Najrozšírenejší mýtus o LinkedIne je, že je to platforma na zverejnenie online životopisu. Už samotný profil považovať za online CV je však veľkou chybou. A je to aj mrhanie potenciálom tejto sociálnej platformy na profesionálnu komunikáciu a prezentáciu.
Ako teda na LinkedIn, ak chceme využiť naplno jeho možnosti pri plánovaní kariérnej zmeny?
V prvom rade si treba stanoviť, čo chceme na LinkedIne dosiahnuť. Je to aktívne hľadanie práce? Pasívna prítomnosť s vytvorením predpokladu na oslovenie so zaujímavými pracovnými ponukami? Vymieňanie si profesionálnych informácií?
Ak už vieme, čo od LinkedInu očakávame, potrebujeme pochopiť jeho fungovanie a princípy.
Prvou a základnou súčasťou našej prezentácie na tejto sieti je osobný profil. Perfektne vypracovaný LinkedIn profil je nevyhnutným predpokladom na to, aby nám LinkedIn priniesol pri hľadaní práce výsledky. Pozrime sa teda na osobný profil bližšie.
Základ úspechu
Ak máte vo svojom osobnom profile nakopírovaný životopis či nebodaj priamo job description, zahlcujete čitateľa nepodstatnými informáciami. A keďže platí, že čo nie je dobré pre čitateľa, nie je dobré ani pre LinkedIn algoritmus, sklamaniu sa nevyhnete.
Ešte horšie je mať uvedené len základné informácie – názov zamestnávateľa a pracovnú pozíciu. V takomto prípade nedávate žiadne relevantné informácie podľa ktorých by vás algoritmus čitateľom zobrazoval. Ak sa k vášmu profilu aj náhodou niekto dostane, nevidí nič relevantné, prečo by vás s pracovnou pozíciou mal osloviť.
Ako to teda spraviť?
V prvom rade si treba uvedomiť, že profil nie je online životopis. CV viete upravovať, ísť do detailov, komunikovať cielene, priamo s ohľadom na firmu a pozíciu, o ktorú máte záujem.
LinkedIn profil je vaša online prezentácia. Je verejne dostupný. A je len jeden. Tak isto ako aj prvý dojem (a je jedno, koľko existuje poučiek, ako nedať na prvý dojem). Druhá šanca nebude. Dajte si teda záležať na dojme, ktorý na LinkedIne zanecháte.
1. Hlavička, nadpis a sumár:
Začíname hlavičkou, kde patrí profesionálna fotka. Určite nie upravovaná fotka z rodinnej oslavy či pláže. Podstatné je, aby bola dobre viditeľná tvár, podľa odporúčania by mala zaberať 80 percent priestoru určeného pre fotku.
Extrémne dôležité sú Headline a Summary. Je to úplne prvé, čo o vás človek na druhej strane siete vidí. Tak isto ako algoritmus, ktorý určuje ako často, komu a či vôbec sa váš profil bude zobrazovať.
2. Vaše skúsenosti:
V časti zameranej na skúsenosti (najviac podobná CV) uvádzajte podstatné informácie z vašej pracovnej minulosti a súčasnosti.
- Čo boli/sú vaše kľúčové zodpovednosti?
- Na akých projektoch ste pracovali?
- Aké výsledky ste dosiahli?
- Aké tímy ste riadili?
- S akými klientmi ste spolupracovali?
Nekopírujte životopis ani popis práce. Vždy myslite aj na vašu budúcnosť. Kam sa chcete uberať? Informácie, ktoré nesledujú váš cieľ, sú zbytočné.
Buďte konkrétni. Dajte headhunterovi dôvod, aby vám zavolal. A vyplňte si kontaktné údaje, aby vám mal kam zavolať.
3. Referencie:
Požiadajte o referencie, nech sú vaše informácie podporené názorom relevantných ľudí. Šéf, kolega, klient, to všetko sú ľudia, ktorí môžu vašu prezentáciu podporiť a dať jej rozlet.
Vytvorte si sieť, aby vás bolo vidieť
Profil je teda pripravený, správne vyplnený a nabitý hodnotnými informáciami. Ak však chcete využiť LinkedIn na nájdenie práce, musíte byť viditeľní. A to sa nedá bez veľkej a kvalitnej siete.
Aby ste boli pre potenciálnych zamestnávateľov dostatočne viditeľní, potrebujete mať vo svojej LinkedIn sieti tisíc a viac kontaktov. Vôbec nevadí, ak toľko profesionálnych kontaktov nemáte. LinkedIn je profesionálna sieť a umožňuje nám prepájať sa s profesionálmi z rôznych oblastí.
A tu sme hneď aj pri druhom dôležitom aspekte budovania LinkedIn siete, a to jej kvalite. Pri výbere ľudí, s ktorými budete v spojení, by ste mali mať na zreteli váš cieľ. Ak ním je nájsť si s pomocou LinkedInu prácu, mali by to byť personalisti, recruiteri, headhunteri, ale aj iní „decission makeri“ v procese výberu nových ľudí do firiem – riaditelia, konatelia, majitelia, členovia manažmentu.
Samozrejme, nezabúdajte na profesionálov z vášho odvetvia. Nikdy neviete, kto si na vás spomenie, keď k nemu do tímu budú hľadať nového kolegu.
Keď posielate žiadosť o spojenie, napíšte krátku správu. Predstavte sa a uveďte dôvod, prečo by ste chceli byť v spojení. Ideálne je, ak už v tom krátkom texte limitovanom na 300 znakov dokážete uviesť relevantný dôvod, prečo by spojenie s vami malo byť pre osloveného človeka užitočné.
Budovanie profesionálneho mena a expertnej značky
Aj ten najlepší profil a kvalitná sieť nemusia priniesť očakávané výsledky, ak ste len pasívnym prijímateľom informácií. Ak chcete získať na sieti LinkedIn výhodu, musíte komunikovať. Písať príspevky, zdieľať hodnotné informácie a články, v komentároch prispievať svojím odborným názorom.
Vyjadrujete sa k témam, ktoré sú spojené s vašou profesionálnou expertízou a predstavou, ktorú máte o svojej pracovnej budúcnosti. Takýmto spôsobom sa dostanete do povedomia relevantných ľudí v odborných kruhoch, kde máte čo povedať a chcete sa ďalej rozvíjať aj profesijne rásť.
Zhrnutie
Ak teda chcete využívať LinkedIn ako efektívny nástroj vašej kariérnej zmeny, spracujte si perfektný profil, vybudujte si veľkú a kvalitnú sieť a pravidelne komunikujte. Vyjadrujte sa k odborným témam. Vytvoríte si tak vlastnú expertnú značku a rozhodne si zvýšite šance, že vás prostredníctvom siete LinkedIn oslovia so zaujímavou pracovnou ponukou.
Štefan Hrin pôsobí v spoločnosti HR Innovations, ktorú v roku 2008 založil, a ktorá sa zameriava na headhunting, recruitment, talent manažment a kariérové poradenstvo. V oblasti HR pracuje viac ako 20 rokov. Ako expert na rozvoj a riadenie kariéry pomáha ľuďom rozvíjať ich kariéru, identifikovať ich silné stránky a nájsť to pravé povolanie. Spoločnostiam pomáha identifikovať najtalentovanejších ľudí v organizácii, následne rozvíjať ich silné stránky a nastaviť najvhodnejšiu kariérnu cestu vo firme, zameriava sa aj na obsadzovanie kľúčových pozícií manažérov a špecialistov.