Brali by ste prácu na terase, alebo sa radšej budete deliť o stôl s kolegom? Zdá sa, že pandémia priniesla aj do firiem a kancelárií na Slovensku viaceré zmeny. A nie sú len dočasné.
Majitelia a akcionári firiem uvažujú o tom, ako priestory upraviť tak, aby bola práca v nich nielen príjemnejšia, ale aj nákladovo efektívna. Jedným z najviditeľnejších prejavov tohto trendu sú aj zdieľané stoly.
Ako hovorí Michal Kolesár, CEO spoločnosti Capexus SK, ktorá navrhuje a realizuje kancelárske priestory pre firmy, sa zdieľané stoly stávajú už akýmsi štandardom kancelárií. „Veľké množstvo firiem prešlo na režim, v rámci ktorého ľudia pracujú tri dni v kancelárii a dva dni sú na home office. Firmám už preto prestalo dávať zmysel, aby mal každý zamestnanec vlastný stôl,“ dodáva.
Malé stoly, nové využitie priestorov
Podľa neho sa postupne zmenšujú aj pracovné stoly – kým v minulosti mali bežne rozmery 160 x 80 centimetrov, štandardom sa už stáva stôl 120 x 60 centimetrov.
„Vplyv na to má aj trend zdieľaných stolov, kedy by ste na ňom nemali mať nič okrem notebooku, prípadne monitora a klávesnice. Zároveň sa snažia firmy vychádzať zamestnancom v ústrety a investujú do výškovo nastaviteľných stolov,“ dodáva Kolesár.
Rozloha kancelárií sa však podľa neho zatiaľ dramaticky nemení. Firmy často „ušetrenú plochu“ menia na alternatívne pracovné miesta ako napríklad brainstormingové zóny, tiché zóny, telefónne búdky či na atraktívne spoločné priestory, kde sa môžu zamestnanci stretávať, tráviť spolu čas a budovať tak firemnú kultúru.
Na zmeny vo vybavení a organizácie kancelárskych priestorov reagujú aj firmy na Slovensku. Zavádzajú nové koncepty kancelárií ako One Building (Tatra banka), Catch a Space (HB Reavis) alebo Flexi Office (Orange Slovensko).
Za pracovným stolom môžete sedieť s tým človekom s tímu, s ktorým v daný deň potrebujete niečo riešiť. Ilustračné foto: freepik.com
HB Reavis: aplikácia na zdieľanie stolov
Moderné kancelárske priestory so všetkými možnými „vychytávkami“ developuje na Slovensku napríklad spoločnosť HB Reavis. Nové trendy v rámci kancelárie ponúka nielen vlastným zamestnancom, ale aj firmám, ktoré si v ich projektoch prenajímajú priestory. Ako vysvetľuje Eva Vavráková, Strategy Lead Origameo by HB Reavis, zdieľané pracoviská zaviedli už pred niekoľkými rokmi, keď sa firma presťahovala do kancelárií v Twin City.
Podľa Vavrákovej v poslednom období začali testovať s niekoľkými menšími klientmi ďalšie vylepšenie. „Zamestnanci cez nami vyvinutú aplikáciu Catch a Space, založenú na dátach z fyzického priestoru, Googla a Officu 365, vedia nájsť kolegov, s ktorými v daný deň potrebujú spolupracovať. V kalendári si v rozsahu až troch týždňov môžu pozrieť, ktorý stôl si kedy rezervovali, a pridať si ich k sebe do tímu, prípadne sa pridať do tímu k nim.“
Trendom pri tvorbe kancelárskych priestorov sú aj terasy. Táto sa nachádza v projekte Twin City na bratislavských Nivách. Foto: archív HB Reavis
Ako to vlastne funguje? „Človek si oba odklikne políčko a systém im automaticky priradí stôl vedľa. Prípadne si dokáže manuálne vybrať stôl v plániku kancelárie, kde je uvedené aj jeho konkrétne vybavenie, a tak sa môže rozhodnúť, či chce sedieť pri okne, či potrebuje špecifické technické vybavenie a podobne. Aktuálne toto smart riešenie implementujeme u jedného klienta v Bratislave a u ďalších sme v intenzívnych diskusiách,“ prezrádza Eva Vavráková.
Takéto riešenie podľa nej poskytuje dostatočnú flexibilitu, ktorá je s nástupom hybridných štýlov práce stále dôležitejšia. „V neposlednom rade, prázdne stoly pôsobia na zamestnancov demotivujúco, pretože budia mylný dojem, že sú v práci sami,“ dodáva.
Podľa nej riešenie zdieľaných stolov prináša špeciálne výhody v každej spoločnosti, v ktorej sa často striedajú lokálne tímy. Takýmto firmám poskytujú riešenie, cez ktoré si firmy vedia rozdeľovať tímy a skupiny stolov a navzájom ich podľa aktuálnej potreby kombinovať. Zároveň toto riešenie funguje aj naprieč krajinami, čiže keď jeden zamestnanec cestuje medzi viacerými kanceláriami, vie si iba jednoducho prekliknúť lokalitu a rezervovať si stôl.
V portfóliu HB Reavis sú aj ďalšie služby, napríklad smart platforma Symbiosy či služba More, ktorá pre zamestnancov firiem zabezpečuje napríklad služby concierge či zdieľanie bicyklov.
