4. novembra 2021

Začneme už tradične vtipom. „Na pohovore sedí pán Novák a pýtajú sa ho: ‚V životopise píšete, že ste rýchly a vytrvalý. Ako sa to prejavuje?‘ ‚No, prejavuje sa to tak, že sa rýchlo unavím a veľmi dlho mi to vydrží.‘“ Zažívate niečo podobné vo svojom tíme aj vy?

Určite takmer každý už z pozície lídra musel riešiť, že niektorí členovia tímu chodili nepripravení, vôbec nereagovali na správy, ostatní kolegovia po nich museli doťahovať prácu. Ako povedal klasik: „Nemusíme sa báť dokonalosti, pretože ju nikdy nedosiahneme.“  Snaha o dokonalosť je jedna vec, druhou je obyčajná nezodpovednosť, ktorá ostatných len znechucuje a brzdí.

Ako sa v takých situáciách zachovať?

1. Nastavte si správne očakávania.

Ak chceme predchádzať sklamaniam na jednej alebo druhej strane, najdôležitejším bodom je nastaviť správne a veľmi exaktné očakávania. Sú jedným z najdôležitejších elementov každej budúcej spolupráce.

Veľmi často sa stáva, že na pohovore „vtáčkovi spievajú“, aké je to vo firme skvelé, máme voľnú pracovnú dobu, všetci sme kamaráti a môžeš očakávať pomaranče a kávu zdarma. No keď sa novoprijatý zamestnanec začne adaptovať, nezriedka nasleduje hnev a frustrácia, pokračuje do letargie a končí sa odchodom.

Reklama

Samozrejme, podobné situácie sa stávajú aj na druhej strane. Zamestnanec sa na pohovore vykreslí ako superhrdina zvládajúci stres, žralok dosahujúci výsledky a jeden z najmilších ľudí, akých si len dokážeme predstaviť.

Realita je však úplne iná a zo superhrdinu sa stáva podpriemerný člen tímu, ktorý neplní úlohy, ničí ho miera tlaku a premení sa na ručný granát, ktorý vybuchuje na počkanie. Takže zrátané a podčiarknuté: je správne nastaviť očakávania svojmu zamestnancovi a aj svojmu šéfovi, aby sa čo najviac podobali realite.

2. Dobrý líder sám žije podľa nastavených očakávaní.

Každý dobrý líder je voči svojmu tímu spravodlivý a nastavuje pravidlá, podľa ktorých sám žije. Ak vyžaduje zodpovednosť, je tiež zodpovedný. Je dochvíľny, ak žiada presnosť od iných. Ak je jeho prioritou dobrá nálada v tíme, sám ju aj vytvára.

Poznáme to, vodu káže, víno pije. To je presne ten prípad, kedy začne tím svojmu šéfovi robiť napriek, pretože v ňom nevidia vzor.

Aký by mal teda byť „vzorový“ šéf? Človek, za ktorým sa oplatí ísť, je neomylný diplomat, ktorý sa dokáže vynájsť v každej situácii. Je schopný sa rozhodovať, nepociťuje stres ani tlak a vie odpovedať na každú otázku. Má to však jeden háčik. Taký neexistuje.

Aký je teda v skutočnosti? Má silno nastavený morálny kompas a hodnoty, nebojí sa priznať chybu a nechať rozhodovať svoj tím, pretože si uvedomuje, že vtedy tím rastie. Vo vyhrotených situáciách dokáže reagovať pokojne a uvedomuje si, že zvyšovanie hlasu nikdy nesmie patriť do repertoára lídra, radšej však podčiarkuje slová rozvahou a tichom.

Je spravodlivý, otvorene komunikuje a ide príkladom. Žije v zmysle Gándhího hesla: „ Buď zmenou, ktorú chceš vidieť vo svete.“ Najdôležitejší bod je, že nikdy nehovorí o nikom, ak sa práve nenachádza v miestnosti.

3. Používajte ťah, nie tlak.

Vedenie ťahom je ťažšie, preto sa väčšina manažérov uchyľuje k tlaku na podriadených. Je doménou silových manažérov, ktorí skôr vyžadujú ako rozvíjajú, viac kričia ako učia a poukazujú na cudzie chyby namiesto tých svojich.

