Majiteľ Albi Antonín Kokeš hovorí pre Forbes o tom, čím po pätnástich rokoch čakania oslnili poľský trh a prečo nechce žiadne snobské kaviarne.
Zamestnanci mu hovoria Tony a s podnikaním začal rok po nežnej revolúcii. Príbeh o tom, ako na Staromestskom námestí predával v stánku pohľadnice rozprával už veľakrát. Dnes má jeho vydavateľstvo obrat 71 miliónov eur (1,8 miliardy korún).
Ako sa impérium Albi rozrástlo na značku, ktorú nájdete na stolových hrách, papierových pohľadniciach a darčekových predmetoch vo väčšine domácností?
Antonín Kokeš má ako vždy kopu nápadov a plánov. Albi sa teraz chce presadiť na americkom trhu, rozšíriť sieť Antonínových pekární o dve nové pobočky vrátane úplne novej pekárne. Antonín sa stará aj o najnovší prírastok do svojho biznisu, firmu so športovým oblečením Kinoko. Už v budúcom roku počíta s investíciami v hodnote stoviek miliónov korún.
Český veľkoobchod pôsobí aj na Slovensku. Má tu 16 pobočiek a minulý rok mu slovenský trh priniesol zisk vo výške takmer 14,5 milióna eur, čo je oproti roku predtým 9-percentný nárast.
Ešte stále si myslíte, že dnes je najlepší deň začať podnikať? Vaše motto tak znie už roky.
Je to tak. Aj dnes po 33 rokoch podnikania. Jediné, čo by som na ňom zmenil je, že udržať biznis je rovnako ťažké ako ho rozbehnúť. V mojom okolí je dosť ľudí, ktorí sa z rôznych dôvodov dostali do problémov a zrušili firmy. Mnohí prepálili export, precenili rast onlinu. Ja som si uvedomil, že Albi je úspešné preto, že je stabilné.
O pár dní budete prednášať podnikateľom z malých firiem. O čom chcete hovoriť?
Cieľom je vždy nájsť správnu cestu, ako pretaviť firmu z malej do väčšej. Pre mňa sú dôležitou témou ľudia. Je v podstate úplne jedno, aký biznis robíte, ak dokážete nájsť a udržať motivovaných ľudí, ktorí žijú pre firmu.
Druhá dôležitá vec, ktorá platí aj u nás v Albi, je nechať si niečo zo začiatočných časov. Z tej atmosféry, keď u vás v kancelárii sedelo iba pár ľudí a každý o každom vedel.
Je to dôvod, prečo vás oslovila kolegyňa, ktorú sme práve stretli, Tony? To nie je vo firmách úplne bežné, však?
Je to však presne o tom. Rozrástli sme sa, máme už 663 zamestnancov. Jasné, nemôžem poznať každého, ale aj keď niekoho nepoznám, môžem sa k nemu správať rovnako priateľsky. Volajú ma teda Tony a ja si s každým tykám.
Aké veľké je Albi?
Konsolidovaný obrat je teraz viac ako 1,8 miliardy korún (71 miliónov eur). Veľký skok sa nám podaril v Poľsku a musím povedať, že to bolo po 15 rokoch čakania na zázrak. Teraz nám poľský trh prináša štvrť miliardy.
A čo sa stalo?
Prišli sme s produktom, ktorý sa veľmi dobre predáva. Ide o náš vlajkový produkt s názvom Kúzelné čítanie s našou Albi ceruzkou. Je to koncept, ktorý na miestnom trhu v podstate nemá konkurenciu.
Koľko máte obchodov?
V Česku 26 a na Slovensku 16. V ďalších štátoch fungujeme buď formou veľkoobchodu, alebo predávame licencie k pôvodným hrám.
Neobávate sa úbytku zákazníkov v nákupných centrách?
