1. októbra 2019

Slováci a Česi majú čoraz väčší záujem o prémiové služby a produkty. Finančný riaditeľ spoločnosti Alza Jiří Ponrt v rozhovore pre Forbes.sk tvrdí, že zákazníci chcú čoraz častejšie okrem produktov aj doplnkové služby – zapojenie spotrebičov či vynesenie tovaru až do bytu. 

Vaša značka je rozpoznateľná aj vďaka Alzáčikovi, nechystáte sa rebrandovať? 

Určite si to nemyslím. Alzáčik stále funguje dobre a hlavne prináša stále lepšiu a širšiu ponuku. 

Podľa posledných údajov z roku 2018 stúpli medziročné tržby a zisk spoločnosti Alza pomerne výrazne. Chystáte sa vďaka tomu do niečoho investovať? 

Asi by som povedal, že celkový rast je spojený s tým, že neustále inovujeme. Robíme viacero vecí a je ťažké vypichnúť jednu, keďže sa snažíme inovovať v každej časti firmy cez všetky oddelenia. Pozorne sledujeme všetky inovácie – AI, AR, VR alebo napríklad 3D tlač. Nedávno sme spustili špeciálny program zapožičania 3D tlačiarní do škôl. Neustále pridávame nové segmenty.

Čo to znamená pre zákazníka?

Tento rok napríklad sortiment pre domácich miláčikov, športové topánky alebo vlastný rad produktov AlzaEco, AlzaPower či AlzaErgo. V Česku testujeme rozvoz tovaru s Liftagom. Na Slovensku zasa testujeme vratné Repeteboxy (prepravné boxy, pozn. red.) a rozvoz cyklokuriérom. V Česku oslavujeme 25 rokov, na Slovensku tento rok 15 rokov a sami zákazníci sú pre nás hnacím motorom. Myslím si, že inak by sme neudržali tempo s trhom. V čase, keď Alza začínala, online predaj ukrajoval len časť z celého retailového koláča. Dnes sme už v stave, keď sa elektronika normálne nakupuje na webe a retail sa už stal minoritou.

FOTO: Nazrite do diania nášho podujatia Forbes Technológie 2019.
Takto to vyzeralo na 6. ročníku

Čo však prinesie blízka budúcnosť? Mohli by ste dať aj konkrétnejší príklad? 

Určite môžem povedať, že chceme rozširovať sieť AlzaBoxov (schránky pre vyzdvihnutie tovarov, pozn. red.), ďalej chceme rozvíjať naše predajne budúcnosti – bezobslužné obchody. Určite sa chceme zamerať na doručovanie a túto službu zlepšovať. Myslím si, že tento smer je rozhodujúci, a tu majú zákazníci zo Slovenska a Česka výhodu, že začína byť bežné, že sa objednávka doručuje v daný deň.  

Okrem týchto tradičných služieb ponúkate aj finančné služby a Premium Deals. Je o to záujem, respektíve aký je rozdiel pri týchto službách v nákupnom správaní Slovákov a Čechov? 

Nemyslím si, že medzi Slovákmi a Čechmi je nejaký zásadný rozdiel. Ekonomikám oboch krajín sa všeobecne darí. Čím ďalej, tým viac vidíme, že zákazníci využívajú prémiové služby. Tým mám na mysli napríklad predplatiteľskú službu Alza NEO, s ktorou môže mať záujemca každý rok nový tovar – mobil alebo notebook. Pri doprave napríklad ľudia využívajú možnosť vynesenia na poschodie, a to hlavne v prípade väčšieho tovaru. Pri spotrebičoch je to možnosť zapojenia či montáže. Pri platbách je zasa dosť badateľný záujem o platbu kartou.

Aké sú trendy v oblasti finančných služieb? 

Ďalšiu vec, ktorú vidíme napríklad vo finančných službách, je presun k istote a pohodliu. To znamená, že ľudia si čoraz častejšie kupujú predĺženú záruku na výrobky alebo ich okamžitú výmenu. A je to presne o tom, že každý vie, čo je záruka, každý rozumie i tomu, čo je predĺžená záruka, nikto nechce strácať čas. Vidíme, že sa to stáva pomaly normou a platí to pre obe krajiny. 

