1. apríla 2019

Vlani americká vládna agentúra Bureau of Labor Statistics zistila, že takmer štvrtina ľudí v USA pracuje aspoň čiastočne z domu. Čím viac času trávia v domácej kancelárii, tým skôr si začnú všímať a dokonca i pociťovať nerovnováhu formy a funkcie ich pracovného priestoru. 

„Vyváženie komfortu, funkcie a estetiky je niekedy výzvou. Klient tak musí zvážiť dôležitosť každého z týchto aspektov a zoradiť si ich podľa dôležitosti,“ hovorí Leslie Bisharat, majiteľka spoločnosti Techline Studio, ktorá sídli v kalifornskom meste Rancho Cordova.

Aká farba sa hodí do kuchynky? Takto by sa mala navrhovať moderná kancelária

Ak si nie ste istí, kde by ste mali vlastne s renováciou domácej kancelárie začať, tak vám môže pomôcť práve vaše telo. „Ľudia väčšinou prídu na to, čo potrebujú, na základe toho, čím ich telá trpia,“ vraví Roger Hockett, majiteľ firmy WorkSpaces vo washingtonskom Newcastle. Tu sú rady troch odborníkov na domáce kancelárie, ako si navrhnúť pohodlný pracovný priestor vo vlastnej domácnosti.

Správne osvetlenie

Podľa American Optometric Association strávi priemerný Američan sedem hodín denne pred počítačovou obrazovkou. I keď môžete predpokladať, že produktívne prostredie má byť jasné a svetlé, tak práve jas monitorov spôsobuje, že sa vaše oči viac namáhajú. V skutočnosti by ste mali nasmerovať svetlo v smere od svojho zorného poľa.

Ako má vyzerať moderná kancelária? Architekt menuje 4 trendy

Správne osvetlenie zahŕňa prirodzené svetlo z bočných okien a doplnkové svetlo z nastaviteľnej stolnej lampy.  Tu sú ďalšie osvetľovacie tipy, ktoré si môžete vyskúšať doma a vyhnúť sa tak jasu počítačovej obrazovky:

  • Radšej než počítačovú obrazovku využite na osvetlenie papierov, ktoré musíte dokončiť, nastaviteľnú stolnú lampu.
  • Svoj monitor umiestnite tak, aby sa okná v priestore nachádzali pozdĺž vašej pracovnej stanice. Dajte pozor, aby neboli pred a ani za obrazovkou.
  • Nakloňte si monitor tak, aby ste za ním nemuseli zohýnať krk.
Správne osvetlenie môže v kancelárii vyzerať i takto. Foto: Pexels

Skombinujte ten správny nábytok

Ak nemáte dostatočný rozpočet na vylepšenie celej svojej domácej kancelárie, tak by ste podľa Hocketta mali začať kreslom alebo stoličkou. Všetci traja odborníci odrádzajú ľudí, aby si túto vec kupovali len tak bez rozmyslu, online a hlavne bez toho, aby si do kresla či na stoličku sadli. A aj keď to presne takto urobíte, tak sa uistite, že má tovar dostatočne dlhú záručnú dobu, aby ste ho mohli vymeniť v prípade, ak sa u vás počas sedenia prejavia bolesti.

Každý časť kresla alebo stoličky by mala byť nastaviteľná. No nezastavujte sa len pri tomto atribúte. Uistite sa, že má trebárs bedrovú opierku, lakťové opierky a výška sedadla sa prispôsobí vám a vášmu telu. „Pohyb je kľúčový,“ ozrejmuje Jen MacKaben zo spoločnosti Fully, ktorá sa venuje výrobe nábytku v oregonskom Portlande. MacKaben ako riešenie navrhuje kreslo, ktoré umožňuje majiteľovi hojdať sa i odrážať.

K nastaviteľnému kreslu je vhodný i stôl s flexibilnou výškou. „Stoly s pevnou výškou vedú k mnohým bolestiam chrbtice,“ upresňuje MacKaben. „Rozdiel pocítite okamžite.“ Takzvané standing desky sú momentálne v kanceláriách populárne. Podľa odborníkov, ktorí sa venujú výrobe nábytku, je mnoho zamestnancov, ktorí sú na tomto trende takí závislí, že si ho zadovážia i domov.

Ak budete postupne vylepšovať svoju domácu kanceláriu, tak by ste mohli mať záujem i o tieto ergonomické doplnky:

  • Podložka na státie alebo flexibilná podnožka (v prípade, že sedíte)
  • Vysoká stolička, o ktorú sa dá opierať
  • Pohyblivé rameno na monitor alebo stojan na laptop
  • Nastaviteľná podložka pod klávesnicu a myš s opierkou na zápästie
Pri zariaďovaní si treba vybrať kvalitné kreslo či stoličku. Foto: Forbes.com/Janiczek Homes

Modulárne usporiadanie

Keď začnete pracovať vo svojej novej domácej kancelárii, alebo ak zmeníte v rámci spoločnosti pracovné miesto, tak môžete prevziať rôzne návyky. Možno prídete na to, že počas konferenčných hovorov potrebujete chodiť alebo že nebudete používať skriňu na dokumenty tak často ako kedysi. Zvážte teda, či je usporiadanie vašej kancelárie flexibilné. „Nábytok by mal v priestore zapadnúť. Okrem toho by mal byť navrhnutý tak, že ho v prípade potreby viete premiestniť, “ hovorí Bisharat.

Tiež si treba uvedomiť, že telá sa menia. Možno raz budete musieť nosiť okuliare. V takom prípade bude potrebné, aby ste si vedeli monitor nastaviť a prečítať si z neho veci bez toho, aby ste museli zbytočne zohýnať krk. Alebo sa doktor zrazu sústredí na váš sedavý pracovný život. Vtedy by bolo vhodné presunúť bežecký pás z pivnice do domácej kancelárie. Pointou je, že to, čo vo vašom prípade fungovalo pred pár rokmi, už dnes fungovať nemusí. Je dôležité, aby sa váš pracovný priestor vyvíjal s vami, vašou prácou a tiež telom.

Rovnako ako počúvate svoje telo, nezabudnite ani na svoju myseľ. Ak začínate každý pracovný deň pocitom úzkosti, tak je možno načase zorganizovať si papiere a poupratovať si. Alebo sa možno na konci dňa cítite deprimovaní a izolovaní od zvyšku svojej rodiny. Prispôsobenie priestoru by malo byť skvelým prvým krokom pri navrhovaní pohodlnej domácej kancelárie. Bez ohľadu na to, s čím začínate, by ste mali riešiť všetky časti tejto miestnosti, aby ste nakoniec skončili s ergonomicky efektívnym a premyslene zariadeným priestorom.

Kancelária sa má prispôsobiť majiteľovi. Vhodný je napríklad nábytok s kolieskami. Foto: Forbes.com/Howells Architecture + Design, LLC
Hlavné foto: Unsplash/Bench Accounting

Autorkou textu je Kelsey Roadruck. Článok vyšiel na webe Forbes.com ako súčasť účtu Houzz.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk