10. februára 2021

Prišli sme o vianočné večierky, koncoročné odmeny aj o teambuildingy. No práve v súčasnej situácii je pre firmy mimoriadne dôležité, aby zamestnancom ukázali, ako im na nich záleží. Dostať finančný bonus je síce príjemné, no motivovať môžu aj nefinančné benefity. Tu je 25 tipov, ako odmeňovať aj v čase pandémie.

Rodičia so školopovinnými deťmi kombinujú ich výučbu z domu so svojou prácou, z home officu, ktorý bol ešte nedávno považovaný za bonus, je každodenná povinnosť. Udržať si vyvážený pracovný a súkromný život sa stáva ešte ťažším a nemenej dôležitý je aj fakt, že množstvo ľudí žije osamote, bez sociálnych kontaktov. 

Kedysi zaužívané bonusy sa škrtli, poukážky na wellness či masáže sa odrazu stali bezpredmetné. Zamestnávatelia sa v prvom rade snažili šetriť práve na ponúkaných benefitoch. Ich stratu považujú pracovníci za menej negatívnu ako plošné znižovanie platov či prepúšťanie,“ ozrejmuje pre Forbes hovorkyňa portálu Profesia.sk Nikola Richterová. 

Bez večierkov a psychohygieny

Jeden z najvýraznejších prepadov v ponuke benefitov vidíme pri firemných akciách. Kým aktuálne deklaruje tento benefit 29 percent zamestnancov, pred pandémiou to bolo podľa Richterovej takmer 36 percent.

Napriek tomu, že pre firmy ide o výrazné ušetrenie nákladov, práve nedostatok podobných akcií mnoho personalistov považuje za problém. Kolegovia tu majú priestor na neformálne debaty o nepracovných veciach, ktoré súvisia s psychohygienou,“ dopĺňa Richterová. 

Reklama

Navyše, nie je tajomstvom, že niektoré spoločnosti upravili aj odmeňovanie zamestnancov, či už znižovaním mzdy o niekoľko percent, alebo už spomínaným škrtaním bonusov. Predpokladáme, že takýto režim bude v niektorých segmentoch fungovať počas celého roka 2021,“ dopĺňa zasa odborníčka na HR a spoluzakladateľka personálnej firmy Alex Peterson Alexandra Rudyová. 

Vzdelávanie, motivácia, peniaze

Ako však ukázať zamestnancom, že si ich vážime aj v čase lockdownu? Jednou možnosťou je odmeňovať ich formou rôznych poukážok, členstiev vo vzdelávacích organizáciách, alebo formou účasti na prestížnej video-konferencii, či jednoducho zvýšením ich osobnej právomoci rozhodovať v istých otázkach.

„Nesmieme zabúdať, že odmeňovanie je aj finančné aj nefinančné. Z dlhodobého hľadiska je finančné odmeňovanie menej efektívne ako to, ktoré podnecuje zamestnanca k vyššiemu výkonu či rozvoju ako takému,“ dodáva HR odborníčka. 

Z prieskumov, ktoré portál Profesia.sk realizoval s iniciatívou Open HR forum, vyplýva, že firmy aktuálne plánujú investovať viac do školenia svojich ľudí. Tie budú súvisieť napríklad s využívaním technológií, alebo sa budú týkať správnej internej komunikácie, časového manažmentu či  riešenia konfliktov.

Ako nastaviť správne odmenenie zamestnancov

Podľa expertky na ľudské zdroje Alexandry Rudyovej je vhodnou odmenou napríklad:

  • Prestížna účasť na rozhodovacích procesoch (ľudia cítia dôležitosť ich názoru, čím sa zvyšuje ich zodpovednosť za dobre vykonanú prácu a motivácia);
  • Verejné uznanie, pochvala (zamestnanec následne cíti akýsi záväzok, že vo svojej dobrej práci musí pokračovať a obhájiť si daný post aj pre budúce obdobia );
  • Špeciálne voľno za výsledky ;
  • Príplatok na vybavenie (ergo podložka na stoličku, špeciálna klávesnica, podložka pod nohy, slúchadlá a podobne);
  • Príplatok na poistenie;
  • Prémia pre zamestnancov s deťmi;
  • Zabezpečenie stráženia detí v priestoroch firmy/zabezpečenie škôlky v priestoroch firmy;
  • Podpora vzdelávania a rozvoja (online kurzy, súťaže, diskusie, poukážky na nákup kníh);
  • Poukážky na zábavu ( členstvo v istých online kluboch, a pod.);
  • Individuálne hodnotenie za nadštandardný výkon, ukončenie nejakého projektu;
  • V ostatných prípadoch aj parkovacie miesto;
  • Oslava narodenín (zaslanie kvetín, darčeku kuriérom; online oslava, či spoločná online hra, kvíz).

Ako zamestnancov motivovať?

S odmenami ide ruka v ruke motivácia zamestnancov. Dobrými tipmi, ako ju udržať, je napríklad:

  • Podporovanie súdržnosti a jednoty (spoločne všetko zvládneme);
  • Pravidelná informovanosť zamestnancov (e-maily, newslettery, video-rozhovory);
  • Participácia na dôležitých rozhodnutiach, (hlasovacie mechanizmy, zvýraznenie dôležitosti každého zamestnanca a jeho individuálneho názoru);
  • Systém poďakovania (komunikácia vzhľadom na úspešné zvládnutie istého obdobia, úsilie prekonať prekážky);
  • Každý úspech firmy je zverejnený tímu (vyhratý tender, dôležitá zákazka, či vyjednanie lepšej ceny nájmu kancelárie; aby zamestnanci mali istotu, že firme sa darí) – spoločná oslava a pochvala zainteresovaných;
  • Uznanie, pochvala;
  • Postup, povýšenie;
  • Individuálne rozhovory – venovať zamestnancovi čas „len pre neho“;
  • Súťaže – krokovanie, cvičenie, spoločné výzvy, projekt na podporu lepšieho pracovného prostredia – výhra napríklad tričko, či možnosť reprezentovať spoločnosť v zahraničí;
  • Istota zamestnania (pravidelné utvrdenie, že je pre firmu kľúčový a jeho/jej miesto stabilné);
  • Firemná politika tvorená všetkými zamestnancami;
  • Organizovanie firemných eventov v obmedzenom počte zamestnancov (viditeľná snaha o vytvorenie príjemného pracovného prostredia);
  • Flexibilita pracovného času  a vyjadrenie dôvery.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?