Jiří Ponrt zo spoločnosti Alza bol aj rečníkom na podujatí Forbes Technológie 2019.
Jiří Ponrt (druhý zľava) bol spíkrom aj v jednom paneli na konferencii Forbes Technológie 2019. Foto: Marek Mucha

Spomínali ste, že narástol záujem o platby kartou. Viete to aj nejako kvantifikovať, a teda povedať, koľko ľudí preferuje takúto platbu? 

Môžeme povedať, že platby kartou už dosiahli 50 percent. Počíta sa tam aj platba kartou na pobočke či v boxe. No napríklad platba kartou cez internet rastie ešte rýchlejšie. 

Panel, v ktorom ste vystupovali na konferencii Forbes Technológie 2019, sa volal Retail revolution. Prečo ste v Alza teda stále verní aj kamenným pobočkám? 

Pred desiatimi rokmi si všetci hovorili, že kamenné predajne sú niečo, čo je možno dočasné, ale realita je iná. Zákazník chce mať stále kontakt s človekom, chce sa ísť občas poradiť, ísť si tovar prezrieť. Aj napriek tomu, že sa snažíme dať na web všetky potrebné informácie či kvalitné fotky, ideálne aj videá. Teda všetko, aby sa zákazník mohol rozhodnúť doma v pokoji. Ale stále je ešte veľa zákazníkov, ktorí sa chcú uistiť o kvalite a predajne mnohým slúžia práve na to. Ak by som mal uviesť príklad, tak je to prípad Maďarska. Keď sme otvorili showroom v Budapešti, zdvihla sa aj naša konverzia na webe. Zrazu sme boli viac dôveryhodní, keďže sme mali nejaké fyzické sídlo a ľudia vedeli, že ak by sa niečo stalo, tak je tam naozaj nejaký zamestnanec, za ktorým môžu ísť.

Aký segment tovaru sa u vás najlepšie predáva? Stále je to elektronika? 

Náš tovar je rozsegmentovaný trochu viac do hĺbky. Najviac predávaným segmentom sú mobily a notebooky. Dokopy máme sedem segmentov, každý z nich má hodnotu viac ako miliardu českých korún, čo je zhruba 40 miliónov eur. Okrem mobilov a notebookov sú to napríklad televízory, veľké domáce spotrebiče ako chladničky či práčky, potom malé spotrebiče, komponenty a príslušenstvo. 

Startup SurgLogs digitalizuje zdravotníctvo v USA.
Stojí za ním Slovák Peter Zajac

Okrem toho ste sa však pustili aj do biznisu s vlastnými, privátnymi značkami, ku ktorým sa pridal aj sortiment drogérie. Prečo ste do toho išli? 

Darí sa im veľmi dobre, preto ich aj rozširujeme. Začali sme pôvodne s AlzaPower, čo boli nabíjacie káble, príslušenstvo a podobne. Povedali sme si, že privátnu značku urobíme ako prémiový produkt za rozumnú cenu. Sami sme hľadali továrne, kde sa to bude vyrábať, a starostlivo kontrolujeme kvalitu. Čo sa týka značky AlzaEco, naším cieľom bolo vytvoriť kvalitný ekologický produkt s vysokým podielom prírodných látok, ktorý bude svojím zložením maximálne šetrný k prírode. Produkty ponúkame v moderných ekologických obaloch, ktoré predstavujú minimálnu záťaž pre životné prostredie a sú ľahko recyklovateľné. Čo sa týka AlzaErgo, umožnili sme zákazníkom starať sa o ich zdravie aj pomocou elektroniky. Sú to rôzne elektricky nastaviteľné stoly, závesné veci, držiaky a podobne. To znamená, že sa v tomto smere snažíme ísť zákazníkovi oproti.  

Na Slovensku a v Česku ste jedným z najväčších hráčov. Ako ste spomínali, vstúpili ste aj do Maďarska. Ako sa vám darí mimo „domáceho“ trhu? Chystá sa Alza expandovať aj ďalej? 

