Zmena je v dnešnom dynamickom prostredí súčasťou každodenného života – osobného aj pracovného. Týka sa firiem, ich tímov i zamestnancov. O tom, ako mať zmeny pod kontrolou a ako ich úspešne riadiť, hovorí Roman Rác, Forbes Ideal Place Mentor a spolutvorca digitálneho nástroja Pulse-checks.
Prečo je práve zmena dnes veľkou témou, ktorou sa zaoberá mnoho spoločností?
Životný štýl, pracovné podmienky, technológie a dokonca aj sociálne vzťahy sa menia rýchlejšie a častejšie než kedykoľvek predtým. Výrazne sa zmenili očakávania od zamestnancov, ktorí musia byť schopní rýchlo sa prispôsobiť novým technológiám, meniacim sa potrebám zamestnávateľa a požiadavkám pracovného trhu.
Moderné organizácie musia vytvárať prostredie, v ktorom zmeny prebiehajú rýchlo a efektívne. Mnohé firmy dnes čelia rastúcemu tlaku, aby implementovali zásadné zmeny v priebehu niekoľkých mesiacov či dokonca týždňov, nie rokov. To si vyžaduje oveľa vyššiu úroveň flexibility a adaptability od zamestnancov i manažmentu.
Ako však vo firme dosiahnuť vysokú úroveň flexibility a adaptability?
Ak by som mal odpovedať stručne, tak aktívnym zapojením čo najväčšieho počtu zamestnancov do diania v spoločnosti. Faktom je, že pri súčasnom množstve zmien je nereálne, aby rozvoj a rast firmy zabezpečovalo len niekoľko jednotlivcov.
Keď firmu posúva úzka skupina ľudí, ich preťažením vznikajú neduhy dneška, ako napríklad vyhorenie, ktorému sa dá včas predísť. Pokiaľ nechceme prísť o kľúčových ľudí, firma potrebuje fungovať ako jednoliaty celok ťahajúci za jeden povraz. To sa dá dosiahnuť len zapojením všetkých ľudí v spoločnosti.
Aktivizovať všetkých ľudí vo firme znie ako výzva. Čo by ste spoločnostiam odporučili?
Áno, je to výzva, no existuje na to overený štruktúrovaný proces, ktorý sme s kolegami vyvinuli a testovali spoluprácou s rôznymi spoločnosťami na Slovensku počas desiatich rokov. Podarilo sa nám ho digitalizovať vo forme online interaktívneho nástroja Pulse-checks. Okrem merania aktuálnej atmosféry ukazuje, ako ďaleko je firma od ideálneho stavu, od momentu, keď ide na maximum.
Ten definujeme na základe overeného know-how spoločne s vedením a zamestnancami firmy. Zobrazuje aj percentuálnu šancu na úspešnú implementáciu zmeny v súčasnom firemnom prostredí. Už za sedem dní dokážeme priorizovať oblasti vrátane konkrétnych odporúčaní, ktorých implementácia bude mať najväčší dopad na rast firmy.
Akýkoľvek prieskum zameraný na spokojnosť realizovaný raz ročne má v súčasnom množstve zmien len minimálnu výpovednú hodnotu.
Roman Rác
Ako nástroj funguje? Pre aký typ firiem je určený?
Je to dotazníková forma, v ktorej detailne analyzujeme všetky odpovede a kategorizujeme ich podľa váh do jednotlivých oblastí, z ktorých vyplynú jasné priority pre firmu a jednotlivé tímy. Najväčší a najrýchlejší pozitívny efekt má u domácich spoločností s počtom od tridsať do stopäťdesiat zamestnancov. Pracujeme však i s väčšími firmami s počtom okolo päťsto zamestnancov.
Podstatnejšie ako počet ľudí je hodnotové nastavenie vedenia. Ľudia môžu zostať v anonymite, nástroj však podporuje transparentnosť od zberu dát až po výstupy. Ak majiteľ firmy či vedenie nehodlajú otvorene spolupracovať so zamestnancami na rôznych úrovniach, odporúčame pred spustením vyladenie na úrovni vedenia spoločnosti.
V jednoduchosti: pokiaľ sú pre firmu ľudia naozaj dôležití a spoločnosti záleží na vytváraní komunitného prostredia, v ktorom sa vedenie aj zamestnanci cítia členmi a slobodní, dokážeme spoločne toto prostredie a želanú kultúru vytvoriť. To umožní maximalizovať potenciál firmy.
V čom sa nástroj odlišuje od bežných prieskumov spokojnosti?
V podstate vo všetkom uvedenom vyššie. Nezameriavame sa na spokojnosť, je to báza, ktorá má byť samozrejmosťou. Nikto nechce mať nespokojného zamestnanca a spokojný zamestnanec nie je automaticky angažovaný a výkonný. Akýkoľvek prieskum zameraný na spokojnosť realizovaný raz ročne má v súčasnom množstve zmien len minimálnu výpovednú hodnotu.
Meranie štandardne vykonávame štyrikrát ročne. Tvorí ho jeden komplexný dotazník a potom tri skrátené na kvartálnej báze zamerané na posun priorít. Naša analytika a know-how v nástroji šetria čas strávený následnými workshopmi a nejasnými diskusiami. Dokážeme určiť priority, navrhnúť kroky a zapojiť do implementácie celé tímy. Partnerom šetríme čas, energiu i peniaze.
S ktorými firmami spolupracujete? Môžete niektoré spomenúť?
V minulosti sme pracovali so spoločnosťami, ako sú ZľavaDňa, Curaprox či Business Lease. Dnes medzi najznámejších partnerov patria TITANS, s ktorými sme od úplného začiatku. Z väčších firiem je to napríklad Motor-Car, ďalej stredne veľké spoločnosti, ako je rodinná firma Homola. Našimi klientmi sú aj InterTechnic, Vistamet, Aardwark, Baník & Syn, FinLog či Forbes Slovensko.