Práve preto je nesmierne dôležité nastaviť morálne hodnoty, ktoré sú nadradené pravidlám. Vďaka nim sa dá obmedziť nezodpovednosť, konflikty, nespravodlivosť a nedorozumenia.

Mohlo by to vyzerať napríklad takto:

  • Pravidlo: Na porade hovorí iba jeden.
  • Hodnota: Každý z nás zachová úctu a slušnosť ku kolegom v každej situácii. Keď hovoria, budeme počúvať. Ak si nevedia dať rady, snažíme sa pomôcť. A vždy budeme hovoriť o každom kolegovi iba vtedy, keď sa s nami nachádza v miestnosti. To isté platí pre každého z nás.
  • Pravidlo: Každý sa pripraví na poradu alebo rozhovor najlepšie, ako vie.
  • Hodnota: Všetci sa budeme k ostatným správať férovo. To znamená, že sa pripravíme, keď sa to od nás očakáva, budeme si navzájom nápomocní, nenecháme na ostatných to, čo je naša zodpovednosť, a budeme žiť s „presahom“. Vyhodíme papier, ktorý leží pri koši, umyjeme po sebe riad a to všetko preto, že každý z nás vytvára prostredie, v ktorom pracujeme.

4. Keď všetky rady zlyhajú, pýtajte sa.

Kolega prišiel znovu nepripravený, meškal, nereagoval na urgentné správy počas pracovnej doby a ostatní za neho museli prácu dotiahnuť. Nevyzerá to vôbec dobre. Čo s tým? V prvom rade nikdy nekarhajme pred všetkými, ale medzi štyrmi očami. Inak by sa to mohlo považovať za verejné poníženie.

Sadnime si s kolegom spoločne a odvolajme sa na naše hodnoty, na to, že všetci v tíme ich dodržiavajú a skúsme viac zistiť o jeho pohľade na vec. Nevyčítajme, no pomenujme jasne situáciu. Potom prídu na rad otázky: „Čo ťa k tomu viedlo? Čo sa deje? Ako ti môžem pomôcť?“

Potrebujeme klásť otvorené otázky, aby sme situáciu pochopili. Možno sa dopracujeme k tomu, že má doma člen nášho tímu nejaké problémy. Toto je práca lídra. Pochopiť aj za hranice práce a podať pomocnú ruku. Ďalšia možnosť je priamo sa spýtať: „Čo by si robil na mojom mieste, keby sa tieto veci stali?“

Ak sa na konci dopracujeme k tomu, že sa kolega zaviaže k návratu k hodnotám firmy, zadefinujme si aj očakávania, čo sa bude diať, ak sa to nestane. Dajte mu tri šance, potom sa vaše cesty budú musieť rozísť.

5. Zasiahnite, inak prídete o najlepších.

Zapamätajme si jednu vec. Je to fér. Kolega sa evidentne necíti vo vašom tíme šťastný a to je dôvod jeho reakcií a konania. Ďalší dôvod je, že ak všetci dodržiavajú hodnoty, pravidlá a ctia si kolegov, no jeden z nich to nerobí, tak mu to nemôže byť odpustené. Potom to nie je spravodlivé voči kolegom, ktorí hodnoty dodržiavajú.

Vždy dajme šancu na zmenu, avšak musí byť jasné, že sa šanca nezačne zneužívať. Ak nebudeme brániť hodnoty v tíme, začnú odchádzať tí najlepší. Je to jasný a evidentný jav, ktorý je viditeľný často.

Ak tí, ktorí majú excelentný prístup, vidia, že nezodpovedným kolegom je všetko odpustené, sú demotivovaní. Takže rada na záver: Buďme viac zodpovední, prejavujeme tým nášmu okoliu úctu.

Reklama

David Kálmán už viac ako 15 rokov pôsobí v oblasti leadershipu, strategického riadenia, vyjednávania a vzdelávania. Má za sebou workshopy a prednášky pre viac ako 2500 ľudí. V súčasnosti pôsobí ako interim manager v oblastiach riadenia, obchodnej stratégie a vzdelávania.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?