Každá spoločnosť sa v súčasnosti snaží získať a udržať si vysokovýkonných zamestnancov. Nie je prekvapujúce, že štúdia McKinsey odhaduje, že takíto pracovníci sú o 400 % produktívnejší ako priemerní.
Ale stať sa špičkovým pracovníkom si vyžaduje viac než len dokončenie projektov načas a v rámci rozpočtu. Ako napísal Will Durant: „Sme tým, čo opakovane robíme. Byť výnimoční teda nie je čin, ale zvyk.“ Ak teda chcete zapôsobiť na svojho manažéra a získať zaslúžené povýšenie, budete si musieť vybudovať pevné pracovné návyky.
Toto je päť návykov vysokovýkonných ľudí, ktoré by ste si mali osvojiť, ak sa chcete posunúť po kariérnom rebríčku a dosiahnuť aj tie najvyššie ciele.
1. Špičkoví ľudia sa snažia mať vo veciach jasno.
V knihe Brendona Burcharda „High Performance Habits: How Extraordinary People Becomary That Way“ autor tvrdí, že vysokovýkonní ľudia nemusia mať nevyhnutne jasno. Ale hľadajú to. Pozrite sa na Oprah Winfrey. Každé stretnutie začína slovami: „Aký je zmysel nášho stretnutia? Čo je dôležité? Na čom záleží?“
Prečo? Pretože jasnosť nie je niečo, čo získate, je to niečo, čo aktívne hľadáte. Stanovenie cieľa pred stretnutím zaistí, že z neho vyťažíte maximum.
Schopnosť eliminovať rušivé vplyvy a naďalej sa sústrediť na to, čo je dôležité vám poskytne náskok, ktorý potrebujete.
2. Najvýkonnejší ľudia vedia, „prečo“ niečo robia.
Ak chcete byť naozaj výkonní, potrebujete cieľ. Potrebujete vedieť, prečo je dôležité, aby daný projekt fungoval dobre. Burchard hovorí: „Väčšina ľudí sa bojí pripojiť svoju identitu k výkonu. Špičkoví umelci sú ochotní sa ukázať a dať do toho svoju identitu.“ Inými slovami, vedieť, pre koho alebo čo to robíte.
3. Pracujú inteligentnejšie, nie tvrdšie.
V prieskume medzi viac ako 1 500 manažérmi a zamestnancami výskumníci David Maxfield a Justin Hale zistili, že kľúčovou vecou, ktorá odlišuje výkonných profesionálov od ostatných, je ich schopnosť pracovať inteligentnejšie – nie tvrdšie.
„Produktivita je viac než len byť zaneprázdnený,“ píše Hale. „Zamestnanci, ktorí sa naučia zvládať pracovnú záťaž rýchlo a efektívne, nielenže urobia viac; robia viac správnych vecí.“
Podľa štúdie je u najlepšie hodnotených zamestnancov:
- 55-krát menšia pravdepodobnosť, že začnú projekty, ktoré nedokončia,
- 21-krát menšia pravdepodobnosť, že zlyhajú,
- 17-krát menšia pravdepodobnosť, že budú mať doručenú poštu plnú neprečítaných e-mailov.
V knihe Mortena Hansena Great at Work opisuje inteligentnejšiu prácu týmto spôsobom: „Keď pracujete inteligentne, vyberáte si malý súbor priorít a vynakladáte obrovské úsilie v týchto vybraných oblastiach.“
4. Špičkoví ľudia si robia pravidelné prestávky.
Stáva sa vám, že jete väčšinu času pri stole? Podľa jedného prieskumu si polovica pracovníkov v USA neurobí úplnú prestávku na obed. Vysoko výkonní však chápu, že bez pravidelných prestávok budú prepracovaní a v dôsledku toho menej produktívni.
Jedným trikom je pravidlo „52 a 17“. Cieľom je urobiť si 17-minútové prestávky po každých 52 minútach intenzívnej práce. Prostredníctvom experimentu s aplikáciou DeskTime na sledovanie času sa ukázalo, že tento špecifický časový pomer zvyšuje produktivitu.
Výskumníci zistili, že 10 % ich najproduktívnejších zamestnancov dodržiava podobný pracovný postup, pretože dopĺňa pozornosť, kreativitu, produktivitu a motiváciu.
5. Špičkoví hráči nepodľahnú strachu.
Každý prežíva strach, avšak tí, ktorí dosahujú úspechy, nedovolia strachu, aby im bránil. Dokonca aj profesionálny dobrodruh Bear Grylls musel nájsť spôsoby, ako ovládať pocity úzkosti. „Naučil som sa, že najlepší spôsob, ako prekonať obavy, je preniknúť cez ne,“ povedal Grylls.
Vysokovýkonní ľudia chápu dôležitosť dokonalosti, konzistentnosti a rovnováhy. Keď si vybudujete tieto osvedčené návyky, je pravdepodobné, že dosiahnete viac, ako ste kedy snívali.
Článok vyšiel na Forbes.com, autorkou je Caroline Castrillon.