Fyzicky pôsobíme v štyroch krajinách – Slovensko, Česko, Maďarsko a Rakúsko. S tým, že v Rakúsku máme jednu malú pobočku. Posledné dva roky sme boli zameraní na Maďarsko, čo sa nám naozaj oplatilo. Myslím si, že je tam stále obrovský priestor na to, aby sme narástli, a to z toho dôvodu, že tam máme zatiaľ jeden veľký showroom a 14 AlzaBoxov. Do ďalších štátov sa chystáme tiež, máme to premyslené a uvidíme, kedy sa to začne. No na webe predávame v 11 krajinách. 

Spomínali ste, že akcie na zákazníkov stále fungujú. Avšak napríklad Black Friday sa stretol aj s kritikou. Zákazníci sa sťažovali, že ceny boli tesne pred výpredajom umelo zvýšené, čo sa potom premietlo do lákavej zľavy. 

To určite nie je naším cieľom. Keď ponúkame zľavu, tak sa snažíme, aby to zľava aj naozaj bola. Sú to obmedzené počty kusov produktov, ktoré máme či už my, alebo je to v spolupráci s dodávateľom. 

Bolt sľubuje v najbližšom čase donášku jedla a kolobežky.
Rozhliada sa aj po bicykloch

Takže viete zaručiť, že sa to tento rok napríklad nebude opakovať? 

Snažíme sa, aby sa nám toto nemohlo stať. Zákazník je pre nás na prvom mieste, vážime si jeho dôveru a nechceme ju stratiť. K systémovým úpravám cien v žiadnom prípade nedochádza, ale pri takom množstve dôjde aj k ľudskému pochybeniu. Nastavujeme také opatrenia, aby sa podobná situácia už v budúcnosti neopakovala. Vieme, že sme sledovaní obchodnými inšpekciami. Ceny, ktoré sa tam objavujú, sú odporúčané od obchodníka, prípadne tam môže byť uvedená aj historická cena. To znamená, že produkt môže mať dnes už nižšiu cenu, akú mal pred niekoľkými rokmi, z ktorej mohla byť zľava vypočítaná. 

Kto je typickým zákazníkom spoločnosti Alza? A motivujete možno staršie generácie k nákupu cez internet? 

Minulý rok sme si robili prieskum, z ktorého vysvitlo, že naším typickým zákazníkom je muž medzi 18 a 44 rokmi, ale nie je to žiadna extrémna dominancia. Z dát však vyšlo aj to, že náš zákazník je dobre postavený s nadpriemerným príjmom a žije v meste. Súvisí to však aj s tým, že najsilnejší sme v Prahe. Naším cieľom je teraz ísť viac do regiónov aj kvôli tomu, že sme spúšťali napríklad segment krmiva pre domáce zvieratá. V tomto smere sa už nedá povedať, či je to určené pre mužov, ženy, starých či mladých. Prednedávnom sme kompletne prekopali beauty segment, ktorý je teda zameraný primárne na ženy. Rovnako sa zameriavame na firemných zákazníkov a v posledných rokoch aj na municipality a štátne úrady. Ale náš biznis model nestojí na tom, že sa orientujeme na jeden typ zákazníka. 

Avšak, ako predsa len motivovať tú staršiu generáciu, aby u vás nakupovala? 

Táto generácia určite ocení kamennú pobočku. Chcú si tam ísť tovar obzrieť, poradiť sa a podobne. Je to však aj o tom, aby sme týchto ľudí presvedčili, aby si to vyskúšali. Napríklad aj mojim rodičom som posielal tovar do AlzaBoxu, ktorý je v ich meste, a povedal som im, aby si ho tam išli vyzdvihnúť. Najskôr sa čudovali, čo majú urobiť, ale keď to raz vyskúšali, tak už to teraz robia aj sami. 

Kto je Jiří Ponrt

Od roku 2014 pôsobí na poste finančného riaditeľa v spoločnosti Alza, kde okrem toho zastával aj pozíciu interného komerčného riaditeľa. Dnes má na starosti okrem tých finančných aj zákaznícke služby ako poistenie, záruku či možnosť kúpy tovaru na splátky. V minulosti pracoval v spoločnosti Danone, vyštudoval Vysokú školu ekonomickú v Prahe.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk