7. augusta 2018

Šťastie prichádza v mnohých formách, a tak je ťažké ho jednoznačne definovať. Na druhej strane nešťastie je identifikovateľné ľahko. Poznáte ho, keď ho vidíte, a určite viete, keď zasiahne vás.

Práve nešťastie je pritom pre všetkých okolo vás skutočne smrteľné. Slávna Termanova štúdia zo Stanfordu sledovala osemdesiat rokov túto problematiku a zistila, že byť v blízkosti nešťastných ľudí spôsobuje zdravotné problémy a skracuje život.

Nešťastné návyky

Keď sú ľudia nešťastní, je oveľa ťažšie byť v ich blízkosti, nieto s nimi ešte pracovať. Práve takéto nešťastie odháňa ostatných a vytvára začarovaný kruh, ktorý vás brzdí v ceste za úspechom.

Nový typ osobnosti: Týchto 9 znakov vám prezradí, či ste ambivert

Nešťastie vás môže prekvapiť. Veľká časť vášho šťastia závisí od vašich návykov. Musíte ich preto pozorne sledovať, aby ste sa uistili, že vás nestiahnu do priepasti.

Neprestávajte sa učiť. Týchto 7 zručností získate ťažko, no oplatí sa vám to

Niektoré návyky vedú k nešťastiu viac ako ostatné. Mali by ste si dávať pozor na 10 nasledujúcich, pretože tie sú tým najhorším, čo vám stojí v ceste. Uistite sa radšej, že tieto návyky nemáte:

1. Čakať na budúcnosť. Povedať si, že „budete šťastí vtedy, keď…,“ je jeden z najbežnejších návykov nešťastných ľudí. Na tom, ako túto vetu dokončíte, vôbec nezáleží, pretože kladie príliš veľký dôraz na okolnosti a ich zlepšenie často nevedie ku šťastiu. Nestrácajte svoj čas čakaním na niečo, čo neovplyvní vašu náladu. Namiesto toho sa zamerajte na to, aby ste boli šťastní teraz, pretože budúcnosť nie je zaručená.

2. Vynakladať veľa času a úsilia na získanie hmotných statkov. Ľudia žijúci v chudobe zažívajú výrazný nárast šťastia, keď sa ich finančná situácia zlepší, no potom zažívajú aj rýchly pokles. Existuje mnoho výskumov, ktoré dokazujú, že hmotné veci nás nerobia šťastnými. Ak máte vo zvyku naháňať sa za hmotnými vecami, tak budete pravdepodobne nešťastní, ak po ich získaní dorazí sklamanie a vy si uvedomíte, že ste ich nadobudli na úkor skutočného šťastia, ktoré vám prinesú priatelia, rodina a vaše záľuby.

3. Zostať doma. Keď sa cítite nešťastní, je lákavé vyhýbať sa iným ľuďom. Je to ale veľká chyba, pretože socializácia, i keď na ňu nemáte chuť, vám náladu dvihne. Všetci máme dni, kedy radšej nechceme hovoriť s nikým, no treba vedieť rozpoznať, kedy sa tieto občasné nálady menia na tendenciu.

4. Považovať sa za obeť. Nešťastí ľudia majú tendenciu pasovať sa do pozície, že život je ťažký a nemajú ho pod kontrolou. Inými slovami: „Život ide mimo nich a nemôžu s tým nič robiť.“ Problém tejto filozofie spočíva v tom, že vytvára pocit bezmocnosti a ľudia, ktorí sa cítia bezmocní, pravdepodobne nepodniknú nič na to, aby sa ich situácia zlepšila. Všetci máme nárok sa občas cítiť pod psa, no je dôležité uvedomiť si, kedy to mení váš celkový pohľad na život. Nie ste jediní, komu sa dejú zlé veci. Máte kontrolu nad vlastnou budúcnosťou. No iba vtedy, ak ste ochotní konať.

5. Pesimizmus. Nič nespôsobuje také nešťastie ako pesimizmus. Ak očakávate zlé veci, tak je pravdepodobnejšie, že sa stanú. Pesimistických myšlienok sa zbavuje ťažko, kým si teda neuvedomíte, aké nelogické sú. Prinúťte sa pozrieť na fakty a uvidíte, že veci nie sú také zlé, ako sa zdajú byť.

6. Sťažovanie sa. Samotné sťažovanie sa nie je nič moc, rovnako ako postoj, ktorý tomu predchádza. Neustálym rozprávaním, a teda i premýšľaním o tom, aké zlé veci sú, len potvrdzujete svoje negatívne presvedčenie. Zatiaľ čo rozhovor o tom, čo vás trápi, vám môže pomôcť, dajte si pozor na prekročenie istej hranice. Sťažovanie sa môže byť totiž terapiou, no zároveň je hybnou silou pre nešťastie.

7. Prehnane nafukovať veci. Zlé veci sa stávajú každému. Rozdiel je v tom, že šťastní ľudia ich vidia ako čosi dočasné, zatiaľ čo tí nešťastní považujú všetko negatívne za dôkaz, že život ich chce dostať na kolená.

8. Zametať problémy pod koberec. Šťastní ľudia sa cítia byť zodpovední za svoje činy. Keď urobia chybu, tak si ju priznajú. Nešťastní ľudia považujú chyby a problémy za ohrozenie, preto sa ich snažia skryť. Problémy majú ale tendenciu zhoršovať sa, ak ich ignorujeme. Čím viac sa im teda nevenujete, tým silnejší budete mať pocit, že s nimi nedokážete nič urobiť a potom sa budete cítiť ako obeť.

9. Nezlepšovať sa. Pretože nešťastní ľudia sú pesimisti a cítia nedostatok kontroly nad svojimi životmi, majú tendenciu sedieť a čakať na niečo lepšie. Namiesto stanovenia cieľov, vzdelávania sa a zlepšovania sa len čudujú, prečo sa veci nikdy nezmenia.

10. Pokúšať sa držať krok s niekým iným. Žiarlivosť a závisť sú nekompatibilné so šťastím. V prípade, že sa teda neustále porovnávate s ostatnými, je čas prestať. Dávajte si pozor na tento druh myslenia, pretože vás neurobí šťastnými, no má presne opačný efekt.

Zmena vlastných návykov v mene väčšieho šťastia je jednou z najlepších vecí, ktoré pre seba môžete urobiť. Je to dôležité ešte pre čosi iné – lepšia kontrola nad vlastným šťastím urobí šťastnejšími aj všetkých okolo vás. A to za to predsa stojí.

Hlavná foto: Pixabay

Prispievateľ Travis Bradberry píše pre Forbes.com o emocionálnej inteligencii a leadershipe.