Vnímame ho aj my. Začíname pracovať na novom koncepte predajní. Je to dlhodobá cesta a transformácia potrvá roky, ale myslím si, že je jasné, že zákazníci potrebujú v obchodoch dostať niečo, čo online nezažijú. Začali sme s párty produkciou, kde si na balóniky necháte vytlačiť svoje meno alebo vizitku. Jedného dňa si však možno vytlačíte aj vlastnú hru priamo na mieste na 3D tlačiarni.
Chystáte sa na nové trhy?
V novembri a decembri sa zúčastníme na dvoch veľtrhoch v Spojených štátoch. To je trh, ktorý nás veľmi zaujíma. Nejdeme tam úplne na zelenú lúku, tamojším zákazníkom už dve hry ponúkame a myslím, že úspešne. Z amerického trhu však chceme vyťažiť viac.
Koľko produktov máte teraz celkovo v ponuke?
Dvadsaťtisíc. A stále pribúdajú ďalšie.
Napríklad?
Máme nové vydania Kúzelného čítania, nové stolové hry, napríklad druhý diel Karaku. Pustili sme sa aj do úplne nového projektu s názvom AlbiLAB, čo je modulárna vedecká stavebnica, na ktorej sme pracovali asi tri roky. Je to vedecká stanica, kde môžu deti sledovať vývoj naozajstnej laboratórnej rastliny v rôznych podmienkach. Začíname s botanickým variantom, na ktorom sme spolupracovali s Botanickým ústavom Českej akadémie vied a Prusa Research, ale predstavíme aj ďalšie varianty z mnohých iných vedných odborov. Každý si potom vytvorí jedinečnú vedeckú stanicu podľa svojich záujmov. Veľmi ma to baví.
Aký ste šéf? Prizeráte sa z diaľky?
Albi ma už až tak nepotrebuje. Momentálne sa venujem hlavne Kinokovi a Antonínovej pekárni, pretože tam vymýšľame nový koncept. Budeme mať dve úplne nové miesta, jedno bude kaviareň a druhé veľká pekáreň.
Potrebujú zmenu?
Zmena je potrebná stále. Podarilo sa nám získať krásny priestor na Vinohradoch. V ňom chceme priniesť širší sortiment, viac miest na sedenie, ale stále chceme zostať lokálni. Žiadna ďalšia snobská kaviareň. Od jari tam bude aj naša najväčšia pekáreň.
Pekárne aj športové oblečenie
Je to aktuálne najväčšia investícia?
Investícia do nových pekární bude určite cez 20 miliónov korún (takmer 800-tisíc eur). Čaká nás aj asi dvestomiliónová investícia do logistického centra (8 miliónov eur). To bude štvorpodlažná budova vo veľkosti futbalového štadiónu, ktorá rozšíri Albi areál v Červenom Kostelci.
A Kinoko?
To je stále malinká firmička. Pracujeme však na tom, aby rástla, ďalej uvidíme. Otvárali sme ju pred covidom, potom prišla energetická kríza, vypadol nám kľúčový dodávateľ. Materiál objednávame z Taiwanu alebo Talianska. Prešli sme si viacerými problémami, verím však, že ľudia už značku vnímajú.
V Česku materiály nekúpite?
Už dávno nie sme textilná veľmoc. Materiály v takej kvalite, ktorú chceme, nie. Nie je jednoduché ani nájsť dosť krajčírok, hoci stále trváme na tom, že šiť chceme v Česku.
Dnes sa v celej Európe hovorí o vrátení aspoň časti výroby do Európy. Je to naivná predstava?
Vôbec nie. Nie je to naivná predstava. Ja podnikám v textilnom priemysle, pretože verím, že tu aj naďalej budú ľudia, ktorí chcú nakupovať a nosiť lokálne výrobky.
Zmena, samozrejme, nebude možná úplne všade zo dňa na deň. Nám v Albi sa to napríklad podarilo. Predtým sme tlačili v Číne, dnes tlačíme v Česku, Nemecku a Poľsku, lebo niektoré veci sú tam jednoducho lacnejšie. Stále však ide o európsku výrobu.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Silvie Friedmannová.