Tatra banka: v jednej budove aj s voľným sedením
Zmeny, ktoré priniesla pandémia, posúva do nového kancelárskeho režimu aj veľké finančné inštitúcie. „Transformáciu na hybridný pracovný režim – kombinácia remote práce a práce v budove banky – a zdieľanie pracovného priestoru sme začali realizovať už pred pandémiou. Všetky tieto aktivity a zámery zastrešuje projekt ‚One Building‘, ktorý zahŕňa sťahovanie troch budov centrály do jednej. Finálne ukončenie plánujeme ku koncu roka,“ povedala pre Forbes.sk hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Ako dodáva, s projektom sú spojené aj úpravy procesov tak, aby čo najlepšie pomáhali zamestnancom pri fungovaní vo flexibilnom hybridnom režime. „Naše nové priestory spĺňajú kritériá hybridných priestorov, umožňujú voľné sedenie, pracovníci majú k dispozícii priestory na telefonovanie, sústredenú individuálnu i tímovú prácu, flexibilné väčšie i menšie workshopy a podobne.“
Voľné sedenie v praxi znamená, že si zamestnanci banky môžu ráno sadnúť na ľubovoľné miesto. Každý zamestnanec banky má pridelenú skrinku, do ktorej si po práci uloží svoje veci. Stoly vďaka tomu zostávajú na konci pracovného dňa prázdne a pripravené na ráno, vysvetľuje Miklošovičová a dodáva, že samozrejmosťou priestorov sú oddychové zóny či zóny na stravovanie. Súčasťou rekonštrukcií je aj úprava vonkajších terás, ktoré majú slúžiť na oddych alebo aj prácu na čerstvom vzduchu.
Banku prito zaujíma aj to, ako tieto zmeny vnímajú samotní zamestnanci a mnohí z nich sa na vytváraní nových priestorov aj spolupodieľajú. Z ich interných prieskumov zároveň vychádza, že „71 percent zamestnancov, ktorí pracujú v nových spoločných priestoroch, sú s týmto priestorom spokojní, 73 percent zamestnancov sa cíti lepšie v nových priestoroch a 84 percent oceňuje, že informácie počas sťahovania boli dostatočné, zrozumiteľné a dobre komunikované,“ uzatvára Miklošovišová.
Orange Slovensko: nové priestory a Flexi Office
Na nový spôsob práce po skončení pandémie sa pripravuje aj telekomunikačný operátor Orange Slovensko. Ako hovorí Martina Kováčová, employee experience manager z Orange Slovensko, ešte v marci 2020 firma zabezpečila, aby vyše 90 percent zamestnancov mohlo pracovať bezpečne z domu.
Ako dodáva, v súčasnosti môžu zamestnanci neobmedzene pracovať z domu a podľa potreby dobrovoľne chodiť aj do priestorov spoločnosti. „Zaviedli sme okrem iného aj princíp 25- a 50-minútových stretnutí, ako aj čas vyhradený na obed, aby sme vytvorili priestor na krátke pauzy medzi stretnutiami a tak podporili duševnú pohodu našich ľudí,“ vysvetľuje Martina Kováčová.
Novým potrebám prispôsobujú aj priestory. „Zrekonštruovali sme kancelárie v Bratislave a pokračujeme v Banskej Bystrici i Košiciach. Klasické sedenie meníme na kolaboratívne zóny a otvorené priestory. Podľa aktuálnej pandemickej situácie plánujeme spustiť takzvaný Flexi Office, čo predstavuje hybridný spôsob fungovania aj po skončení mimoriadnej situácie,“ uzatvára Kováčová.
Aké sú ďalšie trendy v kanceláriách?
Michal Kolesár, CEO, Capexus SK
Ako hovorí Michal Kolesár, CEO spoločnosti Capexus SK, firmy v súčasnosti kladú dôraz na pracovný komfort vo všetkých smeroch a na flexibilitu pracovného prostredia.
Trend č. 1: Zdravý pohyb v kancelárii
Ergonomické stoličky by v dnešnej dobe mali predstavovať štandard. Ukazuje sa, že pohodlie pred počítačom a v rámci celej kancelárie si získava veľkú pozornosť. Využívajú sa tiež tzv. stoly na státie, balančné podložky, stojany na monitory, pomôcky na správne držanie tela či prítomnosť fyzioterapeuta priamo na pracovisku.
Trend č. 2: Flexibilné pracovné prostredie
Osobná pohoda v práci naberá na význame. Kancelárie mysliace na well-being zamestnancov a udržateľnosť sa stávajú prevenciou syndrómu vyhorenia, ale aj celkovou firemnou filozofiou. Dostatočne flexibilné priestory a agilné pracovisko boria múry medzi podriadenými a nadriadenými. Kancelárie sa pre zamestnancov stávajú priestorom, v ktorom sa môžu voľne pohybovať, prirodzene interagovať s ostatnými a kreatívne premýšľať. Pojem „byť zavretý v kancelárii“ sa stáva už minulosťou.
Trend č. 3: Terasa je „in“
Ak hovoríme o trendoch, určite treba spomenúť, že sa čoraz väčší dôraz kladie na priestory s terasou. Terasa je skvelou cestou na zníženie stresu na pracovisku. Pobyt na čerstvom vzduchu pomáha zvyšovať produktivitu zamestnancov. Dobre udržiavaný a príkladne vybavený vonkajší priestor demonštruje, že vašej spoločnosti záleží na pohode zamestnancov, čo má tendenciu priťahovať nové talenty.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]