadov totiž platili zákazníci kartou. Na úkor predtým veľmi obľúbenej platby na dobierku alebo v hotovosti pri prevzatí tovaru sa zvýšil tiež podiel online platieb kartou – a to na 46 percent.

Dobročinné projekty

Firma v roku 2020 tiež takmer zdvojnásobila (oproti roku 2019) pomoc tým, ktorí to potrebujú. Venovala milión korún (38,6-tisíc eur)  na vývoj pľúcnych ventilátorov CoroVent, zapojila sa do skupiny Covid19CZ a pomáhala s rozjazdom linky 1212. Na vlastných 3D tlačiarňach tlačila ochranné štíty pre svojich zamestnancov i pracovníkov nemocníc a poskytla ochranné pomôcky, dezinfekciu a stany pre ľudí bez domova.

Do svojej CSR platformy „Souhvezdí pomoci“ už tiež zapojila 80 neziskových organizácií s viac ako 100 projektmi, na podporu ktorých sa vybralo vyše dva milióny korún (77-tisíc eur). Ďalšia podpora putovala sociálne znevýhodneným deťom v Česku, na Slovensku aj v Maďarsku, ktorým Alza venovala notebooky, aby sa mohli zapojiť do online výučby. Nadačnému fondu pre predčasne narodené deti a ich rodiny venovala finančný dar v hodnote 1,5 milióna korún (58-tisíc eur).

Článok vyšiel na webe českého Forbesu. Autorkou je Jana Mertová.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?