27. septembra 2021

Nie každý, kto používa LinkedIn, si hľadá prácu. Dnes ma požiadal o pomoc John, generálny riaditeľ a zakladateľ vlastnej spoločnosti. Chcel zmeniť „profil kostlivca“, ktorý mal na LinkedIne už roky, a urobiť z neho fantastický marketingový nástroj, ktorý bude propagovať jeho produkty a služby.

Slabý prvý dojem je veľmi ťažké prekonať, to je známe. A ponúknuť o sebe čo najlepší obraz môže byť v súčasnosti víťaznou stratégiou. No propagácia vlastných silných stránok, talentu a úspechov si vyžaduje aj rafinovanosť.

Ak svojej kariére vytvoríte identitu, postavíte ju na vašom prirodzenom a skutočnom talente, dokážete sa odlíšiť od konkurentov, prilákať viac šancí a zapôsobiť aj na uchádzačov o zamestnanie vo vašej firme.

Identita značky, ktorej výrobkom ste vy

Ako presne teda zvyšovať účinnosť profilu na LinkedIne? Najprv si vytvorte identitu vlastnej kariéry. Robí sa to spôsobom, ktorý je podobný, ako keď tvoríte víziu značky produktov. Rozdiel? Výrobkom ste vy.

Položte si túto otázku: Viem, aká je moja profesijná identita? Nie pracovné zaradenie, ale kariérna identita, jedinečná povesť, ktorú máte a aj ju propagujte. Ak sa vám automaticky na jazyk nederie jasná odpoveď, nie ste sami. Väčšina ľudí málo premýšľa o tom, ako sú vnímaní.

Reklama

Každý sa však musí nad touto otázkou zamyslieť – teda, ak sa chce stať najlepším, akým môže byť.

Najčastejšou chybou, ktorej sa ľudia dopúšťajú, je jednoducho ignorovať vlastný profil, neaktualizovať ho a nechať ho neúplný. Ak ste sa ho nedotkli roky, tak potrebuje zásadnú opravu.

Vaša „osobná značka“ odráža aj názor ostatných na vás ako na pracovníka či vedúceho. Sú to asociácie, ktoré si vytvárajú, keď na vás pomyslia – a na to, čo robíte alebo nerobíte dobre.

Vaša osobná značka, „Brand You“, oznamuje svetu vašu profesionálnu identitu. Nie titul, ale to, kým v práci ste.

Čo je to „Brand You“?

Ľudia, ktorí majú vynikajúcu osobnú značku, to považujú za pravý dôvod svojho úspechu. Vaša kariérna identita nie je nejaká vyumelkovaná reklama. „Brand You“ je založená na autentickom, talentovanom, skutočne jedinečnom a špeciálnom človeku – vás. Nie je to falošné ani namyslené ani prehnané. Ani trik alebo výstrelok.

Dosť veľa ľudí súťaží o uznanie, obchod a zamestnanie, ktoré by ste chceli získať aj vy. Vyniknúť znamená využívať vlastnú značku, teda „Brand You“, najmä keď väčšina ostatných konkurentov nie je dobre definovaná.

Zamyslite sa nad tým, ako chcete, aby vás ostatní videli. Ako obyčajných, bežných či priemerných? Odpoveďou je dôrazné nie.

Osobná značka ako odlíšenie sa

Čo robiť, ak ste už svoj LinkedIn skúšali „opravovať“, ale výsledky sa nedostavili?

Ľuďom, ktorí mi kladú túto otázku, hovorím, nech si zadefinujú kariérnu identitu a preložia ju do profilu na LinkedIne. Pristupujte k profilu tak, že odpoviete na tieto otázky:

  1. Aké sú vaše najväčšie prednosti?
  2. Ktoré vlohy a kvalifikácie sú pre vás najtypickejšie?
  3. Aký dôležitý prínos ste znamenali pre každé pracovné miesto, na ktorom ste pracovali v posledných rokoch?

Hneď, ako budete mať tieto odpovede, začleňte ich do sekcie „Profesionálne skúsenosti“. Pri písaní myslite na to, že píšete neosobne a uvádzate skutočnosti pomocou vzorca VAŠE ČINNOSTI = VAŠE VÝSLEDKY.

Napríklad:

  • Tvorba a realizácia výrobných plánov a stratégií vývoja nových nástrojov (plánovanie, tvorba cien, vytváranie zmlúv) a pridanie základnej automatizácie na podporu viac ako 300 interných zákazníkov. Výsledky priniesli úsporu nákladov 28 miliónov dolárov.

Sekcia „O mne“ sa však píše v prvej osobe. Je to osobnejšie a malo by to ponúknuť niekoľko drobností o vašej osobnosti – s dôrazom na to, v čom ste najlepší.

Príklad:

  • „Keďže som sa stal otcom, venoval som sa pomoci rodinám v tom, ako efektívne riešiť dva kritické problémy a uľahčiť im rodičovský život.“
  • Nasleduje vysvetlenie problému, príbeh, ako klient založil a riadil dve spoločnosti, ktoré dva rodičovské problémy efektívne vyriešili.

Keď napíšete sekciu „O sebe“ osobnejšie a autentickejšie, bude to mať na čitateľov pozitívny vplyv.

Na odporúčaniach záleží

Ako generálny riaditeľ svojej osobnej značky si musíte povesť aktívne budovať a formovať tak, aby bola veľmi príťažlivá. LinkedIn je najmocnejším nástrojom vo vašom kariérnom arzenáli.

Odporúčania minulých šéfov, kolegov, spolupracovníkov, obchodných partnerov alebo zamestnancov tiež definujú vašu povesť.

Je preto dôležité požiadať pár z nich, aby vám  profesionálne odporúčanie. Najlepším spôsobom, ako ho získať, je jednoducho požiadať kolegu, aby vám ho napísal.

Reklama

Povedzte im, čo by ste chceli, aby pokryli. Získate tak pár riadkov, ktoré môžete skopírovať a uverejniť na vašej profilovej stránke. Príspevky môžu odosielať iba prvé kontakty, preto sa uistite, že sa pýtate iba ich.

Môžete aj napísať a zverejniť odporúčanie na profile človeka, ktorý má odporúčať vás, spomenúť, že ste to urobili, a potom ho požiadať, aby vám vrátil láskavosť.

Autorka Robin Ryan píše na Forbes.com o témach generácie Baby Boomerov, o hľadaní práce a o témach spojených s odchodom do dôchodku.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?