Ponuky na paušály, finančné služby či tovar často prichádzajú v tej najnevhodnejšej chvíli. Ak si neželáte prijímať marketingové volania, môžete sa zaregistrovať do novej databázy nevyziadanevolania.sk.
Novú stránku na utorkovej (29. 11.) tlačovej konferencii predstavil Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb spolu s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina).
„To je register, kde sa musíte vy proaktívne zaregistrovať pod svojím číslom a tam si už viete vybrať svoje preferencie, z ktorých oblastí chcete, aby voči vám boli realizované takéto volania marketingového charakteru, alebo si jednoducho zakliknete všetky oblasti. To znamená, že nebudete chcieť, aby vás kontaktovali vôbec,“ priblížil fungovanie databázy Doležal.
Do zoznamu je možné zaregistrovať každé slovenské telefónne číslo. Nerozhoduje pritom, či je registrované na fyzickú alebo právnickú osobu.
Pokuty za nevyžiadaný telemarketing
Podľa predsedu úradu Ivana Martáka subjekty, ktoré takéto volania realizujú, budú mať povinnosť si databázu nevyziadanevolania.sk dvakrát do mesiaca stiahnuť, a to 1. a 16. dňa v mesiaci. Preferencie budú musieť byť na 100 % akceptované.
Každý, kto sa tým nebude riadiť, bude podľa slov predsedu úradu sankcionovaný. Stránka tiež umožňuje podať podnet na marketingový subjekt, ak napriek registrácii volá na dané číslo. Ak sa potvrdí porušenie zákona, môže mu úrad uložiť pokutu od 200 eur do 5 % z obratu spoločnosti za predchádzajúce účtovné obdobie.
Kto bude mať výnimku?
Existuje však niekoľko výnimiek, kedy je možné zavolať s marketingovou ponukou aj na telefónne číslo, ktoré je registrované v zozname. Sú to prípady, ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb subjektu, ktorý kontaktné údaje získal v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb.
Zahŕňa to tiež prípady, ak je osoba v zmluvnom vzťahu s konkrétnym subjektom. Aj tu je však možnosť tieto volania priamo počas telefonátu alebo inou formou namietať a volajúci subjekt je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac túto osobu telefonicky nekontaktovať.
Zároveň ak napríklad niekto požiadal o cenovú ponuku na zimnú dovolenku, môže mu cestovná kancelária zavolať bez toho, aby si overovala, či telefónne číslo záujemcu je registrované v zozname.
Ďalšou novinkou bude predvoľba 0888 pre marketingové hovory.